Share "Näringsdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se helene.lassi@regeringskansliet.se"

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Johan Nilsson

Sjö-och luft Johan.nilsson@transportstyrelsen.se Tel. 010 495 3323 Telefax 011-185 256 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se T S1 0 0 7 , v0 4 .0 0 , 2 0 1 9 -05 -03

Remissvar angående förslag om ändring i luftfartslagen

(2010:500), luftfartsförordningen (2010:770) samt i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)

Transportstyrelsen har beretts tillfälle att yttra sig över förslaget om ändring i luftfartslagen (2010:500), luftfartsförordningen (2010:770) samt i offent-lighets- och sekretesslagen (2009:400)

Transportstyrelsen tillstyrker förslaget.

Transportstyrelsens synpunkter

Transportstyrelsen anser att det är av största vikt att ändringarna i luftfartsla-gen, luftfartsförordningen och offentlighet- och sekretesslagen snarast sker och träder i kraft. Ändringarna behövs för att Sverige ska ha aktuella regler, men även för att Sverige ska leva upp till sina internationella åtaganden. Det här innebär att det inom den civila luftfarten ska finnas ett likvärdigt skydd för säkerhetsinformation oavsett vilken typ av luftfartyg det rör sig om, ett likvärdigt skydd för rapportörer oavsett vem som rapporterat samt att det ska finnas verktyg för att bibehålla och förbättra flygsäkerheten.

_____

Beslut i detta ärende har fattats av Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör. I den slutliga handläggningen av ärendet deltog Johan Nilsson, jurist, som fö-redragande.

Jonas Bjelfvenstam Generaldirektör

I enlighet med detta resultat framgår av jämförelsen mellan varje enskild elevs två texter att en betydande majoritet av eleverna har skrivit längre texter då de skrev på dator

Routasalo observerade att om en patient inte var kommunicerbar, så klappade eller strök sjuksköterskan huden på patienten för att skapa en kontakt, beröring och

Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Genom att eleverna får vistas i