Remissvar Santiagokonventionen mot organhandel (SOU 2019:1)

Share "Remissvar Santiagokonventionen mot organhandel (SOU 2019:1)"

Ort och datum Handläggare Stockholm 2019-10-11 Carita Fallström Vår referens Er referens

30601-2019/1047 S2019/00161/FS

VÅRDFÖRBUNDET Adolf Fredriks Kyrkogata 11, Box 3260, 103 65 Stockholm Tel: 0771-420 420, E-post: info@vardforbundet.se, www.vardforbundet.se

s.remissvar@regeringskansliet.se s.fs@regeringskansliet.se

Remissvar Santiagokonventionen mot organhandel (SOU 2019:1)

Vårdförbundet har beretts tillfälle att yttra sig över förslaget om att Sverige ska tillträda Europarådets konvention mot handel med mänskliga organ

(Santiagokonventionen). Vårdförbundet tillstyrker förslaget.

Vårdförbundet är ett yrkes- och fackförbund för legitimerade barnmorskor,

biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Förbundet har drygt 115 000 medlemmar, varav drygt 90 000 är yrkesverksamma inom hälso- och sjukvård. Vårdförbundet arbetar för en personcentrerad, säker och nära vård samt en jämlik hälsa.

Vårdförbundets synpunkter

Frågan om att motverka organhandel är viktig för Vårdförbundet. Vårdförbundet tillstyrker därför utredningens förslag om de lagändringar som krävs för att Sverige ska kunna uppfylla konventionens krav. Förbundet tillstyrker också förslagen om att utnyttja konventionens reservationsmöjligheter i de två angivna fallen.

VÅRDFÖRBUNDET Sineva Ribeiro

6§ Den som i vinstsyfte tar, överlämnar, tar emot eller förmedlar biologiskt material från en levande eller avliden människa eller väv- nad från ett aborterat foster

genomföra bestämmelsen fullt ut föreslår utredningen att handelsförbudet kompletteras till att även omfatta fall där ett mänskligt organ används trots insikt om att det tagits

Region Sörmland ser positivt på utredningens resultat och tillstyrker förslagen i delbetänkandet..