Arendal Arsredovisning

ökade affärsmöjligheter

Götaverken Arendal är ett företag inom Svenska Varv-koncernen som satsar på

~. marinteknologi. Verksamheten är främst

!nrtktad på offshoremarknaden, vilken - omfattar aktiviteter i samband med

letning och utvinning av olja och gas till havs.

Götaverken Arendal ingår i den s k

~ommersiella sektorn inom Svenska Varv.

Därmed menas att företaget drivs på marknadsmässiga villkor med definierade avkastningskrav.

Vå..'1: resultat för 1982 uppgick till 212 Mkr. Tack vare vår låga skattebelastning har vår finansiella styrka förbättrats av- sevärt. För första gången sedan 1969 före- slås utdelning till företagets ägare. Ytter- ligare ett positivt år kan därmed läggas till de tre närmaste föregående. Resultatet har påverkats gynnsamt av att kontrak- ten på de produkter vi leverera t 1982 tecknats i en godmarknad Vi kan också glädja oss åt ett år med fortsatt bra kost- nadsutfall för verksamheten i Göteborg.

Vart brittiska dotterbolag Sea & Land Pipe llnes Ltd (SLP) har inte utvecklats som förväntat. Kraftig volgmneddrag- p.ing och intensivt förändringsarbete inleddes därför i slutet av 1982.

Nya produkter för nya marknader 1982 har för Götaverken Arendal betytt .-,,en avsevärd breddning av utbudet av

produkter och tjänster även på geografiskt

= nya marknader. Den åtstramning som skett av efterfrågan på plattformar har drabbat oss i begränsad omfattning hittills. Inom offshoreverksamheten vid- gas de tekniska gränserna ständigt, bl a genom att man söker sig till fyndigheter inom djupare, mer avlägsna och klimat- mässi:gt hårdare områden. Genom mål- medveten produktutveckling försöker vi möta dessa krav.

Det av Götaverken Arendal under 1980-81 utvecklade programmet för fly- tande plattformar har blivit mycket upp- märksammat. GVA semi-koncept, som det kallas, omfattar plattformar i olika stor- lekar och för olika användningsområden, samtliga baserade på samma grundide.

Idag omfattar programmet fem storlekar:

GVA 2000, GVA 3000, GVA 4000, GVA 5000

..

SSV Safe ]asminia levererades till Consate Offshore AB i augusti 1982. Det är den första bostads-och serviceplattformen av Götaverken Arendals egen design GVA 2000.

Safe

jasmini a befinner sig sedan leveransen på Campos-fältet utanför Brasllien. Platttormen är chartrad av det brasilianska oljebolaget Petrobras.

Götaverken Arendals produktions- anläggni.ng med bl a tv' å parallella bvgg- dockor har visat sig vara lika lämpad för offshore-produkter som för fartvg. Här hdller Safe ]asminia på att byggas tätt följd i dockoma av Treasure Saga, en GVA 4000 borrplattform. Safe fasmima bvggdes på endast14 mdnader.

samt GVA 10000. Siffrorna betecknar däckslastkapacitet Plattformarna kan utrustas för varierande huvudfunktioner som borrning, bostäder, dykeri, lyft eller produktion av olja.

Under 1982levererades den första plattformen, en GVA 2000 i bostadsutfö- rande. Den första GVA4000 borrplatt- form färdigställdes också under året för att överlämnas till sin beställare i början av 1983. Våren 1983levereras också en

GVA 4000 bostadsplattform liksom en GVA 2000 dykeri- och serviceenhet

Då norska myndigheters krav på säkerhet för plattformar speciellt stabili- tet ytterligare ökat de senaste åren, är ombyggnader av befintliga plattformar ännu en intressant marknad Kontrakt på fyra ombyggnader, varav en utgör en mer avancerad konvertering, tecknades 1982. Samtliga färdigställs under våren och sommaren 1983.

En annan ny sektor för oss är moduler och stålkonstruktioner för bottenfasta

produktionsanläggninga~: Det första kon- traktet, en bostads- och verkstadsenhet för Beatrice B-fältet utanför Skottland, skrevs1982.Leveransskersommaren 1983.

Tekniskt samarbete ger fler affärsmöjligheter

Flytande produktionsplattformar hör till de produkter för vilka vi förutser goda utvecklingsmöjligheter. Vi har tecknat samarbetsavtal med North Sea Sun Oil Company Ltd och Bechtel Great Britain Ltd för utveckling av en GVA 5000 förl Balmoral-fältet, brittisk sektor. Denna plattform kommer att bli den första nybyggda flytande produktionsenheten i världen Götaverken Arendals del blir i första hand utvecklings- och konstruk- tionsarbete. Tillverkningen kommer till stötsta delen att ske i Storbritannien.

Avtalet är av stor strategisk betydelse för oss och kan bana väg för deltagande i fler liknande projekt.

För att öka våra affärsmöjligheter har vi också träffat ett samarbetsavtal med

\'Värtsilä, Finland Avtalet gäller utveck- ling och marknadsföring av offshorepro- dukter för operationer i is.

Att sälja avancerade ingenjörstjänster och tekniska uppdrag har visa t sig vara ett annat lämpligt sätt för affärsverksam- het på en dellokala marknader. licens- avtal för byggande av GVA-plattformar har tidigare slutits med Cammell Laird i England och med Framnaes Mek Verk- stad l Norge. Under 1982 gjordes ytter-·

ligare en Ucensöverenskommelse, då med Euroasia Shipyard Ltd, Hong Kong, med sikte på den kinesiska marknaden

Blickar framåt

Kontrakten på de produkter som leve- reras under 1983 skrevs under goda marknads- och valutaförhållanden 1981 Vi förutser därför att resultatet 1983 blir av ungefär samma storlek som 1982.

Resultatet 1983 påverkas inte av den svenska devalveringen i oktober 1982, då i stort sett alla betalningar för tidigare ingångna kontrakt terminsäkrats vid respektive kontraktstillfäll e.

Den internationella offshoremarkna- dens utveckling under de närmaste åren är mycket beroende av oljepriser och oljeländernas beskattning av olje- och gasproduktion men även av hur den till- tagande protektionismen tillåts fortsätta.

Götaverken Arendals möjligheter ligger i att

• gå vidare med långsiktig utveckling av produkter och tjänster

• aggressiv marknadsföring

• fortsatt och bredare samarbete med partners l de oljaproducerande länderna

• ökad kostnadseffektivitet.

Som beredskap för ett kärvare mark- nadsklimat har vi inför 1983 bes l u ta t att minska vår personalstyrka med cirka 500 personer. Varsellades under 1982.

Flertalet av de varslade erbjuds förtids- pension.

Det svenska exportkreditsystemet, vilket tillämpas för de flesta av våra affä- rer, bygger på statliga kreditgarantier för finansiering av 80-90% av priset. Vi ingår som leverantör i motsvarande borgensåtaganden. Dessa åtaganden är stora men bedörns säkerställda genom våra kunders kreditvärdighet, intjäning för flertalet produkter samt erhållna panter i produkter och andra realtill- gångar.

Företagets mäl är att bli en interna- tionellt framgångsrik del av svenskt närtngsliv. Detta kräver att vi ytterligare anpassar oss till marknadens villkor och ökar vår finansiella kraft. Därtgenom kan vi uppfylla våra ägares krav på långsiktig lönsamhet och ge våra anställda fortsatt meningsfull sysselsättning.

Rolf Bergstrand

Offshore - en omfattande

och dynamisk industri

Offshore är en viktig och ökande del av världens petroleumindustri och inne- fattar alla aktiviteter i samband med letning (prospektering) och utvinning (produktion) av olja och gas till havs. Allt sedan starten utanför stränderna i Mexi- kanska Gulfen har offshoreverksam- heten varit i snabb utveckling beträffande såväl omfattning som komplexitet. Idag är offshore en av de få stora och expan- siva industrigrenarna i Våst -Europa och utgör därmed också en förutsättning för fortsatt ekonomisk stabilitet i både Stor- britannien och Norge.

Händelseutvecklingen 1982 illustrerar väl den fortsatta expansionen och dyna- miken i offshoremarknaden, det senare inte minst genom variationerna i olje- priset.

1982 både bättre och sämre

1982 karakteriserades av en stor ökning i antalet borrenheter, framför allt jack-ups.

Det var ettresultat av beställningsvågen 1979-1980. Totala antalet borrenheter uppgick till614 vid slutet av 1982 mot 495 ett år tidigare.

Betecknande för 1982 var också ett ökande antal sysslolösa borrenheter.

Detta är inte ett resultat av minskade prospekteringsaktiviteter. Det beror istället på att antalet levererade enheter, framför allt enkla jack-ups för grunda och medeldjupa områden, överstigit ökningen i prospekteringsaktivitet och därmed behovet av ytterligare borrenhe- ter. Vid slutet av 1982 var 64 jack-ups, 20 borrfartyg, 15 semis och B submersibles sysslolösa

Med anledning av överskottet av borrenheter varierar dagshyrorna för t ex semiborrplattformar mycket. Plattformar sysselsatta på långtidskontrakt som teck- nats 1979-1981 betalas 70.000-100.000 USD/dag, medan sysslolösa enheter erbjuds för 25.000-30.000 USD/dag. Detta innebar under 1982 att borrentreprenörer med flertalet av sina enheter utehart- rade på långtidskontrakt uppnådde ett mycket bra ekonomiskt resultat av verk- samheten. I flera fall blev det bättre än någonsin tidigare. Borrentreprenörer med flera sysslolösa enheter riskerar

däremot en besvärlig situation framöver.

För den brittiska sektorn innebar 1982 en ökning av prospekteringsaktiviteter mätt i effektiv plattformstid med drygt 20% i förhållande till föregående år.

Därmed uppnåddes den högsta aktivite- ten hittills, nästan 10% högre än för det tidigare rekordåret 1975. Total kostnad för prospekteringsverksamheten under 1982 var omkring 10 miljarder kr.

Aven på norska sektorn ökade prospekteringsaktiviteterna under 1982, jämfört med 1981 med nära 10%. Det mot- svarar en total kostnad på drygt 4 mil- jarderkr.

Okat intresse för specialprodukter Beställningsvågen a v nya borrplatt- formar ebbade ut vid årsskiftet 1980-81 Efterfrågan har därefter varit i det närmaste obefintlig när det gäller borr- enheter i standardutförande oavsett typ.

Däremot har 1982 inneburit ett klart ökat intresse för skräddarsydda enheter för effektiva operationer i nya och svårtill- gängliga områden. Exempel på detta är Sovjets beställning av mycket stora jack- ups för operation i Barents Hav.

Norsk Hydras planer och utvecklings- arbete på en helt vinteranpassad semi- plattform för åretrunt-borrning på Thom- sö-flaket samt Shells intresse för semi- eller fartygsenheter för borrning på stora vattendjup (upp till3000 m) i Atlanten är andra exempel Beställningen av en kbmplett prospekteringsutrustning av Gull Kanada för Beaufort-havet innefat- tande två borrplattformar, hjälpfartyg, isbrytare, lan db as, etc till en total kost- nad om cirka USD 500 miljoner kan också räknas hit.

Produktion: Mexico ökade mest Under 1982 minskade konsumtionen av olja och gas i världen, vilket hade till följd att den totala produktionen sjönk med cirka 5% i förhållande till1981 I Mellan- östern reducerades produktionen ännu mer märkbart, med drygt 20%.

För Våst-Europa innebar emellertid 1982 en produktionsökning på nära 15%.

Storbritannien uppnådde en ny rekord- nivå beträffande oljeproduktion, 103 mil-

joner ton mot 89 miljoner ton för 1981 Gasproduktionen behölls däremot på oförändrad nivå. Norges oljeproduktion ökade också, medan gasproduktionen ~

avtog något. ...!J

Utanför Våst-Europa är det i stort sett enbart Mexiko, Iran och Brasilien som ökade produktionen av olja och gas.

Mexikos ökning var 18% i förhållande till) 1981landet är därmed världens fjärde i~

största petroleumproducent efter Sovjet, USA och Saudi-Arabien och med Stor- britannien på femte plats.

Utbyggnader i Nordsjön

På brittisk sektor pågår utbyggnad av åtta oljefält och ett gasfält Alwyn North, Clyde, Morecambe och Rough godkändes för utbyggnad under 1982. Motsvarande investeringsvolym för tillverknings- och installationsarbeten uppgick under 1982 till drygt 35 miljarder kr.

På norsk sektor var vid utgången av 1982 sex fält under utbyggnadplus den mycket omfattande gasrörledningen från Statfjord och Gullfaksfälten till Norge och kontinenten. Motsvarande totala investeringsvolym för dessa utbyggna- .

0 --

der beräknas till95-100 miljarder kr underperioden 1982-1989 med tyngd- punkten under 1983-1986.

När det gäller pågående och planerade utbyggnader av produkt1onsanlägg- _ ningar i Nordsjön kan konstateras att 1..~

oljeprisutvecklingen under 1982 endast

haft en begränsad inverkan. Ett skäl är att beslut om utbyggnad måste baseras på det förväntade oljepriset 10-15 år fram i 1tiden. vilket sannolikt inte överensstäm-

mer med dagens pris. Som jämförelse kan nämnas att genomsnittlig produk- tionskostnad (prospektering+ utbygg- nad+ drift över respektive fälts hela "liv- ' stid" exkl. skatt) för fält på brittisk sektor 'in under uppbyggnad uppgår till17 USD

per fat olja.

Ständ!g teknisk utveckling

1i.'ots den konservatism som i mycket präglar petroleumindustrin finns, spe- ciellt för offshore, krav på och plats för en intensiv teknisk utveckling. Nordsjön och N ordatlanten år i detta avseende speciellt krävande områden och därmed också ledande för nya metoder, system och produkter även för andra delar av världen.

Under 1982 borrade franska Total på det hittills största vattendjupet, nästan 1900m

I Nordsjön visas den tekniska utveck- lingen bl a på Fulmarfältet på brittisk .sektor där produktionen startade under '1982. Produktionsanläggningen för

Fulmar är en kombination av bottenfasta och flytande delar (se figur 1). Den per- manent förankrade förrådstankern har också processanläggning och bostäder

l installerade på däck, vilket förenklar och förbilligar såväl den bottenfasta produk-

Figur 1

oljeflrnlllo~het

'\.

bottenfast prod.plattform

_..,~litbOI

central manifold

Flgur2

Huvudplattform

tiansplattformen som förankringstornet för förrådstankern

En annan nyhet under 1982, som visar den ökande tendensen att placera instal- lationer på havsbotten, utgörs av Shell- Essos undervattensmanifold för Gormo- rant-fältet på brittisk sektor. Manifold är en samling ventiler genom vilka man kan manövrera vätskeströmmar. Avsikten är att genom denna fjärrstyrda rnanitold på ett praktiskt sätt koppla ihop nio pro- duktionshål, sk satellithål, som borrats på visst avstånd från den existerande fasta produktionsplattformen och där- med närmare utkanterna av den aktuella oljefyndigheten (se figur 2).

Kombinationer fördel

Under 1982 har för N ordsjön märkts ett kraftigt ökat intresse för att kombinera undervattensinstallationer i form av satellithål och manifolder med flytande produktionsplattformar av semi typ. En sådan kombination har i förhållande till den konventionella lösningen med en eller flera bottenfasta plattformar åtskil- liga fördelar, bl a lägre investerings- volym, kortare tid till produktionsstart och möjlighet till återanvändning. Den är också fördelaktig i de fall de aktuella olje-eller gasfyndigheterna inte uppnär

den förväntade produktionsvolymen. En bottenfast installation kan då visa sig allt för stor och dyrbar men likväl omöjlig att flytta, när den väl är installerad

Ett påtagligt och glädjande exempel på det växande intresset för denna utveckling utgör Götaverken Arendals arbete för North Sea Sun Oil Company Ltd och deras agent Bechtel Great Britain Ltd beträffande utnyttjande av GVA 5000.

GVA 5000 blir den första nybyggda flytande produktionsplattformen i Nord- sjön, avsedd för Balmoral-fältet i brittisk sektor.

FORVALTNINGSBERATTELSE

Flera nya kontrakt trots dämpad marknad

Orderingång

Under året tecknades offshoreorder för cirka 1,2 miljarder kronor.

I januari 1982 tecknades ett kontrakt med K/S Ugland Accommodation A/S om leverans av en bostads-och service- plattform av vår egen design GVA 4000.

Götaverken Arendal AB ingår som del- ägare i plattformen med 20%. Plattfor- men är den första bostadsversionen av GVA 4000-konceptet och kan beskrivas som tredje generationen av bostadsplatt- formar. Plattformen uppfyller med god marginal alla de nya och väntade regler som gäller för operation i Nordsjön och liknande svåra områden. Ugland-gruppen har en bred förankring i verksamheten offshore och har tidigare byggt ett flertal fartyg på bland annat Götaverken, Eriks- berg och Uddevallavarvet Leverans planeras ske under 1983 och kontrakts- summan uppgår till cirka 550 Mkr.

I januari slöts också ett avtal med Skips A/S Tudor (Wilh. Wilhelmsen l om en konvertering av bostadsplattformen

"Treasure Hunter" till en Tender Support Vessel (TSV). Plattformen är utehartrad till Esso Norway och kommer att assistera en fast produktionsplattform på Odin- fältet. Avtalet är det första inom ett helt nytt produktsortiment med stor mark- nadspotential Leverans planeras ske under1983.

I juli slöts ett avtal med det brittiska oljebolaget BNOC (nu kallat Britoil) om leverans av en bostadsmodul med heli- kopterdäck, totalvikt cirka 1500 ton, till en produktionsplattfonn (Beatrice B).

Plattformen skall stationeras utanför den skotska ostkusten. Ordern är vår första för utbyggnadsfasen av ett oljefält och innebär ett genombrott för vårt kunnande hos oljebolagen. Leverans från Göta- verken Arendal planeras ske i mitten av 1983.

I augusti tecknades ett kontrakt med Consafe Offshore AB om en bostads- och serviceplattform av typ GVA 2000 samt ombyggnad av tre plattformar. Den totala kontraktssumman är cirka 500 Mkr.

~

Leverans av den nya bostadsplattformen planeras att ske i början av 1984. Arendal Offshore AB ingår som delägare i platt-

\

\

formen med 100;0. Den får i likhet med \ tidigare GVA 2000-plattformar för bostadsändamål plats för 600 offshore- arbetare.

Efter leverans av "Safe Concordia" och

"Treasure Supporter" (1980} har de inter- nationellt tongivande norska myndighe- terna skärpt kraven på säkerheten om- bord Dessa plattformar skall byggas om för att få en förbättrad stabilitet och kompletterad livräddningsutrustning.

Det samma gäller den tredje ombyggna- den "Safe Felicia~ som nyligen byggts i Singapore. Leverans a:v dessa ombygg- nadsarbeten planeras ske under 1983.

Fakturering och resultat

Götaverken Arendal-koncernens faktu- rerade försäljning efter avdrag för intern- leveranser uppgick 1982 till2.439 Mkr (1303). För moderbolaget uppgick faktu- rerad försäljning tilll979 Mkr (1290). Av fakturerad försäljning utgjorde export 976 Mkr (281).

Resultatet för koncernen före bok- slutsdispositioner och skatt uppgick till 212 Mkr (181).

Arets resultat har påverkats positivt av en fortsatt förbättring av företagets inre effektivitet liksom en förbättrad prisnivå på årets leveranser jämfört med tidigare år. Dessutom har bolagets finan- siella netto utvecklats positivt. Det engelska dotterföretaget Sea & Land Pi p e Lines Ltd har under året haft en dålig resultatutveckling.

Investeringar

Årets investeringar i produktionsan- läggningar uppgick till 6 Mkr (6), varav huvudparten utgjorde miljö-och ersätt- ningsinvesteringar.

Vidare har investeringar gjorts i mindre andelar i två norska kommandi sällskap. Sällskapen är ägare till en av Götaverken Arendallevererad borrpla

l

form samt en bostads-och serviceplatt- form i order hos Götaverken Arendal.

Leveranser

Under året levererades två borrplattfor- mar, två bostads-och serviceplattformar samt en färja (se även tabell på sid 101.

SSV Vinland, en borrplattform, leve- rerades 1 juli1982 till ett norskt-svenskt kommanditbolag under det norska rede- riet Sverre DiUev-Stmonsen & Co:s ledning.

Vinland opererar utanför Kanadas öst- kust för det kanadensiska oljebolaget Petro-Canada.

Vinland kan borra på ett vattendjup av 450 m och har ett borrdjup på 7600 m.

största delen av borrutrustningen köps

från

USA och Norge.

Leveranser

Produkt Borrplattform Färja Borrplattform

Bostads-och serviceplattform (GVA2000)

Bostads- och serviceplattform

Orderstock per 1982-12-31 Produkt

Borrplattform

Ombyggnad Safe Coneardia

Ombyggnad Safe Fellcia

Namn 'll:easure scout Prinsessan Birgitta Vinland

Safe Jasminia

Safe Holmia

Beställare

Partrederiet för Treasure Saga, Norge

Partrederiet för SSV Safe Concordia.

Göteborg

Partrederiet för SSV Safe Fellcia, Göteborg

Beställare Leveransmånad

Wilh Wilhelmsen Enterprises Ud A/S, Norge April

StenaUneAB Maj

Skips A/S Eidsiva (28,5%)

Juli

VBBAB(25%)

l

Götaverken Arendal AB (15%) \ Neto A/S (13%)

A/S Selvaagbygg (11%) Ovriga (7,5%)

Consafe Offshore AB (70%) Augusti

Rederi AB Soya, Stockholm 15%

(Walleniusrederierna) Petroserve, Brasilien (15%)

Consafe Offshore AB (60%) Oktober

Rederi AB Soya, Stockholm (25%) (Walleniusrederierna)

Britain Steam Ship Co Ltd (15%)

Delägare Planerad leverans

Wilh Wllhelmsen Enterprises Ltd A/S (87,5%) 1983 Ovriga (12,5%)

Consafe NB 911 AB (92,5%)

Arendal NB 911 AB (7,5%)

l

Consafe Offshore AB (50%) Rederi AB Soya (25%) (Walleniusrederierna)

1983

o -

Q;

_ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ __ _ _ R_e_d_e_ri_AB_ n_an_s_a_tl_an_ti_·c_(_2_5%_l _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ (-~\~~

Dykeriplattform (GVA 2000) Partrederiet för NB 929, Göteborg Consafe Offshore AB {70%) 1983 -.L Rederi AB Soya (15%)

Ombyggnad 'Ifeasure Supporter

Bostads-och serviceplattform (GVA4000)

Bostadsmodul

Ombyggnad 'Ifeasure Hunter

Partrederiet för SSV Treasure Supporter, Göteborg

K/S Ugland Accommodation A/S, Norge

Britoil (f.d BNOC Development Ltd) Storbritannien

Skips A/S Thdor (Wllh Wilhelmsen) Bostads-och serviceplattform Partrederiet för NB 935, Göteborg (GVA2000)

(Walleniu~rederierna) VBB Offshore AB (15%)

Consafe 'Ifeasure Supporter AB (92,5%)

Arendal 'Ifeasure Supporter AB (7,5%) f

A/S Uglands Rederi (80%)

f

Götaverken Arendal.AB (20%) \

Consafe Offshore AB (90%)

!Arendal Offshore AB (10%)

1983 1983 1983

1983 1984

Vårdet av orderportföljden per 1982-12-31 uppgick till2.110 Mkr, allt hänförligt till affärsområdet Offshore-Förutom ovanstående produkter omfattar orderstocken ett flertal verkstads-och ingenjörsuppdrag.

Fakturerad försälJning Mkr

2400 2000 1600 1200 800 400

80 Bl

Efter finansnetto i procent av fakturering 18

Finansnetto Mkr 100

- 50 -100

Balansomslutning Mkr

80 81 B2

BO Bl B2

Före bokslutsdispositioner och skatt Mkr

150 o

d

-450 -600

~ l

Definitioner på nyckeltal

Räntabilitet på totalkapital

Resultat före låneräntor i förhållande till genomsnittligt totala tillgångar under året.

Räntabilitet på eget kapital

Resultat efter finansiellt netto och verklig skattebelastning i förhållande till eget kapital vid ingången av året

Räntetäckningsgrad

Rörelseresultat efter avskrtvningar och finan- siella in täkter i relation till låneräntor.

soliditet

Redovisat eget kapital i förhållande till balansomslutning vid årets slut.

~-

Sommaren 1982 tecknades kontrakt med det brittiska oljebolaget Britoil angående en bostads- och verkstadsmodul till en produktionsplattform stationerad på Beatrice B-fältet utanför Skottlands öst- kust Modulen, som innehåller bostäder och andra utrymmen för cirka 160 perso- ner, levereras sommaren 1983.

Modulen byggs och utrustas så gott som helt och hållet inomhus i företagets stora skrovhalL Då den är färdig, kommei den att transporteras på specialtrailers ombord på en pråm för vidare transport till Beatrice B-fältet

Xgarförhållande

Götaverken Arendal AB är ett helägt dotterbolag till Svenska Varv AB.

t. - Koncernredovisning

I koncernredovisningen ingår de bolag i vilka moderbolagets direkta och/eller indirekta aktieinnehav uppgår till mer

~ :. ·· än 50o/o. (Se även not 12).

· •. __ 1

Räntabilitet

Pd totalknpital

% 1B

~~ o

\ ',~ l

7B 79 BO B1 82

Medeltal anställda var 1:

Göteborg Singapore Storbritannien USA

Totalt

Löner och ersättningar 1982:

Följande bolag har under året förvärvats:

1982-11-26 AB Arendal Båtvarv (Förvär- vat av Götaverken Arendal AB.).

Viktiga händelser efter bokslntsdagen:

• I mars 1983 tecknades kontrakt för över 1 miljard kronor med Consafe Off- shore AB om byggande av två bostads- och dykerienheter på grundkonstruk-

Räntabilitet

Pd eget kapital

% 90

78 79 BO 81 82

Koncernen Moderbolaget

1982 1981 1982 1981

1346 1100 l 1

Styrelse och VD Uvriga anställda Summa

Moderbolaget 0,8 254,6 255,4

Dotterbolag i Sverige 0,2

--~--- 1,4 1,6

Singapore 0,4 0,1 0,5

Storbritannien 0,5 214,6 215,1

USA 0,4 0,4 0,8

Koncernen totalt 2,3 471,1 473,4

tionen GVA 2000 för leverans tredje kvartalet 1984 och början av 1985.

• Beslut har tagits om att förvärva Viking Engineertng-koncernen med en års- omsättning av 35 Mkr och ett hundra- tal verksamma konsulter.

• Kontrakt har tecknats med Cammell . Laird-varvet inom British Shipbuilders om konstruktion av en bostadsjackup samt viss tillverkning.

• Personalstyrkan planeras reduceras genom lagda varsel av 180 tjänstemän/

arbetsledare och 350 arbetare.

Förslag till vinstdisposition Koncernen

Koncernens fria egna kapital uppgår enligt koncernbalansräkningen till 341,0 Mkr.

Till föreslagen avsättning till bundet eget kapital åtgår 21,8 Mkr.

Fritt eget kapital uppgår därefter till 319,2Mkr.

Moderbolaget

Till bolagsstämmans förfogande står föl- jande vinstmedel i moderbolaget:

Fr.ån1981balanserade vinstmedel

Arets resultat

163.754.615 182.028.145 Kronor 345.782.760

Styrelsen och verkställande direktören föreslår

Att till reservfonden avsätta

Att som disponibla vinst- medel skall kvarstå

21.800.000 323.982.760 Kronor 345.782.760

Xgarengagemang

Götaverken Arendal koncernens engagemang i levererade produkter.

Namn Produkt Lev. år Huvudredare Andel

911 Safe Concordia•j Bostads- och service plattform 1980 Consafe Offshore AB 7,5%

f])

912 Treasure Supporter Bostads- och service plattform 1980 Consate Offshore AB

921 Safe Gothia Bostads- och service plattform 19~1 Consafe Offshore AB

924 Vinland Borrplattform 1982 Sverre Ditlev- Simonsen & Go 15%

~)Andelen såld i början av 1983

Semi-submersibles (halvt nedsänkta plattformar) i beställning i april1983

Räntetäcknlngsgrad

ggr

:w

.ts

I'J.'i

7S m

soliditet

B 4

BO Bl B2

BD Bl 82

Företag

Götaverken Arendal Korea

Daewoo Hyundai Japan Mitsui Hitachi Zosen Mitsubism Nippon Kokan Surnita mo Kawasaki Frankrike CFEM CNIM UIE .

Chantiers de l'Atlantique Norge

5 4 3 (31 l l

1 l l (l) l (ll

l 2 3

Av vidstående 3 7 plattformar i beställning har i april1983 2 7 fleråriga charteravtal.

Antalet plattformar i produktion på Göta- verken Arendal visar att företaget har en ledande ställning som tillverkare av semi-sub- mersibla plattformar.

Siffrorna inom parentes visar antalet pTatt- formar av företagets ifråga egen design. Aven i detta avseende har Götaverken Arendal en linik position. Fem plattformar av fem beställda är således av egen design, GVA 2000 och GVA 4000. De flesta övriga varv levererar plattformar som är byggda på licens.

f

~.

t

Rörelseresultat

Finansiella intäkter och kostnader

Bokslutsdispositioner

Belopp i Mkr

Fakturerad försäljning (Not 1,2) Ovriga rörelseintäkter Röralsens kostnader (Not 3)

Rörelseresultat före avskrivningar Planenliga avskrivningar (Not 5-8, 11)

Rörelseresultat före finansiella Intäkter och kostnader

Ränteintäkter Räntekostnader Kursdifferenser, netto

Årets överskott i rörelsen

Pågåendeproduktlon

Kundkrediter

Egna skepp och andelar i skepp

tJvrigt

Utlånade medel till Svenska Varv AB

Justeratresultat +212,6

10,1

Justerat räntenetto + 18,0 + 230,6 - 19,4

9,3

Pågående produktion, material och förskott till

leverantörer - 72,3 + 0,6

Förskott från beställare +311,3 +467,2

Län för finansiering av pågående produktion - 83,2 - 199,9

Leverantörssk1.1lder + 83,5 +239,3 - 17,8 +250,1

Vax e U ordringar +370,5 + 59,2

Kundfordringar + 27,1 - 47,6

Refinansieringslån för kund- och

våxelfordnngar -397,9 0,3 - 67,6 - 56,0

Andelar i skepp + 0,7 - 36,6

Lån för finansiering av egna andelar

6,3 5,6 + 36,6 0,0

Investeringar 5,6 48,9

Försäljningar och utrangeringar 0,0

3,7

Lan för finansiering av anläggningar 12,7 18,3

45,2 0,0

Ovriga fordringar och skulder +66,5

4,7

Ovrigalån - 14,0 + 52,5

7,0

2,3

Ol<ning av utlånade likvida medel - 491,1 - 184,6

Förändring lllcvida medel

7,1

2,5

Anali}Sen speglar årets inkomst- och utgiftsströrnmar, vilka är uppdelade i de viktigaste verksamhetsområdena för bolaget Analysen innehåller endast likvidi- tetspåverkande faktorer, varför man med en extern räkenskapsanalvs e] kan iden- tifiera samtliga belopp direkt ur resultat- och balansräkningarna.

Positiva tecken uttrycker tillförda medei medan negativa tecken uttrycker for- brukade medeL

O ·

Rörelseresultat

Fal1urerad försäljning (Not 1. 2) 1.979,2 + 1.290,1

Ov:dga rörelseintäkter

7,7

5,7

Rörelsens kostnader (Not 3) -1.826,2 -1.091,5

Rörelseresultat före avskrivningar

Planenliga avskrivningar (Not 6-8,

nJ

14,5 14,0

--~---

Rörelseresultat före finansiella intäkter ocb

kostnader

Justerat resultat +205,1

4,7

Justerat räntenetto + 35.1 +240,2 - 15.4 - 10,7

Pågående produktion, matertal och förskott

tillleverantörer - 71.0 + 23,5

Förskott från beställare +320,0 + 458,4

Lån för finansiering av pågående produktion -101,1 - 199,9

Leverantörsskulder + 89,8 + ?:51,1 - 46,7 +235,3

Växelfordringar +378,5 + 59,2

Kundfordringar

6,7 + 8,4

Refmansieringslån för kund- och

växelfordringar -397,9 - 34,1 - 67,6 0,0

Investeringar

5,6

6,2

Försäljningar och utrangeringar + 3,7

län för flnansiertng av anläggningar - 12,7 18,3

2,5 0,0

Ovriga fordringar och skulder + 65,6 - 40,0

Okning av utlånade likvida medel -491,1 - 184,6

förändring likvida medel

o o

Analysen speglar årets inkomst- och utgiftsströmmar, vilka är uppdelade i de viktigaste verksamhetsområdena för bolaget. Analysen innehåller endast likvidi- tetspåverkande faktorer, varför man med en extern räkenskapsanalys ej kan iden- tifiera samtliga belopp direkt ur resultat- och balansräkningarna.

Positiva tecken uttrycker tillförda medel medan negativa tecken uttrycker för- brukade medel.

KONCERNEN/MODERBOLAGET

Belopp i Mkr om inget annat anges

Redovisnings- och värderingsprinciper

Redovisnings- och värdetingsprinciperna är oförändrade gentemot föregående är förutom värderingen av Produkter i arbete.

Den begränsning av reservering av förlustrisk som fanns föregående år till maximalt på balansdagen m~dlagda kostna- der har 1 år tagits bort

Principforändringen har ej påverkat årets resultat

Koncernredovisning

Koncernbokslutet omfattar moderbolaget samt de bolag som vid årets slut ägs till mer än 50%. Koncernbalansräkning upprättas enligt förvärvsmetoden, som innebär att anskaff- ningsvärdet pä aktier i dotterbolag elimineras mot det juste- rade egna kapitalet som fanns i dotterbolaget vid förvårvstid- punkten.

Utiandsbolagens balansräkningar omräknas till svenska kronor enligt current-rnte-principen. Principen innebär att resultaträkning omräknas till genomsnittskurs under året, medan balansräkningens samtliga poster förutom eget kapital omräknas till balansdagens kurs. Eget kapital omräknas till historisk kurs, varvid eventuella omräkningsdifferenser påverkar årets resultat.

Fordringar och skulder l utländsk valuta

Fordringar och skulder i utländsk valuta som ej sakerställts av terminsäkringsavtal har värderats till balansdagens kurs.

Varulager

Koncernens varulager värderas efter lägsta värdets princip enligt RFU IFörs t in - Först ut) med hänsyn tagen till faktisk inkurans.

Not l

Produkter i arbete

Produkter i arbete har värderats till nedlagda tillverknings- kostnader inklusive skälig andel av indirekta kostnader.

För objekt som ej beräknats ge full kostnadstäckning tilläm- pas principen att den totala förlustrisken exklusive räntekost- nader för produktfinansiering belastar periodens resultat

Anläggningar

Anläggningarna redovisas efter avdrag för ackumulerade planenliga avskrivningar. Planenliga avskrivningar baseras på anläggningarnas anskaffningsvärde och beräknas med hänsyn till förväntad ekonomisk livslängd. Med smärre undantag används följande avskrivningssatser:

Markanläggningar och byggnader 4%, tyngre maskiner 7%, övriga maskiner och inventarier 100,1), andel i skepp 12,solil, fordon20%.

Räntemellanskillnadsåtagande

I samband med att ett kontrakt uppråttas kan, som ett led i affärskonstruktionen, en garanteras räntesats fastställas för kundens finansiering av projektet Reservering av dvlika åtaganden sker om den förväntade refinansieringsräntan är högre än avtalad räntesats. Reservering för hela det framtida åtagandet görs det år leveransen av projektet sker.

Vid beråkningar av mellanskillnadsränta har utgångspunk- ten varit differensen mellan den bedömda framtida US-dollar Ubor-räntenivån (London IntarBank Offered Rate) och avtalad räntesats.

Fakturerad förslljning Fakturerad försåljmng avser huvudsakligen levererade borrplattformar. bostads-och seMceplatt- formar samt moduler.

Not2

Inköp och försäljning till/från bolag inom Svenska Varv koncernen

Dessutom forekoromer engmeerings- och ntningsforsåljning samt försål)nmg av produktions- resur5er och reservdelar

Koncernens mköp från andra bolag inom Svenska Varv koncernen uppgick till140 Mkr (122) och torsaljmng till 26 Mkr (113).

BOKSLUTSKOMMENTARER

Not3

Rörelsens kostnader

Not4

Pågående nyanläggningar

Nots

Andel i skepp

Not&

Maskiner och inventarier

Not7

Byggnader

Här ingår tillverknings- och försal)ningsomkostnader får levererade produkter samt admmistrattons- omkostnader. I förvaltningsberättelsen, sid 4, lämnas uppgift om storlek och fördelning av utbetalda

löner. ~

Förlustrisker i koncernbolags eller moderbolags verksamhet har analyserats och värderats.

I förkommande fall har dessa belastat rörelsens kostnad

Vid årets börj!>_T}

Nattoförändring under året VJd Arets slut

Anskaffningsvärde

Ackumulerade planenliga avskrivningar Arets planenliga avskrivrungar

Planenligt restvärde

Anskaffningsvlirde

Ackumulerade planenliga avskrivnmgar Arets planenliga avskrivning

Planenligt restvårda

Anskaffningsvärde

Ackumulerade planenliga avskrivningar Arets planenliga avsknvning

Planenligt restvärde

Varav osvskrivet belopp av 1972 års uppskrivning

Koncernen 1982 1981 1,1 2,1

4,0 - 1,0 5,1 1,1

Koncernen 1982 1981 69,3 68,6 7,1 2,7 8,6 4,4 53,6 61,5

Koncernen 1982 1981 264,7 250,6 201,6 192,0 12,3 6,7 50,8 51,9

Koncernen 1981 1981 346,1 339,6 253,0 246,6 6.6 6,4

86,5 86,6 14,4 15,4

Moderbolaget 1982 1981 1,1 2,1

4,0 - 1,0 5,1 1.1

Moderbolaget 1982 1981

Moderbolaget 1982 198~

224,0 220,6 181,9 176,2 7,0 6,6 35,1 37,8

Moderbolaget 1982 1981 335,2 334,1 252,6 246,3

6,5 6,4

76,1 81,4 tU 15,4 Koncernens fastigheter var vid utgången av 1982 taxerade till 339 Mkr och hade ett brandförsäkrmgs- vårde av 718 Mlcr.

)

Nots

Mark och markanläggningar

Not9

Koncernbidrag

Not lO

Fordran på Svelllka Varv AB

Not

Goodwlll

Not12

Aktler och andelar

Anskaffningsvårds

Ackumulerade planenliga avskrivningar Arets planenliga avskrivning

Planenligt restvilrds

Varav oavskrivet belopp av 1972 års uppskrivning

Koncernen 1982 1981 102,3 95,4 10.8 11,0 2,3 1.0

88,7 83,4 18,3 18,3

Moderbolaget 1982 1981

67,9 67~

7}1 6,8

1,0 1.0

59,1 60,1 18,3 18,3 Koncernens markanlägeningar var vid utgången av 1982 taxerade till105 Mkr.

Koncernen Moderbolaget Limmat koncernbidrag nU Svenska Varv Utveckling AB 30,0 29,6

Gotaverken Arendals bkvtda medeL liksom det kapitalbehov som inte finamiarats på annat sått, hanteras i Svenska Varv koncernens finansiella styrsystem.

Goodwill vardet uppstod 1981 genom förvärv av Sea & Land Pip e Lines Il d Goodwillvärdet har under året nedskrivits till noll

Allbli NomlneUt Procentuell Bokfvärde Holdvärde

Avsatt tlll pensioner

Not16

Förändring av eget kapital

Antal Nominellt Procentuell Boldvllrde Doldvärde värde (Tkr) iprudcl moderbolag koncernen

Aktier i utomstaende bolag Sverre Ditlev-Simonsen

Dnlling II AIS 105 . 90 15 0,1 O, l

Aktieposter engelska

kapitalmarknaden 0,3

Andelar i kommanditsällskap K/S Sverre D1tlev-Sunonsen

Drilling

A/S 15 14,0 14,0

K/S Ugland Accommodatton NS 15 10,2 10,2

Summa aktler oclliUldelu 43,5 24,6

Gataverken Arendal hanterar för Svenska Varv AB' s räkning av Jurtdiska skal ett antal åldre revers- och obligationslån.

Förskott från kunder indelas 1 två grupper dels de dar bestallaren finansierar produkttonen vta Svensk Exportkred!t, dels dår bestållaren erlagger kontanta forskott I de fall bestallarens finansraring sker Via Svensk Exportl<redrt tecknar Gataverken Arendal motsvarande borgen

Koncernen Moderbolaget 1982 1981 1982 1981

)

PRI pensioner Ovrlga penstoner

118,1 108,5 118,1 108.!( l 59,:s~J

Summa avsatt till pensroner

Koncernen

Ingående balans 1982-Ql-01 Avsåttmng till reservfond Omrakrungsd!fferenser mm Arets resultat

Utglende ba.laDs 1982-12-31

Fasugheter 342.0 340,0 542.0 340,0

F aretag 65.0 65,0 65,0 65,0

Plattformar 101,5 79,7

Vaxelfordringar med m teckningar; obJektet som sakerhet 33,2 628,4 33.2 628,4 541,7 1113.1 440,2 1033,4

forånngar med bankgaranti som såkerhet 6,4 6,4

förskottsväxlar (ej upptagna l balansräkningen) 590,8 590,8

Summa ställda panter 541.7 1710,3 440,2 163(),6

Varav stålid pant f6r Svens~.a Varv AB' s rålming 406,1 575,7 406,1 575.7

Merparten av de leveranser som skett under 1980-1982 har finansierats genom bestållarens upp- tagande av lån mot statlig kreditgaranti. Som såkerhet för garannn lämnar kundE::n pant med basta ratt i objektet samt ytterligare säkerheter, t ex bankgarann och pantförskrivning av annan finansiell substans.

Gataverken Arendal erhaller d&rmed säkerheter som bedoms minst motsvara de borgen~taganden

bolaget tecknat

Koncernen och Moderbolaget

Borgensförbmdelser levererade och olovorerade objekt Garannförbmdelser for dotterbolags råkning

Garannförbindelser (FPG) Ovriga borgensforbmdelser

Vårdet av erhållna silkarheter för tecknade borgensåtaganden for levererade och olevererade objekt

Ulf Andreasson

s .

Lennart Johansson

Göteborg 1 aprill983

Erland ~ssberg

Bo Eriksson Bengt Masnusson

Rolf Bergstrand

Verkl;iillldndl! dlteltvc

BengtFrid AkeNorllng

1932 5.183,8 18,0 3,8

o. s

5.206,1 5.183,8

Vår revlsionsberattelse betråffande denna årsredovisning och koncernredOVIsning har avlåmnats1983-04-27

1981 2.137,1 0,3 3,5 0,4 2.141,3 2.137,1

Bengt Karlsson Per Sandberg

Lars Elvstad Göran Tldström Nils Brehmer

... lii.IOU!.tlr8df< teVlSGrel

Vi har granskat årsredovisningen, koncernredovisningen, räkenskaperna samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning för år 1982. Granskningen har utförts enligt god revisionssed

Moderbolaget

ArsredoVIsningen har upprättats enligt aktiebolagslagen.

Vi tillstyrker att bolagsstämman fastställer

disponerar

beviljar

Koncernen

resultaträkningen och balansräkningen vinsten enligt förslaget i förvaltnings- berättelsen samt

styrelsens ledamöter och verkstililande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Koncernredovisningen har upprättats enligt aktiebolagslagen.

Vi tillstyrker att bolagsstämman fastställer

Lars Elvstad

koncernresultaträkningen och koncern- balansräkningen.

1983-04-27

GlJran Tidström Nils Brehmer Auktort&etdde revtsarer

Götaverken Arendal AB Box8733

402 75 Göteborg Telefon 031-503000 Telex 27444 GOTARE S Telefax 031-53 6515

Götaverken Arendal Norge A/S Drammensveien 88"8

POBox7605 Skillebekk Oslo 2, Norge

Telefon +47-2-563190 Telex 19966 SVAN N

Götaverken Arendal Offshore (UK) Ltd 26 Dover Street

London W1X3PA. Storbritannien Telefon +44-1-4999944

Telex 886213 ARNDAL G Telefax +44-14 914003 Götaverken Arendal Inc.

2929 Briarpark Drive, Suite 430 Houston, Texas 77042, USA Telefon +1-713-2663724 Telex 792370 SWEDYARDS HOU Telefax +1-713-2661431

Grafisk form, foe Brig Art Gateborg nyck, ST-1tyck. Gilleborg 198:5

GÖTAVERKEN

M~OO~[L