Share "Remissyttrande över promemorian Förlängd giltighetstid för Yrkeskompetensbevis, YKB (I2020/03237)"

LANTBRUKARNAS

RIKSFÖRBUND

REMISSYTTRANDE

Dnr 2020/8719 Ert Dnr. I2020/03237 Vårt datum2020-12-30 Ert datum 2020-12-12

i.remissvar@regeringskansliet.se annica.liljedahl@regeringskansliet.se

Remissyttrande över promemorian Förlängd giltighetstid för

Yrkeskompetensbevis, YKB (I2020/03237)

Inledning

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har beretts möjlighet att lämna synpunkter på ovan nämnda förslag. LRF har ca 140 000 medlemmar som bedriver företag inom det gröna näringslivet1.

Våra medlemmar finns utspridda i hela landet.

Bakgrund

Promemorian innehåller förslag om en ändring av lagen om yrkesförarkompetens med anledning av det virus som orsakar covid-19. Genom ändringen införs ett bemyndigande för regeringen att meddela föreskrifter om förlängd giltighetstid för yrkeskompetensbevis och om vissa undantag från lagen. Det föreslås också ändringar av förordningen om

yrkesförar-kompetens (YKB) som utökar möjligheterna till distansutbildning. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2021 och upphöra att gälla den 1 augusti 2021.

Synpunkter

LRF ställer oss positiva till att regeringen förhåller sig flexibel vad gäller reglerna för yrkesförarkompetens, mot bakgrund av många praktiska problem för våra näringar i den pågående Corona pandemin. LRF vill på intet sätt att yrkesförare skall hindras från att utöva sitt yrke, vilket skulle innebära ytterligare svårigheter för näringslivet.

LRF anser det angeläget att myndigheter ges utrymme att vara pragmatiska i hur man tolkar regelverken, särskilt i denna tid när det är svårt att anordna yrkesutbildningar inom området på ett bra sätt. Därför är det angeläget att utöka möjligheterna till distansutbildning, på det sätt som föreslås i promemorian.

Således tillstyrker vi promemorians förslag till lag om ändring i lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens. LRF tillstyrker även förslaget till lag om ändring i lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens

Wictoria Bondesson

Enhetschef, Företagarvillkor & Analys /Michael Insulander

Om remissen är begränsad till en viss del av promemorian, anges detta inom parentes efter remissinstansens namn i remisslistan. En sådan begränsning hindrar givetvis inte