Share "Remissvar gällande: Förslag till ändringar gällande förordningen (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande"

23 september 2019

Post: Box 850, 161 24 Bromma Besök: Drottningholmsvägen 320 Webbplats: skb.org Telefon: 08 704 60 00 E-post: skb@skb.org Org.nr: 702001-1735 Momsreg.nr: SE702001173501 Bankgiro: 498-8481

Remissvar gällande: Förslag till ändringar gällande förordningen

(2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och

bostäder för studerande

Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) har tagit del av förslaget till ändringar av förordningen 2016:881 och inkommer härmed med våra synpunkter på förslaget.

Om SKB- Stockholms Kooperativa Bostadsförening

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med drygt 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i Stockholm och fem närliggande kommuner är SKB den största privata

hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och den ekonomiska föreningen är öppen för alla. Vår ambition är att bygga 1000 lägenheter de närmsta 5 åren. Alla dessa i

kooperativ hyresrättsform. Under SKBs 103-åriga historia har vi aldrig sålt en fastighet utan har kvar dem för evighetsförvaltning som kooperativa hyresrätter.

SKBs synpunkter på förslagen till ändringar av förordningen

SKB finner det positivt att man i förslaget till ändringar i förordningen har tagit hänsyn till kooperativa hyresrätters specifika förutsättningar.

SKB tillstyrker förslaget att kooperativa hyresrätter undantas från kravet om förmedling till personer under 27 år samt kravet på erbjudandet till kommunerna (både delar i §8). Om inte dessa två undantag hade föreslagits hade kraven omöjliggjort för kooperativa hyresrätter att söka investeringsstöd då strikt turordning till medlemmarna krävs i en kooperativ hyresrättsförening.

I övrigt så delar SKB de synpunkter som Sveriges Allmännytta lämnat i sitt remissvar och ställer sig bakom desamma i sin helhet.

Vänliga hälsningar

Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) Eva Nordström

eva.nordstrom@skb.org, 08-704 6146

Finansdepartementet