Share "Remissvar angående Agenda 2030-delegationens slutbetänkande: Agenda 2030 och Sverige – Världens utmaning världens möjlighet SOU 2019:13"

2019-05-20

IKEA Svenska Försäljnings AB Marknadsvägen 2

260 36 Ödåkra www.ikea.se

Miljö- och energidepartementet 103 33 Stockholm M2019/00661/S

Remissvar angående Agenda 2030-delegationens

slutbetänkande: Agenda 2030 och Sverige –

Världens utmaning världens möjlighet SOU 2019:13

IKEA Sverige ställer sig bakom Agenda 2030-delegationens förslag för Sveriges fortsatta genomförande av Agenda 2030 för hållbar utveckling.

På IKEA, vill vi ha en positiv inverkan på världen och hjälpa miljontals människor att leva ett mer hållbart liv hemma. Agenda 2030-målen går i linje med IKEAs hållbarhetsstrategi och företaget har ett starkt engagemang i uppfyllandet av målen. Som en stor global aktör har IKEA möjlighet att göra en stark insats. Vi kan göra mycket för att bidra själva, men vi har också ett stort ansvar att inspirera andra att bidra. Vi ser Agenda 2030-målen som en

katalysator för att uppnå en mer hållbar och jämnställd värld. Vi själva använder målen för att styra och inspirera oss i att utveckla vår hållbarhetsagenda.

Allmänna synpunkter

IKEA ställer sig bakom förslagen och vill särskilt framhålla den offentliga upphandlingen som en drivkraft för att uppnå Agenda 2030-målen, vilket även lyfts fram i utredningen. IKEA ser att offentlig upphandling är en viktig faktor för att framförallt stimulera övergången till en Cirkulär ekonomi, som till exempel att upphandla funktioner istället för produkter. Den offentliga sektorns starka köpkraft kan i allt högre grad bli en god förebild i arbetet för övergången till en cirkulär ekonomi.

Vi ser att Upphandlingsmyndigheten också bör få i uppdrag att utveckla kriterier för att stimulera utvecklingen av cirkulär ekonomi, som till exempel att upphandla funktioner istället för produkter.

IKEA Retail Sverige

Jonas Carlehed

Hållbarhetschef, IKEA Retail Sverige Jonas.carlehed@ikea.com

Länsstyrelsen välkomnar även delegationens förslag om att länsstyrelserna får i uppdrag att arrangera regionala Agenda 2030-forum för olika sektorer och aktörer på lokal och