Share "Promemoria n ”Delegation av beslutanderätt i vissa fall från Skatterättsnämnden och Forskarskattenämnden” Remissvar"

Svenskt Näringsliv Confederation of Swedish Enterprise

Postadress/Address: SE-114 82 Stockholm Besök/Visitors: Storgatan 19 Telefon/Phone: +46 (0)8 553 430 00 www.svensktnaringsliv.se Org. Nr: 802000-1858

Finansdepartementet Vår referens/dnr:

Skatte- och tullavdelningen, Enheten för skatteadministration, skatteavtal och tullfrågor

4/2020 Omar Bembli 103 33 Stockholm Er referens/dnr: Fi2020/00078/S3 2020-02-11

Remissvar

Promemorian ”Delegation av beslutanderätt i vissa fall från

Skatterättsnämnden och Forskarskattenämnden”

Svenskt Näringsliv har beretts tillfälle att avge yttrande över promemorian ”Delegation av beslutanderätt i vissa fall från Skatterättsnämnden och Forskarskattenämnden” och vill anföra följande.

Bakgrund

I promemorian lämnas förslag till delegationsbestämmelser för Skatterättsnämnden och Forskarskattenämnden. Förslagen har sitt ursprung i en promemoria från de båda nämnderna som kom in till Finansdepartementet den 27 december 2017.

Förslagen innebär att Skatterättsnämnden respektive Forskarskattenämnden genom särskilda beslut ska få lämna över till ordföranden, vice ordföranden eller någon som tjänstgör vid nämndernas kansli att fatta andra beslut än att lämna förhandsbesked eller avvisa en ansökan om sådant besked (Skatterättsnämnden) respektive att fatta andra beslut än att pröva om förutsättningar för skattelättnader finns eller avvisa en ansökan om

skattelättnader (Forskarskattenämnden). Ett beslut om delegation ska fattas av respektive nämnd med den beslutsförhet som framgår av gällande regelverk.

Som skäl för förslagen anges bl.a. att avsaknaden av möjligheten att delegera beslutanderätt i ärenden som inte avser nämndernas kärnverksamhet kan innebära svårigheter för

myndigheterna att uppfylla de krav som finns i andra regelverk. Av promemorian framgår att de beslut som möjligheten till delegation ska avse är t.ex. beslut om utlämnande av allmän handling, rättidsprövning av ett överklagande eller avskrivning av ett ärende efter

återkallelse.

2 (2)

Inställning

Svenskt Näringsliv har inget att erinra mot förslagen.

SVENSKT NÄRINGSLIV

Utskottet ställer sig bakom regeringens förslag om undantag från utbyte av lokalt lämnade land-för-land-rapporter på skatteområdet som innebär att Skatteverket inte

I delegationsbestämmelserna anges det mellan del tre avseende ansvarsfördelning till förvaltningschefer och den fjärde och avslutande delen angående avtal att beslut enligt

”Ett beslut av landstingsstyrelsen eller någon av nämnderna kan överklagas genom lag- lighetsprövning. Detta oavsett om beslutet fattats direkt av styrelsen eller nämnden el- ler