Share "Remissvar angående Naturvårdsverkets Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet Bakgrund:"

2020-06-26

1(1)

Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar

Stockholms universitet Besöksadress aces.su.se/reflab

E-post: alexander.hakansson@aces.su.se

Alexander Håkansson Projektledare

Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar

Institutionen för miljövetenskap, Stockholms Universitet

Remissvar angående Naturvårdsverkets Översyn av

åtgärdsprogram för luftkvalitet

Bakgrund:

Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar har gets tillfälle att yttra sig angående Naturvårdsverkets och Statskontorets rapporter Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet, diarienummer M2020/00276/Kl.

Sammanfattning:

Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar har tagit del av förslagen med fokus på de delar som rör förbättrad kontroll av luftkvalitet i Naturvårdsverkets rapport. Referenslaboratoriet anser att Naturvårdsverkets förslag i kapitel 2 är väl genomarbetade och skulle leda till att förbättra, förstärka och bättre tillgängliggöra det svenska luftkvalitetsarbetet. Referenslaboratoriet har inga övriga synpunkter att framföra kring föreslaget.

Remissvaret har tagits fram av: Alexander Håkansson

Projektledare Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar Institutionen för miljövetenskap (ACES)

Stockholms universitet Tel: 08 - 674 76 48

E-post: alexander.hakansson@aces.su.se

Observera att detta yttrande kommer från Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar och inte Stockholms Universitet som helhet.

lastbilstrafik införs enligt Finansdepartementets PM, vilken Naturvårdsverket refererar till i sina förslag för att uppnå bättre luftkvalitet.. En sådan skatt skulle

Ansvaret att besluta vilken instans som ska upprätta åtgärdsprogrammet samt för att kvalitetsgranska och följa upp åtgärdsprogrammen kommer enligt förslaget att ligga på

Vidare bedömer kollegiet att förslagen inte uppställer krav på tjänsteverksamhet och därför inte omfattas av anmälningsplikt enligt direktiv 2006/123/EG om tjänster på den inre

Konjunkturinstitutet har getts möjlighet att lämna synpunkter på Naturvårdsverkets och Statskontorets rapporter Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet. Konjunkturinstitutet