Share "Remissvar avseende Naturvårdsverkets och Statskontorets rapporter Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet"

1 (1)

Formas – Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande

Organisationsnummer: Drottninggatan 89 registrator@formas.se Tel: 08 775 40 00 202100-5232 Box 1206 111 82 Stockholm formas.se Fax: 08 775 40 10

Yttrande

2020-06-23 Miljödepartementet 103 33 Stockholm m.remissvar@regeringskansliet.se Regeringskansliets dnr: DNR M2020/00276/KI Handläggare: Elisabet Göransson Formas dnr: 2020-00630

Remissvar avseende Naturvårdsverkets och

Statskontorets rapporter Översyn av

åtgärdsprogram för luftkvalitet

Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (Formas) har granskat innehållet i rubricerat betänkande.

Formas synpunkter

Formas har tagit del av de båda rapporterna. Luftkvalitet är viktigt för miljön och för människors hälsa och utgör därför ett viktigt forskningsområde. Formas vill understryka vikten av att de luftkvalitetsdata som samlas in är jämförbara, både nationellt och internationellt, för att data ska kunna användas inom forskning, utvärdering och analys. Data som samlas in bör också vara öppet tillgängliga.

Formas har inga övriga synpunkter på rapporterna.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Ingrid Petersson, efter föredragning av forskningssekreterare Elisabet Göransson.

Ingrid Petersson

Vidare bedömer kollegiet att förslagen inte uppställer krav på tjänsteverksamhet och därför inte omfattas av anmälningsplikt enligt direktiv 2006/123/EG om tjänster på den inre

Konjunkturinstitutet har getts möjlighet att lämna synpunkter på Naturvårdsverkets och Statskontorets rapporter Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet. Konjunkturinstitutet

Luftvårdförbundet stödjer generellt de förslag som Naturvårdsverket och Statskontoret föreslår för att skapa bättre förutsättningar för att bedriva ett proaktivt och effektivt