Share "Remissyttrande över Naturvårdsverkets rapport Kartläggning ochanalys av utsläpp från vedeldning (dnr: M2019/00796/Kl)"

2019 09 24 Villaägarnas Riksförbund Postadress:Box 7118, 192 07 Sollentuna Besöksadress:Rotebergsvägen3 Telefon:010-750 01 00 Org.nr:802003-7118 Plusgiro:46 94 00-6 Bankgiro:227-7200 info@villaagarna.se villaagarna.se

Remissyttrande över Naturvårdsverkets

rapport Kartläggning och

analys av utsläpp från vedeldning (dnr: M2019/00796/Kl)

Villaägarnas Riksförbund, som med ca 311 000 medlemshushåll, företräder landets småhusägare har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerat ärende.

Villaägarna delar precis som Naturvårdsverket synen på att ren luft och bra boendemiljöer är eftersträvansvärt och något som alla har nytta av. Däremot anser inte Villaägarna att de förslag på åtgärder som förs fram i rapporten tillnärmelsevis kan anses styrkta. Som

rapportförfattaren själv konstaterar så är idag ”tillgången till och kvaliteten på uppgifter om fastbränsleanläggningar inte tillräckligt bra för att kunna göra geografiskt omfattande och detaljerade kartläggningsstudier av luftkvalitet” (sid. 7). I och med detta konstaterande blir egentligen alla följande förslag på åtgärder rena spekulationer där den påstådda nyttan inte kan verifieras.

Skulle man ändå välja att gå vidare med förslaget ser vi en rad problem. Här nedan följer de mest uppenbara:

Stad/land-problematiken

Vi ser att det finns en stad/land-problematik i förslaget då vedpannor är betydligt mer vanligt förekommande på landsbygden och på mindre orter. Delar av landet som redan idag är ekonomiskt mer utsatta riskerar att få ytterligare en pålaga som anstränger

hushållsekonomin. Robust värmeförsörjning

Risken att drabbas av längre elavbrott är även den större på landsbygden och på mindre orter vilket skulle medföra en ökad sårbarhet.

Krisberedskap

I en tid när dessutom hushållen behöver öka sin krisberedskap förefaller det direkt kontraproduktivt att försvåra ägandet av det kanske viktigaste en bostad kan erbjuda vid kris/elavbrott, nämligen en värmekälla. Försvarsberedningen har nyligen understrukit

Miljödepartementet

vikten av ökad motståndskraft hos svenska hushåll. Detta förslag går i rakt motsatt riktning.

 Byråkratiskt och kostnadsdrivande

Erfarenheten visar även att denna typ av förslag tenderar att skapa omfattande byråkrati och kostsamma efterlevnadskontroller med liten eller ingen påvisad nytta.

Sammanfattningsvis avstyrker alltså Villaägarnas Riksförbund förslagen i rapporten och anser att om initiativet är seriöst menat så måste åtminstone tillförlitliga data finnas tillgängliga för att med säkerhet veta vad det är man föreslår.

Med vänliga hälsningar Villaägarnas Riksförbund

Gunnar Jansson

Förbundsdirektör

Länsstyrelsen Blekinge län Länsstyrelsen Dalarnas län Länsstyrelsen Hallands län Länsstyrelsen Jönköpings län Länsstyrelsen Kalmar län Länsstyrelsen Stockholm