Share "Remissvar angående betänkandet Enhetlig och effektiv marknadskontroll (SOU 2020:49)."

Remissvar 1 (3)

Datum Dnr/Beteckning

Ert datum Er beteckning

2020-08-31 UD2020/11744/HI

Utrikesdepartementet

ud.hi.remiss@regeringskansliet.se med kopia till

ud.registrator@regeringskansliet.se Transportstyrelsen Generaldirektör 601 73 Norrköping Besöksadress

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Hans Norén

hans.noren@transportstyrelsen.se 010-495 57 73 Telefax 011-185 256 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se T S1 0 0 7 , v0 4 .0 0 , 2 0 1 9 -05 -03

Remissvar angående betänkandet Enhetlig och

effektiv marknadskontroll (SOU 2020:49).

Sammanfattning

Transportstyrelsen tillstyrker i huvudsak förslagen i remissen men avstyrker följande:

- En ändring i fordonslagen (2002:574) som innebär att

Transportstyrelsens mandat för tillsyn över förordningarna (EU) nr 167/2013 och (EU) nr 168/2013 tas bort.

- I förslag till lag (2021:000) som innebär att en obligatorisk sanktionsavgift ska tas ut vid överträdelse av en bestämmelse i harmoniserad unionslagstiftning.

- I förslag till förordningen (2021:000) och där 10 §. Vi vänder oss mot skrivningen ”Vid Styrelsen….” då detta kan uppfattas som att rådet finns fysiskt finns hos SWEDAC vilket inte är fallet.

Synpunkter

Transportstyrelsen avstyrker förslaget att i fordonslagen (2002:574) ta bort referensen till bemyndigande för tillsyn enligt EU-förordningarna (EU) nr 167/2013 och (EU) nr 168/2013. Transportstyrelsen är utpekad som marknadskontrollmyndighet för dessa EU-förordningar, men Transport-styrelsen utför även tillsyn i egenskap av typgodkännandemyndighet. Det innebär att Transportstyrelsen i egenskap av typgodkännandemyndighet behöver ha ett tillsynsmandat i fordonsregleringen för den tillsyn som inte är marknadskontroll. Typgodkännandemyndigheten behöver ha detta mandat för att fullgöra sina åtaganden och framförallt för att kunna vidta åtgärder mot de ekonomiska aktörer som inte följer bestämmelserna. Som exempel har typgodkännandemyndigheten ett ansvar att utöva tillsyn av de tekniska tjänster den utsett utifrån dessa regelverk.

Datum Dnr/Beteckning 2 (3)

2020-11-24 TSG 2020-7431

Transportstyrelsen föreslår att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer även fortsättningsvis får meddela föreskrifter om tillsyn över efterlevnaden av EU-förordningarna (EU) nr 167/2013 och (EU) nr168/2013.

Transportstyrelsen avstyrker förslag till lagen (2021:000) med

kompletterande bestämmelser till EU:s marknadskontrollförordning vad gäller att en obligatorisk sanktionsavgift ska tas ut vid överträdelser av harmoniserad unionslagstiftning. För Transportstyrelsens verksamhet ser vi inga fördelar med den föreslagna regleringen utan snarare tvärtom vad gäller att en obligatorisk sanktionsavgift ska tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Resultatet skulle med stor sannolikhet bli att mycket av den öppenhet och dialog som idag präglar vårt arbete tillsammans med de ekonomiska aktörerna skulle försvinna. Om öppenheten försvinner riskeras istället att de ekonomiska aktörerna undviker att kontakta myndigheterna vid bristande överrensstämmelse och därmed de krav på åtgärder som vi ställer i dialogen idag. Denna risk har även

uppmärksammats i remissen under avsnitt 10.5.3. Nämnas kan att vi under senare år haft ett flertal tusen ärenden gällande marknadskontroll där samtliga utom ett enda fall kunnat hanteras på så sätt att produkterna uppfyllt harmoniserad lagstiftning genom dialog med ekonomiska aktörer. Att sanktionsavgift ska påföras inryms inte med självklarhet vad gäller sanktioner som regleras i EU:s förordning enligt art 41: ”Sanktionerna ska vara effektiva, proportionella och avskräckande”.

Transportstyrelsen föreslår därför att ordet ska i 20 § första meningen i förslag till lag med kompletterande bestämmelser till EU:s

marknadskontrollförordning ersätts med får. ---

I förslag till förordningen (2021:000) med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadskontrollförordning samt bestämmelser om marknadskontroll i övrigt och där 10 §. Vi vänder oss mot skrivningen ”Vid Styrelsen….” då detta kan uppfattas som att rådets medlemmar finns inom SWEDAC:s organisation, vilket inte är fallet.

Transportstyrelsen föreslår följande lydelse av första stycket i 10 §: Styrelsen för ackreditering och tekniskt kontroll organiserar ett råd för marknadskontroll (marknadskontrollrådet) samt ansvarar för ordförandeskap och sekretariat i rådet.

Datum Dnr/Beteckning 3 (3)

2020-11-24 TSG 2020-7431

Vi skulle vilja uppmärksamma regeringskansliet på att

detaljbestämmelserna när det handlar om marknadskontroll av obemannade luftfartyg finns i Kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/945 av den 12 mars 2019 om obemannade luftfartygssystem och om

tredjelandsoperatörer av obemannade luftfartygssystem. I den delegerade förordningen finns bland annat hänvisningar till bestämmelser i

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93. Vi skulle också vilja uppmärksamma att Transportstyrelsen sannolikt kommer att anges som behörig myndighet i förordning (1994:1808) om behöriga myndigheter på den civila luftfartens område att utföra delar av de uppgifter som åligger Sverige enligt den delegerade förordningen (EU) 2019/945.

_____

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. I den slutliga handläggningen av ärendet deltog verksjuristen Sara Sjöstrand och utredaren Hans Norén, den senare föredragande.

Jonas Bjelfvenstam Generaldirektör

Enligt promemorian föreslås att MSB ansvar utökas till att omfatta samtliga produkter som omfattas av Rådets direktiv 75/324/EEG beträffande aerosolbehållare samt även

Försvarsinspektören för hälsa och miljö (FIHM) har av Regeringskansliet anmodats att senast 4 december 2020 lämna synpunkter på betänkandet Enhetlig och effektiv

Förslaget innebär för Livsmedelsverkets del att Kemikalieinspektionen tar över Livsmedelsverkets nuvarande ansvar för produkter som omfattas av förordning (EG) nr 1907/2006