Share "Remissvar: Kompletterande bestämmelser till ny EU-förordning om sprängämnesprekursorer Ds 2019:17 Er beteckning"

Datum 2019-11-18 Beteckning 450- 6890-2019 Ju2019/02641/L4 Justitiedepartementet ju.L4@regeringskansliet.se

Länsstyrelsen i Jönköpings län | Besöksadress Hamngatan 4, Jönköping | Postadress 551 86 Jönköping Telefon 010-22 36 000 | E-post jonkoping@lansstyrelsen.se | Webb www.lansstyrelsen.se/jonkoping

Remissvar: Kompletterande bestämmelser till ny

EU-förordning om sprängämnesprekursorer Ds 2019:17 Er

beteckning

JU 2019/02641/L4

SYNPUNKTER PÅ PROMEMORIANS FÖRSLAG

Länsstyrelsen i Jönköpings län tillstyrker förslaget, men anser att skrivningen i författningsförslaget på sidan 22 högra kolumnen 8 a § är för otydlig. Meningen bör kompletteras så att den även omfattar utbildning, och då även för länsstyrelse och kommuner.

ÖVERGRIPANDE SYNPUNKTER

samhällsskydd och beredskap (MSB) tillståndskrav för sprängämnesprekursorer bör tillstånd först sökas hos MSB. MSB:s tillstånd bör även bifogas ansökan till Länsstyrelsen.

Kunskapen om sprängämnesprekursorer torde vara begränsad hos länsstyrelsen och i många kommuner. Det som anges i Ds2019:17, sid 75 om ökad kunskap och medvetenhet är därför angeläget. Som berörd aktör bör även länsstyrelsen som tillståndsmyndighet enligt miljöbalken och första instans vid överklagan av kommunala tillsynsbeslut erbjudas utbildning.

Detta yttrande har beslutats av Beredskapsdirektör Fredric Jonsson, efter föredragning av beredskapshandläggare Börje Karlsson. I den slutliga

handläggningen har även länsjurist Ben Heimdal och miljöskyddshandläggare Helena Bäckman deltagit.

Fredric Jonsson

Beredskapsdirektör Börje Karlsson

Beredskapshandläggare

Länsstyrelsen anser det därför viktigt att MSBs föreslagna ansvar för årligt genomförande av medvetandehöjande åtgärder även innefattar länsstyrelserna..