Share "Remissvar till Finansdepartementets promemoria om sta rkt konsumentskydd na r betaltja nster tillhandaha lls, Fi2019/02539/B"

2019-09-13

Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst - BUS

www.busforeningen.se

Finansdepartementet

Remissvar till Finansdepartementets promemoria om sta rkt

konsumentskydd na r betaltja nster tillhandaha lls,

Fi2019/02539/B

BUS - Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst - är en yrkesförening för landets kommunalt anställda budget- och skuldrådgivare. Föreningen har ca 330 medlemmar vilket innebär att nästan alla av landets budget- och skuldrådgivare är medlemmar i föreningen. Vi är glada över att vi som remissinstans får möjligheten att delge våra synpunkter på

Finansdepartementets förslag till föreskrifter.

Sammanfattning

Vi instämmer med Finansdepartementets föreslagna krav på lagändring gällande lagen (2010:751) om betaltjänster.

Ytterligare kommentarer

Finansdepartementetföreslår i promemorian lagändringar som syftar till att stärka konsumentskyddet när betaltjänster tillhandahålls. Huvudpunkten är att ställa krav på

betaltjänstleverantörer hur betalningssätt presenteras vid e-handel och att detta görs i enlighet med lagförslaget. Om e-handelssidan erbjuder kreditbetalning ska inte detta presenteras som förvalt. Om e-handelsplatsen erbjuder andra betalsätt som inte innebär en kredit, ska sådant betalsätt visas först. Det nya kravet tas in i lagen (2010:751) om betaltjänster och

sanktionsmöjligheter kan vidare ske inom ramen för marknadsföringslagen

Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst har tagit del av

remisspromemorian. Vi välkomnar det förslag som Finansdepartementet har tagit fram. Vi ser med oro hur marknaden för konsumentkrediter ständigt ökar i takt med e-handelns större

2019-09-13

Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst - BUS

www.busforeningen.se

dominans och hur en allt större del av hushållets skuldsättning härrör från rena konsument-krediter. Det är viktigt att göra det tydligare för konsumenten att det är dennes eget aktiva val som möjliggör köpet via en kredit.

Lagförslaget gör detta tydligt dels genom att köp genom kredit inte ska vara förvalt som betalsätt och att betalsätt som inte innebär en kredit är det betalsätt/de betalsätt som

presenteras först (om sådant betalsätt erbjuds). Det är förvånande att marknaden i huvudsak ensamt har fått sätta spelreglerna på detta område fram till nu. Det har enligt vårt förmenande inneburit att krediter på e-handelsplatser varit förvalda och hamnat på de mest synliga

platserna i informationen. Det är positivt att lagstiftaren på det här sättet hjälper konsumenten att de facto fatta ett övervägt och balanserat beslut. Enligt den senaste forskningen om s.k. nudging är detta ett effektivt sätt att styra individer till att fatta beslut i den önskvärda riktningen, vilket de kommersiella krafterna utnyttjat till fullo. Att inte tillåta nudging i riktning mot ökad skuldsättning utan istället försöka påverka individer till ett mindre riskfyllt ekonomiskt beteende ser vi som mycket positivt.

Vid överträdelser av de föreslagna förändringarna i betaltjänstlagen ska marknadsföringslagen tillämpas. Detta gör att Finansinspektionen (tillsynsmyndighet inom finansmarknadsområdet) och Konsumentverket (tillsyn av marknadsföringslagen) får ett delat ansvar att bevaka

efterlevnaden av den nya materiella bestämmelsen som införs i betaltjänstlagen. Vi anser att det generellt inte är lyckligt att flera myndigheter utövar tillsyn över samma lagstiftning, det gör vägen fram till tillämpad praxis längre. Det är viktigt att myndigheter kan agera kraftfullt vid överträdelser.

I författningskommentaren noteras att jämte marknadsföringslagens tillämpning kan även Finansinspektionen ingripa mot en betaltjänstleverantör enligt annan lagstiftning som reglerar deras verksamhet som t.ex. bestämmelserna om ingripande mot betalningsinstitut och

registrerade betaltjänstleverantörer i 8 kap. och bestämmelserna om ingripande mot kreditinstitut i 15 kap. lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Detta är av yttersta vikt att notera.

BUS -Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst.

Styrelsen genom Carina Brehmer Ledamot

Finansiell ID-Teknik BID AB tillhandahåller BankID, en e-legitimation som används i hela samhället. Vi har tagit del av betänkandet om en ny riksbankslag där vi har fokuserat vår

Om kontanter anses vara ett sådant borde också kraven på att ta emot ett sådant betalningsmedel gälla alla delar av samhället. Stora delar av privat sektor är också avgörande

Ett sätt att avgränsa ett krav på att acceptera kontanter också i privat sektor skulle kunna vara att göra det obligatoriskt för verksamheter över en viss storlek sett