Academic year: 2022

Share "Remissvar – Promemoria Genomförande av direktivet om elektroniska vägtullssystem"

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2021/39760 2021-06-16

Motpartens ärendenummer Sidor

I2021/01052

1(1)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon: 010-123 50 50 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Birgitta Olausson

Nationell strategisk planering Direkt: 010 123 51 24

birgitta.olausson@trafikverket.se

TMALL 0422Brev 2.0

[Titel]

Infrastrukturdepartementet

Enheten för transportinfrastruktur och planering Diariet

Anna Ward, Trafikverket

Trafikverket har tagit del av remissen från Infrastrukturdepartementet avseende

”Promemoria Genomförande av direktivet om elektroniska vägtullssystem”.

Trafikverket ställer sig positivt till föreslagna förändringar för genomförande av EETS- direktivet i Sverige. Förslaget är väl genomtänkt och påverkar Trafikverkets verksamhet marginellt.

Trafikverket delar uppfattningen att Transportstyrelsen bör bli avgiftsupptagare på allmän väg. I det nuvarande svenska regelverket är det Trafikverket som är

avgiftsupptagare på allmän väg, men då regelverket avseende elektroniska vägtullar hittills aldrig har tillämpats i Sverige, så har Trafikverket i praktiken aldrig utövat denna roll. Förändringen har således ingen praktisk betydelse för Trafikverket, samtidigt som det är lämpligt och logiskt att Transportstyrelsen, som utför uppgifterna också ansvarar för arbetet.

Förutom denna formella överföring av rollen som avgiftsupptagare från Trafikverket till Transportstyrelsen, så berörs inte Trafikverkets verksamhet eller uppdrag av de förslag som framförs i den remitterade promemorian och Trafikverket har i övrigt inga

synpunkter.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lena Erixon. Föredragande har varit strategisk planerare Birgitta Olausson. I den slutliga beredningen av detta ärende har bitr planeringsdirektör Tommy Jonsson, avdelningschef Lennart Kalander, enhetschef Håkan Persson och måldirektör för tillgänglighet Jonas Eliasson medverkat. Samråd har skett med planeringsdirektör Stefan Engdahl.

Lena Erixon Generaldirektör

[Skapat av] [Dokumentdatum]

Dokumentet är elektroniskt undertecknat

I ärendets handläggning har deltagit fartygsinspektör Anders Rhodin, IT-direktör Patrick Borén och verksjurist Monica Blidner, föredragande.

Länsråd Bengt Falemo och Verksamhetschef

13 § LEK har inte tillämpats av PTS och torde inte behövas mot bakgrund av likabehandlingsprincipen som följer av förvaltningslagen (2017:900). Skyldighet om samtrafik

Gällande förslaget rörande Rätt att använda nummer, vill Sjöfartsverket framhäva vikten av att den som fastställer nummerplaner samt ansvarar för att hålla dessa

En möjlighet att avslå en begäran om tillträde med hänsyn till kultur- eller miljövärden bör enligt SFV:s mening införas och förslaget till.. bestämmelse om vad en begäran