Remissvar: F-skattesystemet – en översyn, SOU 2019:31

Share "Remissvar: F-skattesystemet – en översyn, SOU 2019:31"

Akademikerförbundet SSR Box 128 00, 112 96 Stockholm 08-617 44 00 kansli@akademssr.se www.akademssr.se SSR Direkt

Frågor om anställning och arbetsliv

08-617 44 71 ssrdirekt@akademssr.se Medlemsservice

Frågor om medlemskap och avgifter

08-617 44 70 medlem@akademssr.se Remissvar Finansdepartementet 103 33 Stockholm Stockholm 25 oktober 2019

Remissvar: F-skattesystemet – en

översyn, SOU 2019:31

Finansdepartementet har gett Akademikerförbundet SSR möjlighet att yttra sig över rubricerat betänkande.

Betänkandets förslag i korthet:

Utredningen har analyserat ifall det sker undandragande av skatt eller avgifter genom missbruk av godkännande för F-skatt, och om reglerna i så fall bör ändras genom

exempelvis tidsbegränsning eller återkallande. Utredningen kom fram till att det finns skäl att överväga ändringar i bestämmelserna.

Våra kommentarer:

Svenska modellen bygger på en hög anslutningsgrad för både arbetstagare och arbetsgivare vilket förutsätter tydliga definitioner av båda parter. Utredningen pekar på hur

F-skattesystemets utformning och efterlevnad kan påverka detta, exempelvis genom att så kallat falskt egenföretagande utnyttjas för att kringgå skyddande regleringar för arbetstagare. Akademikerförbundet SSR instämmer i dessa resonemang.

Förbundet ser även ett stort värde i att F-skattesystemet är enkelt och förutsebart för såväl befintliga som potentiella näringsidkare. Att F-skatt kan godkännas på avsikt är viktigt för att inte begränsa nyetableringen av företag. Förekomsten av så kallade falska egenföretagare visar på ett missbruk av F-skattesystemet, men är inte nödvändigtvis ett resultat av just utformningen av F-skattereglerna. Det är därför viktigt att förändringar i F-skattereglerna som syftar till att motverka missbruk inte inverkar alltför negativt på intressen som främjas av att reglerna är enkla. Godkänd F-skatt är dock många gånger av avgörande betydelse för falska egenföretagare. Att utnyttja F-skatteadministrationen för uppföljning av

förutsättningarna för F-skatt, och på så sätt motverka förekomsten av falska företagare, är därför ändamålsenligt och proportionellt när båda dessa hänsynstaganden beaktas.

Förbundet anser vidare att skattesystemets legitimitet och effektivitet är centralt. Det är helt avgörande att medborgare har förtroende för att finansieringen av samhällets gemensamma åtaganden är solidarisk och rättvis. Det innebär bland annat att de företag som verkar i landet ska betala skatt och inte kringgå lagstiftningen, och det innebär att alla medborgare ska betala skatt. En stor del av förbundets medlemmar arbetar den gemensamt finansierade

2 (2)

välfärden och har ett direkt intresse av att denna sektor fungerar väl och finansieras i tillräcklig grad.

Vi ser dock hur både internationella företag undandrar skatt genom olika upplägg och hur privatpersoner bland annat utnyttjar skillnaden i beskattning mellan inkomstslagen tjänst och kapital. I båda fallen sker det genom falskt egenföretagande. I det första exemplet då företag har försökt att kringgå regleringen för arbetstagare genom att använda sig av

F-skatteregleringen istället för att anställa. I det andra exemplet genom att de facto inkomst av tjänst har omvandlats till kapitalintäkter.

Båda dessa berörs inom ramen för utredningen, med viss tyngdpunkt på den förstnämnda och då arbetstagare ”tvingas” F-skatta av arbetsgivaren med de problem detta innebär. Företeelsen då arbetstagare medvetet skiftar inkomstslag för att minska sin beskattning läggs inte lika stor vikt vid vilket är olyckligt.

Akademikerförbundet SSR har slutligen inget att erinra mot utredningens bedömning att det saknas skäl att ändra näringsbegreppet i 13 kap 1 § Inkomstskattelagen. Den arbetsrättsliga prövningen av arbetstagarbegreppet sker självständigt och är tvingande för avtalsparterna. Att en person är godkänd för F-skatt är därtill inte en avgörande omständighet i

bedömningen av ifall ett anställningsförhållande föreligger. Sammantaget:

Förbundet delar helt utredningens bedömning att F-skattesystemet bör utformas så att det missgynnar osund konkurrens. Det ska aldrig löna sig att kringgå reglering. Däremot saknar förbundet fokus på skatteundandragande genom skifte av inkomst från tjänst till kapital. Vad gäller utredningens specifika förslag:

Akademikerförbundet SSR tillstyrker förslaget om automatisering av Skatteverkets processer. Förbundet är positivt till hur automatiserade processer kan utnyttjas för att effektivisera och förbättra myndigheters arbete i allmänhet och så även här. Automatiserade eller till och med självlärande algoritmer kan ge Skatteverket en mer proaktiv roll i sitt arbete att beivra falskt egenföretagande.

Förbundet tillstyrker utvidgade möjligheter att återkalla godkännande för F-skatt för att minska falskt egenföretagande, både för att minska skattebortfallet i den övre delen av inkomstfördelningen som för att minska urholkningen av arbetstagarens skydd i den nedre.

Heike Erkers Simon Vinge Mikael Smeds

Förbundsordförande Chefsekonom Förbundsjurist

Vidare diskuteras om de förslag som kan ha en inskränkande effekt på den fria rörligheten kan rättfärdigas med hänsyn till legitima nationella skyddsintressen, i detta fall

Konjunkturinstitutet har inga synpunkter på utredningens förslag utifrån Konjunkturinstitu- tets verksamhet och huvudsakliga kompetensområde. Beslut i detta ärende har fattats