Share "Folkhälsomyndighetens remissyttrande över promemorian Förbättrat genomförande av luftkvalitetsdirektivet"

Solna Folkhälsomyndigheten, SE-171 82 Solna. Besök: Nobels väg 18. Östersund Folkhälsomyndigheten, SE-831 40 Östersund. Besök: Forskarens väg 3. Telefon 010-205 20 00 E-post info@folkhalsomyndigheten.se www.folkhalsomyndigheten.se

Miljödepartementet

Rättssekretariatet, Natur- och kretslopp

Handläggare

Karin Björklund Vårt ärendenummer 02650-2019 Ert ärendenummer M2019/01333/R Datum 2019-09-16 Sida 1 (1)

Folkhälsomyndighetens remissyttrande över

promemorian Förbättrat genomförande av luftkvalitetsdirektivet

Folkhälsomyndigheten har beretts tillfälle att inkomma med synpunkter angående rubricerade remiss och har följande att anföra:

Folkhälsomyndigheten instämmer med förslagen i syfte att förbättra genomförandet av luftkvalitetsdirektivet och i förlängningen luftkvaliteten i Sverige. Luftföroreningar utgör ett viktigt folkhälsoproblem i Sverige, med förväntad försämrad lungfunktion hos hundratals ungdomar varje år, förkortad medellivslängd med 6 månader och utgör en bidragande orsak till cirka tusen sjukhusinläggningar varje år i hjärt- och kärlsjukdom.

Folkhälsomyndigheten har inga särskilda synpunkter på förslagen om åtgärdsprogram för luftkvalitet samt komplettering av genomförandet med klassificering, utvärdering, kontroll och dokumentation.

Beslut om detta yttrande har fattats av avdelningschef, Britta Björkholm. I den slutliga handläggningen har enhetscheferna Bitte Båstad och Agneta Falk Filipsson deltagit. Utredare, Karin Ljung Björklund har varit föredragande.

Enligt Folkhälsomyndighetens beslut

Beslutet har fattats av landshövding Helena Jonsson med avdelningschef Emma Willaredt som föredragande. Så här hanterar

Postadress Besöksadress Telefon E-post/webbplats Länsstyrelsen Stockholm Box 22067 104 22 STOCKHOLM Regeringsgatan 66 010-223 10 00 Fax 010-223 11 10

205 15 Malmö Södergatan 5 010-224 10 00 vx 102-2847 skane@lansstyrelsen.se Facebook: lansstyrelsenskane 291 86 Kristianstad Ö Boulevarden 62 A 010-224 11 10