Share "Remissvar med anledning av promemoria om Kommunalt ansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper"

Ert Dnr: M2020/01079/Ke 2020-10-30 Till: Miljödepartementet m.remissvar@regeringskansliet.se linn.akesson@regeringskansliet.se jerker.forssell@regeringskansliet.se Från: ICA-handlarnas Förbund Svetsarvägen 16 171 93 Solna elisabeth.due@icahandlarna.se

Remissvar med anledning av promemoria om Kommunalt ansvar för insamling

och materialåtervinning av returpapper

ICA-handlarnas Förbund har getts möjlighet att komma in med synpunkter på regeringens PM om mer fastighetsnära insamling av förpackningsavfall och returpapper – utveckling av

producentansvaren. Det tackar vi för.

ICA-handlarnas Förbunds (”Förbundet”) är medlemsorganisation för Sveriges cirka 1500 ICA-handlare och är även majoritetsägare av börsnoterade ICA Gruppen. ICA-handlarna är egna företagare, som äger och driver sina butiker på olika lokala marknader, i 285 av Sveriges 290 kommuner. ICA-handlarna är kunder hos ICA Sverige som är en av ICA-handlarnas många leverantörer. ICA-handlare konkurrerar fullt ut sinsemellan på sina lokala marknader och med övriga aktörer på

dagligvarumarknaden om kunders lojalitet och om leverantörers varor och tjänster. Vi ställer oss bakom det gemensamma remissvaret från Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörernas Förbund.

Med vänlig hälsning, Elisabeth Due Elisabeth Due

Näringslivs- och branschfrågor ICA-handlarnas Förbund

Även producenter av reklamblad och andra produkter, vilka utgör en avsevärd del av det papper som sätts på marknaden, men inte innehåller journalistiskt material, kommer

Länsstyrelsen Jämtlands län anser att förslaget i promemorian inte ska antas utan att det även fortsättningsvis ska vara ett producentansvar för returpapper.. Länsstyrelsen anser