Share "Rektorsbeslut - Remissvar - Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar"

Rektorsbeslut

2020-06-23

Ärendenr: ORU 2020/03618-2 Sidnr: 1(1)

Rektorsbeslut - Remissvar - Undantag från

anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och

högskolor för vissa brittiska medborgare och deras

familjemedlemmar

Örebro universitet har getts möjlighet att inkomma med synpunkter på

Utbildningsdepartementets remiss gällande undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar. Det föreslås att det i förordningen införs ett undantag från bestämmelserna om anmälningsavgift och studieavgift vid statliga

universitetet och högskolor för sådana brittiska medborgare och deras familjemedlemmar som ingår i den personkrets som anges i artikel 10 i utträdesavtalet och därmed omfattas av diskrimineringsförbudet i artikel 12 i utträdesavtalet. Det föreslås även att de undantag från anmälningsavgift och studieavgift för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar som infördes i studieavgiftsförordningen i händelse av ett utträde utan utträdesavtal upphävs. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2020.

Remissen har granskats av föredragande samt vicerektor för internationalisering, Åke Strid, som instämmer i remissens förslag.

Rektor beslutar

att Örebro universitet bifaller remissen i samtliga delar.

Beslut i ärendet har fattats av rektor Johan Schnürer efter föredragning av internationaliseringsstrateg Ida Andersson-Norrie.

Expediering

Beslut om att avge detta yttrande har fattats av rektor Håkan Pihl i närvaro av högskoledirektör Ann Cederberg och studentkårens ordförande. Ärendet har beretts av

Handläggare i detta ärende har varit Tomas Bengtsson, Teamleader International Office.. Jan Theliander Prorektor Tomas Bengtsson

Utbildningsdepartementet innebär dels att det i studieavgiftsförordningen (2010:543) införs undantag från att betala anmälnings- och studieavgifter för vissa kategorier