Remissvar Fortsatt förstärkt stöd vid korttidsarbete, Fi2021/00798

Share "Remissvar Fortsatt förstärkt stöd vid korttidsarbete, Fi2021/00798"

Regeringskansliet Finansdepartementet

fi.remissvar@regeringskansliet.se

Stockholm 2021-02-26

Remissvar Fortsatt förstärkt stöd vid

korttidsarbete, Fi2021/00798

Visita är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar ca 5 550 medlemsföretag med runt 8 260 arbetsställen,

huvudsakligen hotell, restauranger, caféer, nöjesrestauranger, cateringföretag, konferensanläggningar, spa, campingföretag, vandrarhem, skidanläggningar, nöjes- och djurparker, turistbyråer samt turist- och eventföretag. Visita tecknar branschens kollektivavtal och är en medlemsorganisation i Svenskt Näringsliv. Som branschorganisation hjälper Visita företagen att växa och utvecklas och är besöksnäringens företrädare i politiska frågor.

Visita har beretts tillfälle att inkomma med svar på remissen av promemorian Fortsatt förstärkt stöd vid korttidsarbete och får härmed anföra följande.

Det är mycket positivt att regeringen föreslår fortsatt möjlighet till stöd vid korttidsarbete. Pandemins förlopp har hittills varit mycket svårt att bedöma och läget är fortfarande mycket osäkert varför Visita välkomnar att regeringen beslut att förlänga korttidsstödet även under april 2021 med samma stödnivåer som tidigare gällt. Att arbetstidsminskningen även under april 2021 kan uppgå till 80 % är av väsentlig betydelse. Visitas uppfattning är att behovet av nivån 80%

arbetstidsminskning är större nu än det varit tidigare under pandemin då de restriktioner som drabbar branschen slår mot exempelvis företagens möjlighet att styra över sina öppettider.

Branschen har drabbats oerhört hårt med anledning av de restriktioner som nu gäller i form förordningen om tillfälligt förbud mot servering av alkohol,

restriktioner i lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på

serveringsställen med anslutande föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:37) från Folkhälsomyndigheten samt förordningen (2020:114) med förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Därutöver har Folkhälsomyndigheten aviserat ett förslag till föreskrift

innebärande att senaste tillåtna öppettiden för restauranger och andra

Det är därför av oerhörd vikt att Visitas medlemmar får ett reellt stöd i syfte att rädda sina företag och trygga anställningar även under april 2021. Visita kan vidare redan nu konstatera att det krävs ytterligare förlängning av korttidsstödet även efter april 2021 med de stödnivåer som tidigare gällt. Regeringen bör därför

omgående ta initiativ till en sådan förlängning så företagen har möjlighet att kunna planera sin verksamhet.

En utebliven förlängning, eller en förlängning som görs för sent, riskerar att motverka syftet med stödet, nämligen att förhindra att personal blir uppsagd och att möjliggöra för företag att snabbt komma ingång igen när läget vänder.

Jonas Siljhammar Torbjörn Granevärn

FAR har beretts tillfälle att yttra sig över förslaget till föreskrifter om promemorian Fortsatt förstärkt stöd vid korttidsarbete (dnr Fi2021/00798). FAR får med anledning av

115 76 Stockholm • Besöksadress: Tegeluddsvägen 1 • Telefon: 08-561 680 00 • forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratten-i-stockholm

 Permitteringsmöjligheten bör vara högre eftersom det föreligger behov i besöksnäringen att kunna kortidspermittera på heltid, det vill säga 100 procent..  Insatserna för