Share "HSB:s remissvar på Boverkets rapport 2019:16 Inspektion av uppvärmningssystem och luftkonditioneringssystem"

2019-10-07 1 (2)

HSB RIKSFÖRBUND

Box: Box 8310, 104 20 Stockholm Besök: Fleminggatan 41 Tel: 010-442 03 00 hsb.se

Infrastrukturdepartementet

Till: i.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: i.e.remissvar@regeringskansliet.se

HSB:s remissvar på Boverkets rapport 2019:16

Inspektion av uppvärmningssystem och

luftkonditioneringssystem

HSB Riksförbund har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på Boverkets rapport 2019:16, Inspektion av uppvärmningssystem och luftkonditioneringssystem, I2019/01698/E HSB är Sveriges största bostadskooperation med ca 650 000 individuella medlemmar och ca 4000 medlemsbostadsrättsföreningar. I snart 100 år har HSB verkat för det goda boendet där vinsten går tillbaka till byggandet och förvaltningen av bostadsrättsföreningar.

HSB har som två av sina övergripande strategier att år 2030 ha nära noll i klimatpåverkan och vara anpassat till ett förändrat klimat och ha en hållbar och resurseffektiv medlems- och affärsverksamhet som optimerar vårt bidrag till en hållbar utveckling och minskar vårt beroende av begränsade resurser.

HSB står därmed bakom ett ambitiöst och kostnadseffektivt energi- och klimatarbete i bostadssektorn.

Frågor om detta remissvar kan ställas till: Magnus Ulaner, miljöchef, magnus.ulaner@hsb.se

Med vänlig hälsning,

Anders Lago

HSB Riksförbund

2 (2)

Övergripande synpunkter

HSB anser att inspektionskravet av uppvärmningssystem blir en administrativ börda för fastighetsägare som sannolikt inte kommer leda till några större förbättringar gällande

energiprestandan i flerbostadshus. Samtidigt kan konstateras att många bostadsrättsföreningar bör omfattas av föreslaget undantag rörande fastighetsstyrning.

HSB menar att det är överraskade att infrastrukturdepartementet inte gett Boverket och Energi-myndigheten i uppdrag att utreda möjligheten att fortsätta med ett informationsalternativ (enligt art 14.3 resp. 15.3). Det går inte i rapporten att utläsa vad motivet till detta är och att utreda informationsalternativet borde ha ingått i uppdraget.

HSB anser att det även fortsättningsvis bör vara möjligt att nyttja undantaget från inspektions-kravet och använda informationsalternativet vilket innebär att inspektionskrav inte måste ställas om medlemsstaterna säkerställer att rådgivning utförs.

Krav på inspektioner av uppvärmningssystem eller

l

uftkonditioneringssystem m.m

HSB anser att om, trots vår ovan synpunkt gällande informationsalternativet, ett krav på inspektioner av uppvärmnings- och luftkonditioneringssystem införs, att det är avgörande att bostadssektorns aktörer involveras i Boverkets arbete med föreskrifter om nominell effekt mm.

Krav på inspektioner som en del av energideklarationssystemet

HSB anser att, om ett krav på inspektioner av uppvärmnings- och luftkonditioneringssystem införs, är det bra att kravet införs i lagen om energideklarationer för byggnader, då detta sänker kostnaden för inspektionen.

Inspektionerna utförs av certifierade energiexpert

HSB anser att fastighetsägare ska kunna ha egna anställda certifierade energiexperter som gör företagets energideklarationer.

HSB anser att oberoendet hos energiexperter bör definieras likartat för energideklarationer som i förordning (2014:347) för energikartläggning i stora företag. Enligt förordning 2014:347, 7§, får en person som är anställd i företaget göra energikartläggningen om denna inte är direkt delaktig i den verksamhet som ska kartläggas.

Undantag från inspektionsskyldigheten

HSB anser att det är bra att byggnader som har system för fastighetsautomation och fastighetsstyrning undantas inspektionskravet. HSB anser dock att Boverkets förslag till definition av system för fastighetsautomation och fastighetsstyrning bör omarbetas tillsammans men branschens aktörer.

HSB anser vidare att det behövs förtydliganden gällande undantaget som får göras om det finns ett ”överenskommet kriterium för energiprestanda” eller ett ”avtal om resultatövervakning med energileverantör eller nätoperatör”. Det måste framgå tydligt mellan vilka parter en sådan överenskommelse ska ingåtts och vad avtal om resultatövervakning ska innehålla för

handläggningen har också föredragande verksamhetsanalytiker Peter Vikström

Förslagsställaren utgår från antalet flerbostadshus och lokalbyggnader som kommer att omfattas av regeländringen, vilket visserligen utifrån förslagets karaktär är

För de byggnader som idag omfattas av krav på energideklaration blir följden att kravet på inspektioner införs vid förnyad energideklaration, idag gäller en energideklaration i