Inspektion av uppvärmningssystem och luftkonditioneringssystem Remissyttrande

Share "Inspektion av uppvärmningssystem och luftkonditioneringssystem Remissyttrande"

Till:

Infrastrukturdepartementet

Remissyttrande

Inspektion av uppvärmningssystem och

luftkonditioneringssystem

Synpunkter från Sveriges Allmännytta (tidigare

SABO)

Sveriges Allmännytta anser att kraven om inspektioner av uppvärmningssystem

sannolikt inte kommer leda till några större förbättringar när det gäller

energiprestandan för de flesta byggnader utan att det blir ännu en administrativ börda för fastighetsägare.

Sveriges Allmännytta anser att möjligheten att genomföra rådgivande insatser

istället för inspektioner, vilket tillåts i enlighet med artikel 14.3 i

energiprestandadirektivet har utretts för lite. Sveriges Allmännytta anser att det även fortsättningsvis bör vara möjligt att utnyttja undantaget från

inspektionskravet som finns i energiprestandadirektivet som innebär att ett sådant krav inte måste ställas om medlemsstaterna säkerställer att rådgivning utförs.

Sveriges Allmännytta gör bedömningen att Boverkets analys av antalet

flerbostadshus som kommer omfattas av kravet är för lågt då en nominell effekt om 70 kW omfattar de flesta flerbostadshus, även mindre.

4.1 Krav på inspektioner av uppvärmningssystem eller luftkonditioneringssystem m.m.

Sveriges Allmännytta anser att möjligheten att genomföra rådgivande insatser

istället för inspektioner har utretts för lite. Rådgivning bör ge större nytta än ett inspektionskrav eftersom rådgivning kan målgruppsanpassas och är inte lika kostsamt.

Om ett krav på inspektioner av uppvärmnings- och luftkonditioneringssystem

införs anser Sveriges Allmännytta att det är viktigt att branschen bjuds in för att

ge synpunkter på Boverkets föreskrifter om nominell effekt. Det finns flera

frågeställningar kring nominell effekt. T ex om hur effekten ska beräknas i fall där en undercentral försörjer flera byggnader genom ett sekundärt kulvertnät.

4.2 Krav på inspektioner som en del av energideklarationssystemet

Om ett krav på inspektioner av uppvärmnings- och luftkonditioneringssystem

införs är Sveriges Allmännytta positiv till att kravet införs i lagstiftningen om

energideklarationer. Detta minimerar den administrativa bördan för fastighetsägaren.

4.4 Inspektionerna utförs av certifierade energiexpert

Sveriges Allmännytta anser att fastighetsägare ska kunna ha egna anställda

certifierade energiexperter som gör företagets energideklarationer. Boverket har meddelat att det inte är tillåtet för en fastighetsägare att låta en egen anställd certifierad energiexpert göra energideklarationerna på företaget då Boverket gjort tolkningen att expertens oberoende inte kan garanteras.

Sveriges Allmännytta gör en annan tolkning och vi anser att fastighetsägare

ska kunna ha egna anställda certifierade energiexperter som gör företagets energideklarationer, utan att detta skulle strida mot direktivet om byggnaders energiprestanda. Sveriges Allmännytta anser att oberoendet hos experter bör definieras likartat för energideklarationer som i förordning (2014:347) för

energikartläggning i stora företag. Flera andra länder anammar detta synsätt kring oberoende, exempelvis Finland, Estland, Österrike, Tyskland, Nederländerna m fl.

4.5 Undantag från inspektionsskyldigheten

Sveriges Allmännytta är positiv till att byggnader som betjänas av system för

fastighetsautomation och fastighetsstyrning undantas kravet på inspektion.

Sveriges Allmännytta anser dock att Boverkets förslag till definition av system

för fastighetsautomation och fastighetsstyrning behöver omarbetas. Det bör framgå att det kan vara fler system som tillsammans har funktionen av ett fastighetsstyrnings- och övervakningssystem. Det finns t ex fall där fastighetsägaren har ett system för styrning och ett annat för övervakning.

Sveriges Allmännytta anser att Boverkets förslag att uppfylla funktionen för

övervakning måste omarbetas. Boverket föreslår att ett system krävs som medger

byggnadens energieffektivitet väsentligt sjunker, exempelvis genom

effektsignatur med larmgränser, eller när service behövs för att upprätthålla energiprestanda. Detta kräver en direkt uppkoppling till energimätaren för att få

ut momentan effekt och att en effektsignatur gjorts för varje anläggning/byggnad. Vissa styrsystem, men inte alla, har denna möjlighet under förutsättning att fjärrvärmeleverantören är villig att dela data i realtid, alternativt tillåter att fastighetsägaren kopplar in sig på mätaren. Detta kräver troligen investeringar i både system och arbetstid för att fungera.

Stockholm den 3 oktober 2019

Jonas Högset

• Införande av system för fastighetsautomation och -styrning – kravet ska även gälla för bostäder och uppfylla angivna kriterier.. • Ikraftträdande och

handläggningen har också föredragande verksamhetsanalytiker Peter Vikström