Share "Remissyttrande avseende promemorianVerksamheter som kan undantas från tillstånds-och anmälningsplikt"

YTTRANDE

Datum Beteckning

Sida

2018-12-11 Dnr A2018/0250 1 (2)

Ert datum Er beteckning

2018-09-24 M2018/01322/R Postadress Box 24300, 104 51 STOCKHOLM 701 89 ÖREBRO www.scb.se Organisationsnummer: 20 21 00-0837 Besöksadress Karlavägen 100 Klostergatan 23 E-post: scb@scb.se Momsregnummer: SE202100083701 Telefon 010-479 40 00 Fax 08-661 52 61

Avdelningen för regioner och miljö Mikael Szudy

Miljö-och energidepartementet

Rättssekretariatet, Natur-och kretslopp Johan Fallenius

103 33Stockholm

Remissyttrande avseende promemorian

Verksamheter som kan undantas från

tillstånds-och anmälningsplikt

SCB:s yttrande begränsas till synpunkter som rör myndighetens verksamhet som statistikproducent.

SCB har expertkunskap inom området miljöstatistik, efter atti mångaår varit producent av bl.a. avfallsstatistik för nationella och internationella ändamål på uppdrag av Naturvårdsverket.

Produktionen av avfallsstatistik är i mycket hög grad beroende av tillgång av avfallsdata som redovisas i miljörapporter.

Miljörapporterna används som datakälla för att minimera uppgiftslämnarbördan som enkätinsamling innebär.

Alla tillståndspliktiga, miljöfarliga verksamheter ska varje år lämna en miljörapport till sin tillsynsmyndighet enligt krav i Miljöbalken 26 kap. 20 §. Dessa verksamheter delas in i A-verksamheter och B-verksamheter enligt Miljöprövningsförordning (2013:251). SCB samlar idag in avfallsdata via miljörapporteravseende både A-verksamheter och B-A-verksamheter.

I betänkandet framkommer att vissa verksamheter somidag är klassificerade som B-verksamheter kan komma att omfattas av undantag från tillstånds-och anmälningspliktoch därmed

undantag från skyldighet att skriva miljörapport. SCB bedömer att om så sker, så finns risk att enkätinsamling av avfallsdata kan komma att bli aktuell i högre omfattning än idagför att bibehålla samma kvaliteti avfallsstatistiken. Alternativet är att

avfallsstatistiken skulle bli mindre fullständig. SCB ser därför övervägande fördelar med attbehålla rapporteringsskyldigheten förde aktuella B-verksamheterna. SCB har däremot inga synpunkter på regelförändringsförslaget avseende s.k. C-och U-verksamheter (verksamheter med anmälningsplikt resp. utan tillstånds-eller anmälningsplikt).

Sida

2 (2)

Beslut i detta ärende har fattats av biträdande generaldirektör Helen Stoye i närvaro av vikarierande avdelningschef Kaisa Ben Daher samt utredare Mikael Szudy, föredragande.

SCB, Statistiska centralbyrån

Helen Stoye

Vid framtagande av kvalitetskrav i allmänna regler för tillåtna föroreningsnivåer anser Länsstyrelsen att halterna för mindre än ringa risk (MÄRR) bör kunna ligga till grund

Länsstyrelsen anser att verksamheter som som idag omfattas av tillståndsplikt så långt det är möjligt inte ska omfattas av allmänna regler.

Länsstyrelsen anser att undantag från tillstånds- och anmälningsplikt inte är lämpligt för mekanisk bearbetning av avfall som utgörs av betong, tegel, klinker och keramik

Då Naturvårdsverkets skrivelse saknar referenser till miljöbalkens 10 kapitel ser Länsstyrelsen det som angeläget att ge sin syn på konsekvenserna av ett generellt undantag

Regelrådets uppgifter är att granska och yttra sig över kvaliteten på konsekvensutredningar till författningsförslag som kan få effekter av betydelse för företag.. Miljö-

SGU vill framföra att kraven på de allmänna reglerna blir höga om inte risken för felklassade massor ska öka med de nya reglerna för undantag.. Dessutom finns flera exempel på