Information Socialstyrelsen angående remissvar PSA-screening

Share "Information Socialstyrelsen angående remissvar PSA-screening"

Postadress: 371 81 Karlskrona Besöksadress: Wämö center Telefon: 0455-73 10 00 E-post: ltblekinge.se, Internet: www.ltblekinge.se Org nr: 232100-0081

Sid 1 (3) Blekingesjukhuset

Förvaltningsstaben 2018-12-04 Ärendenummer 2015/00765

Peter Pettersson Dokumentnummer 2015/00765-6

Till Nämnden för Blekingesjukhuset

Information Socialstyrelsen angående remissvar

PSA-screening

Förslag till beslut

Nämnden för Blekingesjukhuset föreslås besluta

att följa Socialstyrelsens rekommendation att inte erbjuda screening för prostatacancer med PSA-prov.

Sammanfattning

I februari 2018 publicerade Socialstyrelsen remissversionen av rekommendation för screening för prostatacancer med PSA-prov. Slutsatsen i Socialstyrelsens rekommendation var att hälso- och sjukvården inte bör erbjuda screening för prostatacancer. Bedömningen var att nyttan med prostatacancerscreening inte tydligt skulle överväga de negativa effekterna. Man bedömde att screening skulle innebära en risk för att kunna göra alltför stor skada i form av överdiagnostik, överbehandling och biverkningar. Socialstyrelsens rekommendation var ute på remiss till och med den 9 maj 2018.

Sid 2 (3) Efter avslutad remissperiod så publicerades i oktober 2018 slutversionen av ”Screening för prostatacancer” och Socialstyrelsen står fast vid sin rekommendation, att hälso- och sjukvården inte bör erbjuda screening för prostatacancer med PSA-prov. Avgörande för rekommendationen är att nyttan med screening för prostatacancer med enbart PSA-prov inte tydligt överväger de negativa effekterna på befolkningsnivå. Socialstyrelsen gör alltså samma bedömning av screening med PSA-prov som 2014.

Organiserad PSA-testning

I Socialstyrelsens rekommendation enligt ovan framhålls att hälso- och sjukvården kan bidra till ökad kunskap genom att erbjuda organiserad PSA-testning inom ramen för forskning och utveckling.

Under våren 2018 gav Socialdepartementet ett uppdrag till SKL att standardisera och effektivisera PSA-testningen och att identifiera kunskapsluckor om kompletterande diagnostiska tester för prostatacancer. Departementet har avsatt medel för landstingens planeringsarbete inför en organisering av PSA-testningen. Bakgrunden till uppdraget är att Socialstyrelsen i år uppdaterade sin rekommendation om screening för prostatacancer och där de fortfarande avråder från ett nationellt screeningprogram, eftersom nyttan inte tydligt bedömdes överväga de negativa

effekterna på befolkningsnivå. Socialstyrelsen anger sedan 2014 att män bör erbjudas information om de tänkbara fördelarna och nackdelarna med PSA-testning och därefter erbjudas testning. SKL har, genom Regionala cancercentrum i samverkan, arrangerat ett möte för en expertgrupp, som har tagit fram det förslag till underlag för standardiserade handlingsplaner på landstingsnivå som presenteras i detta dokument.

Huvudpunkterna i underlaget för organiserad PSA-testning på landstingsnivå är:

 Projekten bör utformas, utvärderas och rapporteras så att de kan bidra till att fylla väsentliga kunskapsluckor om hur prostatacancerdiagnostiken kan förbättras, genom organisatoriska åtgärder och kompletterande diagnostiska tester.

 Män som erbjuds att delta måste få balanserad information om tänkbara fördelar och nackdelar med tidig diagnostik av prostatacancer.

 Projekten bör omfatta hela vårdkedjan, från information och PSA-testning, fram till en eventuell prostatacancerdiagnos.

 För att projekten både ska kunna ge jämlik vård i enlighet med Socialstyrelsens och det nationella vårdprogrammets rekommendationer och bidra till att fylla väsentliga kunskapsluckor finns förslag till former för samordning av projekten, administrativa enheter och system, uppföljning, erbjudande och information om deltagande,

egenkostnad, åldersgrupper, gränsvärde och testintervall för PSA-prov, handläggning av män med PSA över gränsvärdet och av män med ärftligt ökad risk, utvärdering av kompletterande diagnostiska tester och av organisatoriska aspekter, hur PSA-testning bland äldre män kan minskas, samt överväganden om resurser och kostnader.

Sid 3 (3) Landstinget Blekinge har för avsikt att delta i projektet enligt ovan och genomföra en förstudie för strukturerad PSA-testning enligt modell framtagen av Regionala Cancercentrum i samverkan (RCC).

Karlskrona enligt ovan

Lars Almroth Förvaltningschef Blekingesjukhuset

Remissen beskriver en modell för framtagande av underlag till regeringen inför beslut om nationella vaccinationsprogram.. I

Verksamheter som blir anmälningspliktiga efter 1 juli 2021 är verksamheter där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygieniska behandlingar som innebär risk för blodsmitta eller