Share "Borås Stads remissyttrande över Remiss över Agenda 2030-delegationens slutbetänkande, Världens utmaning, världens möjlighet SOU 2019:13"

Kommunstyrelsen Postadress

501 80 Borås Besöksadress Kungsgatan 55 Hemsida boras.se E-post Telefon 033-35 70 00 vxl

REMISSYTTRANDE Sida 1(2)

2019-06-28 Instans Kommunstyrelsen

Dnr KS 2019-00371 1.1.2.1 Susanne Möller Arneborg

Handläggare 0766230802

Miljö- och energidepartementet

Borås Stads remissyttrande över Remiss över Agenda

2030-delegationens slutbetänkande, Världens

utmaning, världens möjlighet SOU 2019:13

M2019/00661/S

De globala målen för hållbar utveckling Agenda 2030 kommer vara ett

perspektiv i arbetet med ett tillitsbaserat styr och ledningssystem i Borås Stad. I delegationen föreslår man att Agenda 2030 måste integreras i den dagliga verksamheten, budget och styrdokument och inte vara något som ska

genomföras vid sidan om. Det stämmer väl överens med kommunens arbetssätt med andra tvärgående frågor. Då Borås Stad även har en roll i sammanhang utanför den egna organisationen ser staden positivt på förslagen att integrera Agenda 2030 i regionala planer, styrdokument, projektfinansiering och bidrag. Det är positivt att regeringen och statliga myndigheter ska tillgängliggöra hur deras verksamheter bidrar till genomförandet av Agenda 2030. Det skulle vara ett föredömligt ledarskap och sänder en viktig signal att Agenda 2030 har hög prioritet. Förhoppningsvis kan statens processarbete med Agenda 2030 även bli användbart för kommuner i sina egna processer.

Kommunerna har ett stort arbete framför sig, för att öka kompetensen om Agenda 2030 hos förtroendevalda och anställda. Borås Stad instämmer i att kunskapsförmedling är av stor vikt i implementerandet och genomförandet av Agenda 2030. Vi vill framhäva att mycket redan pågår inom området,

exempelvis via globala kommuner, science centers, museum och

frivilligorganisationer. Mycket användbart material har redan tagits fram som bör kunna justeras efter önskad målgrupp. Är tanken en lika stor

folkbildningsinsats och kompetenshöjning som när Agenda21 implementerades kommer det att krävas mycket extra resurser. Det är därför oklart i

slutbetänkandet vad som menas med att inga extra resurser behövs på regeringsnivå.

Det skulle vara önskvärt att mål som finns på nationell nivå och agendamålen harmonierar med varandra. Det skulle även underlätta för kommunerna om SKL i samverkan valde ut ett antal mål och delmål som kommunerna särskild ska uppmärksamma. Dessa mål och delmål kan vara sådana som inte täcks upp av redan befintliga mål inom kommunsektors arbetsområde.

Borås Stad Sida 2(2)

Det är viktigt att arbetet med Agenda 2030 inte skapar onödig administration och rapportering av nyckeltal som inte kan jämföras. Det är därför bra att de nyckeltal som har tagits fram av Rådet för främjande av kommunala analyser är frivilliga.

Slutbetänkandet föreslår flera nya forum vilket blir motsägelsefullt när arbetet ska genomsyra befintliga system och styrning. Vi ser därför hellre att Agenda 2030 blir en del av de forum som redan finns.

Precis som slutbetänkandet är vi skeptiska till att upparbeta en ny digital plattform för Agenda 2030. Det är mer effektivt att få in det man saknar om Agenda 2030 i befintliga digitala plattformar, som globalamalen.se.

Bland civilsamhället i Borås pågår mycket arbete inom ramen för Agenda 2030, även om utförarna själva inte tänker på den kopplingen. Det är oerhört viktigt att civilsamhället är representerat vid till exempel de olika forum och olika nätverk som slutbetänkandet nämner. I civilsamhället finns många möjligheter till snabbare lösningar och omställning än offentliga organisationer.

KOMMMUNSTYRELSEN

Tom Andersson Kommunalråd

Bengt Himmelmann

Länsstyrelsen Gotland bedömer att Agenda 2030-delegationens slutbetänkande lämnar en väl genomarbetad analys och många viktiga förslag i arbetet med att genomföra Agenda 2030