BONGS ARSREDOVISNING

~ 1994

. - - -

BONGS

Bongs affärside bygger på att inom den grafiska branschen utveckla, marknadsföra och tillverka produkter av papper, papp och plast i nära samarbete med kunderna främst på den skandinaviska marknaden. Vi verkar inom ramen för det moderna informationssamhället, där våra produkter ständigt utvec- klas för att passa de krav som dagens marknadsföring, distribution och datateknik ställer.

Vi arbetar inom följande huvudproduktområden:

KUVERT

- som höljen till information med speciell marknadsnisch den adresserade direttreklamen.

KATALOGPÄRMAR

-för

produkt- och försäljningsinformation med speciell marknadsnisch pärmar och boxar till dataindustrin för programvara och manualer.

ETIKETTER

med kvalificerade tryck till speciellt bryggeri- och

livsmedels-

~""

industrin.

FÖRLAG

med inriktning på ungdomsbokklub bverksamhet med specialintresse

l~

hästar och fotbolL

REPROVERKSAM HET

- som med modern laser- och datateknik ger tryckunderlag för alla former av tryckta budskap.

---~- --·---~-----

INNEHÅLL

..........................

- - e e

Affärsområde Pärmar Miljö och produktion Förvaltningsberättelse Resultaträkningar Balansräkningar

fJD

Finansieringsanalyser Bokslutskommentarer Revisionsberättelse

... . . . ... .... .... ... ... , ... , ... G

Aktien

Styrelse och revisorer

G)

Befattningshavare

Cl)

Definitioner

Five year review

Adresser

(_l

Efter verksamhetsårets slut under juli månad 1994 förvärva- des det svenska kuvertföretaget Karlstunda Kuvert AB, Kalmar.

Koncernen tillföres härigenom en omsättning av ca 50 MKR och stärker sin position på den sven- ska kuvertmarknaden. Genom fbiVärvet bör vi få en betydande resultatförbättring inom affars- område Kuvert, bl.a. på grund av de samordningsfördelar som framkommer med våra övriga kuvertfabriker i Kristianstad och iTönsberg.

De omstruktureringar och kost- nads8änka.nde åtgärder som de senaste verksamhetsåren vidta- gits inom moderbolagets kuvert- och pärmverksamheter samt för- bättrad produktivitet är de allde- les övexvägande anledningarna till att koncernens resultat före bokslutsdispositioner kunnat för- bättras med ca 23 MKR från 3.9 MKR 1992/93.

Denna resultatökning har till- sammans med låga nettoinveste- ringar lett till ett starkt förbättrat kassaflöde det gångna verksam- hetsåret. Kapitalets omsättnings- hastighet i koncernen har for- bättrats något under verksam- . hetsåret tilll.4,-vi har långt till det uppsatta målet av 2.0. Detta hänger i huvudsak samman med ett stort fast anläggningskapital

inom affärsom- rådena Kuvert ochPännar som vi har svårt att redu- cera.

Inom koncer- nen arbetar vi med attför- bättra kvali te- ten på såväl rutiner som produkter och service och då framför allt

genom införande av IS0-9001 system. Etikettsidan i Stavanger och kuvertsidan i Tönsberg och Kalmar beräknas bli certi:fierade under innevarande och kuvertsi- dan i Kristianstad under nästa verksamhetsår.

Sedan snarttvå år fu-Bongs verk- samt i Polen och produktionen och försäljningen inom pärmföre- taget Bongs & F era Ud har nu nått en god·och hög Diva. Efter föregående års utPlåning av eti- kettföretagets anläggning genom brand före vårt övertagande fun- gerar produktionen i foretaget efteruppbyggnad igen.

Uppbyggnaden av de båda pol- ska företagens verksamheter har skett med finansiering inom kon- cernen.' Genom Polens kraftiga inflation och zlotyns ständiga

· - ---

nedskrivning krävs stora operati- va vinster för att kompensera för löpande valutakursförluster på skulder till koncernens bolag.

För att bättre styrning på våra polska bolag och fastare grepp om den totala administrationen har vi för avsikt att öka vårt ägan- de i bolagen väsentligt.

En ovana vid ett företagsekono- miskt tänkande enligt västeuro- peisk modell och landets stora inflation försvårar ett ägande av i företag i Polen.

KUVERT

Omsättningen inom affärsområ- det ökade med ca 4% till241.7 MKR (232.2). Ökningen förtda- ras av ett något bättre marknads- läge på de skandinaviska mark- naderna samt en större aktivitet

! från vår egen sida.

Vår marknadsandel i Skandinavien är något ökad.

Genom förvärvet av Karlslunda Kuvert AB ökar vår marknads- andel i Sverige till ca 30%, vilket också leder till en förstärkt andel i Skandinavien framöver.

Rörelseresultatet efter avskriv- ningar förbättrades kraftigt under året till14.9 MKR (2.9).

Detta har åstadkommits genom en förbättrad produktivitet till- sammans med en avsevärd ned- dragning av våra fasta kostnader som fått full effekt under det gångna verksamhetsåret

Antalet årsanställda inom affärs- området har under året minskat med 25 personer medan antalet producerade kuvert ökade med ca2%.

ETIKE1TER

Förvärvet av Hagen & Sörensen A/S i slutet av föregående verk-

samhetsår har verksamt bidragit till en drastisk förändring av omsättningen inom affärsområ- det till185.4 MKR (81.0). De samarbetsfördelar vi förväntade av detta företagsköp har mer än väl kunnat tas tillvara.

Rörelseresultatet efter avskriv- ningar har ökat till8.4 MKR (4.8) trots att kostnader för flyttning av verksamheten till nya lokaler i Odense hat belastat resultatet med 2.2 MKR Affärsområde Etiketters dominerande ställning på den nordiska marknaden har förstärkts. Kapacitetsutnyttjandet inom affärsområdet är fortsatt mycket högt varför en uppgrade- ring av tryckkapaciteten skett i Danmark detta verksamhetsår samtidigt som beslut tagits om motsvarande investering i Norge.

Antalet årsanställda har under verksamhetsåret ökat med ca 110 personer men bör minska något under innevarande verk-

samhetsår i samband med ratio- naliseringar vid flyttning av den danska verksamheten.

FÖRLAG

Affärsområde Förlags omsätt- ning ökade med ca 7% till 79.7 MKR (7 4.4). Rörelseresultatet efter avskrivningar ökade med ca 30% och blev 9.2 MKR (7.1). Resultatökningen som helt till- skrivs den norska verksamheten har framför allt uppnåtts genom en systematiserad kostnadsredu- cering och en anpassad mark- nadsföringssatsning.

I Sverige har utfallet för en av bokklubbarna ej motsvarat för- väntningarna och avveckling av denna klubb har därför företagits under året

Avvecklingskostnaderna har belastat resultatet för den sven- ska förlagsdelen, som visar ett negativt resultat för perioden. Nu koncentreras verksamheten till hästbokklubben som förväntas få en god och uthållig tillväxt

Antalet anställda inom affärsom- rådet har ökat med ett par personer.

PÄRMAR

Efter en nedgång ett par år ökade affärsområde Pärmar före- gående verksamhetsår omsätt- ningen med ca 40% till51.4 MKR

(36. 7). En stor del av ökningen svarade drt polska företaget för men även den svenska delen hade en god omsättningsökning, ca 24%, huvudsakligen relaterad tillvolym men även till något bättre priser. Efterhand som bl.a.

byggnadsindustrins läge förbätt- ras förväntar vi oss en fortsattåter- hämtning av marknaden.

Rörelseresultatet efter avskriv- ningar har avsevärt förbättrats under året till 0.2 MKR (-5.8).

Resultatet har belastats med valutakursförluster på det polska

- - -···-·- - -- -

- - - - - 0

företagets skuld till moderbola- get med ca 0.5 MKR.

Resultatförbättringen i Sverige har utöver volymförbättringen uppnåtts via kostnadsreduktioner och förbättrad prod11ktivitet men mer måste göras för- att ytterliga- re förbättra resultatet som ännu är långt ifrån tillfredsställande.

Antalet årsanställda har ökat med ca 17 personer där hela ökningen ligger i det polska före- taget

CUCHE GRAFISKA/S

Efter en genomgripande teknisk förnyelse i företaget och organi- sationsförändringar under nytt ledarskap har vi uppnått en ökning av omsättningen med över 40% till 27.4 MKR (19.2).

Rörelseresultatet efter avskriv- ningar blev 0.6 MKR (O), vilket är en god förbättring men fortfa- rande inte helt tillfredsställande.

Produktiviteten förbättras fortfa- rande och antalet årsanställda har minskat med ett par personer.

Kristianstad i juli 1994

Antal anställda 650 549 577 616 562

Fakturering per anställd 901 808 788 762 705

Definitioner se sid 30

' marknaden til1268 MNOK (258) med ca 25 personer, vilket till- verkar inom området

l under kalenderåret 1993. sammans med ovannämnda kost-

__; kommersiella kuvert Dessa j Bongs/Tonsbergs Papirindustris nadsreduktion verksamt bidragit kan grovt indelas i två grupper

1 andel av denna marknad utgjor- till en förbättrad produktivitet - lagerkuvert och specialki.rvert.

de ca 28 % och har under året

Kunderoa för lagerkuvert utgörs minskat med ett par procenten- Till ny affärsområdeschef Kuvert främst av återförsäljare såsom

l

heter, huvudsakligen genom och vVD i Bongs Fabriker AB kontorsvaruföretag, pappersgros- volymförluster.

har civilingenjör Per Fransson

sister och tryckerier. ' utsetts. Han börjar sin anställ-

Specialkuverten i form av admi-

l

I Danmark föll totalmarknaden i ning den l oktober 1994.

(~' nistrativa kuvert och kuvert för

värde med ca 20 MDKKtill 270

direktreklamändamål vänder sig MDKK under kalenderåret 1993. Nettoinvesteringarna har under mot direktköpande kunder inom Även här ökade marknaden i året uppgått till ca 8.0 MKR bank-, försäkrings- och övrig tjän- volym- ca 2 % medan prisema föll

stesektor, industri-handel samt med ca 12 %. Bongs/ Rudolf Bongs har sedan länge haft en

(

myndigheter. Personlig försälj- Olsens andel av marknaden väx- svag forsäljning av lagerkuvert ning och direktreklamaktiviteter te genom en oförändrad faktur& till kontorsvarugrossister i är viktiga inslag i kundbearbet- ring jämfört med året innan. Sverige. Genom förvärvet av

ningen. Karlstunda Kuvert AB under

Affårsområde Kuverts fakture- innevarande verksamhet~år flyt- Bongs verkar huvudsakligen ring uppgick till 241.'7 MKR tas våra positioner på denna inom Skandinavien och efter (232.2) och fördelade sig med ca marknad fram högst avsevärt köpet av Karlstunda Kuvert AB, 51% på Sverige, ca 31% på Norge samtidigt som vår marknadsan- Kalmar, i juli 1994 håller Bongs och 15% på Danmark. Nordens del av svensk.a_kuvertmarknaden här en marknadsandel på ca 25 %. andel av kuvertproduktionen i ökar till ca 30 %. Betydande sam-

Europa utgör ca 10% där länder ordningsvinster i produktionen Marknadsutvecklingen i Sverige som Tyskland, England och finns att hämta mellan företagen för Kuvert var kalenderåret 1993 Frankrike spelar dominerande varför även rörelseresultatet efter fortsatt svag med kraftigt fallan- roller. Konjunkturen i Europa avskrivningar bedöms få en klart de priser - ca 13 %. Detta fick till har varit i sin lägsta fas under positiv påverkan på års basis.

följd att totalmarknaden minska- året, vilket trots gynnsamt valuta-

de från 620 MKR till586 MKR, läge försvårat kuvertexport från Kuvertmarknaden i Skandinavien även om det var en positiv volym- Sverige. Branschen besväras har med den förbättrade kon- utveckling av 7-8% (vikt). samtidigt av en betydande över- junkturen upplevt en successiv Importen fortsatte att öka och kapacitet varför vi förväntar oss tillväxt under 1994. Detta gäller

l ) utgjorde ca 13 % av marknadsvär- en relativt snabb strukturförän- även för Bop.gs starkaste seg- det Exporten är fortfarande stör- dring inmil den europeiska ment- specialkuvert för direkt- re än importen. Bongs andel av kuvertindustrin åren framöver. marknadsföring. Inte sedan 80-

den svenska marknaden ökade talets slut har vi upplevt en lika

under verksamhetsåret genom Rörelseresultatet efter avskriv- god orderbeläggning, vilken en kombination av volymökning ningar för affärsområdet har som dock snabbt kan sjunka samman och i stort sett oförändrade tidigare förutspåtts fått en stark om den uppåtgående trenden genomsnittspriser. förbättring till14.9 MKR (2.9). bryts av ett alltför högt ränteläge,

Resultattillväxten är helt hänför- som håller tillbaka utbyggnadsin- Norge, som ligger före Sverige i bar till Sverige där de kostnads- vesteringar och marknadsfö- konjunkturutvecklingen och för- neddragningar som tidigare ringssatsningar. Med den effekti- modligen också positivt påver- beskrivits samt förbättrad pro- vitet vi nu nått inom affårsområ- kats av OS, har haft en 11-pro- duktlon gett nödvändigt resultat. det är läget gott för att bibehålla centig ökning av kuvertvolymen Medelantalet årsanställda inom eller förstärka våra positioner i och en värdetillväxt av kuvert- affärsområde Kuvert har minskat Skandinavien.

· - - -- - - -

{t

'""'

viktiga kundgrupper finns inom konservindustrin, choklad, vin och sprit samt det kemiskteknis- ka området Utöver Norden som är den dominerande marknaden för affärsområdet utgör Tyskland och genom en snabbt ökande efterfrågan även Polen, Ryssland och Baltikum andra viktiga marknader.

Tillverkningen sker i huvudsak vid anläggningarna i Nova Print AJS i Stavanger samt i Hagen &

Sörensen A/S i Odense. För att kunna ge en ökad service åt ett antal kunder som etablerat verk- samheter i bl.a. Polen och Baltikum, förvärvades vid in- gången av verksamhetsåret 1993/94 60% i ett mindre tryckeri

i Gdansk i Polen. I detta företag, som arbetar under namnet Nova Print Poland Ltd, har under året . en mindre produktionskapacitet

succesivt byggts upp och anpas- sats for etikettproduktion.

Den i april1993 förvärvade dan- ska etikettrörelsen i Hagen &

Sörensen har utvecklats väl och de samordningsfördelar som förutsågs vid förvävet har snabbt kunnat tillvaratagas. Härigenom har affärsområde Etiketter betyd- ligt stärkt sin position som den ledande producenten i Norden.

Inklusive nyförvärv ökade faktu- reringen 1993/94 med 104,4 MKR ti11185,4 MKR (81,0) ..

Rörelse-resultatet förbättrades kraftigt, främst genom det dan- ska företagsköpet, och uppgick till8,4 MKR ( 4,8). Kostnader för uppbyggnad av etikettverksam- heten i Polen har belastat resulta- tet med 2,5 MKR vilket är 'täsent- ligt mer än vad som bedömdes då engagemanget inleddes. Där- utöver har rörelseresultatet

belastats med kostnader av j engångskaraktär om 2,2 MKR

1 vilka i huvudsak avser flyttkost-

l

nader i den danska rörelsen .

l

För affärsområde Etiketter kom- mer Norden fortsatt att utgöra den primära marknaden, även om en i sammanhanget ogynn-

1 sam valutakursutveckling f.n.

kraftigt förs~årru: möj~heter~a att nå framgang 1 Svenge och 1 ·

viss utsträckning även Finland.

Efterfrågan från östeuropeiska marknader bedöms fortsätta öka vilket bör innebära ffitressanta utvecklingsmöjligheter framöver.

I slutfasen av verksamhetsåret 1993/94 påbörjades en flyttning av den danska rörelsen till nya ändamålsenliga lokaler i Odense.

Detta i kombination med den uppgradering av tryckkapacite- ten som nu sker vid anläggning- arna i såväl Danmark som Norge, skapar godaforutsätt- ningar för en ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft framöver .

- - - -· ---·------ - - -

(~

Affärsområde l Norge som är affärsområdets Affärsområdets fakturerade för- Förlag bedriver en viktigaste marknad är situationen säljning uppgick verksamhetså- nischorienterad verksam- stabil. Tillväxttakten är dock f.n. ret 1993/94 til179,7 MKR (74,4).

het som bygger på att i bok- relativt låg, vilket dels beror på Rörelseresultatet ökade med ca klubbsform ge ut böcker och variationer över tiden i årskullar- 30% och uppgick till9,2 MKR andra förlagsprodukter primärt nas storlek dels på att markna- (7,1). Resultatförbättringen för- riktade till barn och ungdomar i den redan

ar

väl penetrerad. Med klaras till stor del av ett fortsatt åldern 9-16 år med intresse för rådande förhållanden har det systematiskt arbete för att nå en bl.a. hästar och fotboll. Förutom norska förlaget under 1993/94 ökad kostnadseffektivitet men produkter inom speciella intres- haft en god utveckling och upp- också av en viss återhållsamhet i seområden omfattar sortimentet nått en viss volymökning. marknadsföringsaktiviteterna

även traditionell underhållnings- under året.

litteratur. Kundbearbetningen På den svenska marknaden finns

bygger på direktmarknadsföring betydligt fler aktörer än på den Baserat på bedömningen att den

( ,

med stöd i egenutvecklade norska Därmed är också kon- allmänna konjunk;turen i Sverige kund och marknadssystem. kurrenstrycket hårdare. Detta nått sitt bottenläg~ bör vidtagna Försäljningen sker till helt över- har tillsammans med ett allmänt åtgärder kunna leda till en positiv vägande del direkt till konsu- sett svagt ekonomiskt klimat volym- och resultatutveckling i

l

ment Genom ett nischorienterat under större delen av året lett till affärsområdets svenska del. Mot produktkoncept är, på huvud- att den svenska rörelsen inte nått bakgrund av de något begränsa- marknaden i Norge, antalet erforderliga volymer. En av bok- de utvecklingsmöjligheterna i direkta konkurrenter få. Indirekt klubbarna har därför avvecklats Norge de närmaste ca 2 åren, sker dock konkurrens med andra och organisationen i linje här- innan årskullarna_ åter tillväxer förlagsprodukter distribuerade med anpassats. Verksamheten i och för att på

lite

längre sikt upp- via andra kanaler. Förlags- Sverige koncentreras nu till den nå ökade skaleffekter inom rörelsen, som är verksam på den bokklubb som bedöms kunna affärsområdet analyseras nu möj- norska och sedan några år även en god och uthållig tillväxt. lighetema för en utökning av för- på den svenska marknaden, dri- Nämnda avveckling är genom- lagsrörelsen till en ny geografisk ves i de båda bolagen Stabenfeldt ford och samtliga kostnader här- · marknad. Som ett led häri kom-

NS i Stavanger och Stabenfeldt för är tagna vid utgången av : mer ett antal marknadstester att

AB i Malmö. 1993/94. initieras under verksamhetsåret

·1994/95.

t~' ~

lA. . -

/ ( ) ( . _ Affärsområde

Il( \ oc=~:~:~erar

/ t främst kundanpassade specialprodukter inom pärm- sektorn. I Sverige som är affärs- områdets viktigaste marknad utgör direktköpande kunder inom industri-, handels- och tjänstesektorn primära målgrup- per. Personlig försäljning via en egen försäljningsorganisation · kombinerat med direktreklamak- tiviteter är viktiga inslag i kund- bearbetningen.

-r:

Efterfrågeläget på den svenska pärmmarknaden har det gångna verksamhetsåret förbättrats väsentligt. Aterhämtningen sker dock från en mycket låg nivå efter nedgångar 1991 och 1992 som beräknas ha uppgått till ca 30% sammantaget De senaste

årens negativa pristrend har pla- nat ut och vänt svagt uppåt.

Affärsområde Pärmar är sedan verksamhetsåret 1992/93 även närvarande på den polska mark- naden genom det till 60% ägda bolaget Bongs & F era Ltd i Gdansk. Basen i verksamheten, som ännu befinner sig i ett upp- byggnadsskede, utgöres av pro- duktion och marknadsföring av standardpärmar för återlörsäljar- marknaden i Polen. Efterfrågan från företag och förvaltningar på

kundanpassade pärmar med

1 tryck ökar dock efter hand.

Ett succesivt förbättrat mark- nadsläge i Sverige kombinerat med en intensifierad kundbear- betning har lett. till att de senaste årens kraftigt negativa volym- trend kunnat brytas. Affärs-

. 1

' områdets fakturerade försäljning ökade 1993/94 med 40% till51,4 1 MKR (36, 7). Av ökningen svara-

de den svenska delen for 8, l MKR vilket är en uppgång med

1 24% jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet, som ännu är långt ifrån tillfredsställande, 1 ökade med 6,0 MKR till 0,2

MKR (-5,8}.

l

Med en fortsatt återhämtning i den allmänna konjunkturen och efter de kostnadsreducerande åtgärder som tidigare vidtagits i den svenska verksamheten finns

!

l förutsättningar att uppnå resultat- tillväxt. Dessutom förbättrar den

1 lägre kronkursen möjligheterna· till export samtidigt som konkur- renssituationen gentemot impor- terade produkter stärks.

--- ---- -- -·--·--·---·--- - - --·- -

- -

MILJO OCH PRODUKTION

manfattas i följande: tionellt För att kartlägga kuver- W eliemballaget kan återVinnas

! ' tets del i resursbehovet deltar vi i och är tillverkat av oblektmateri-

Vi eftersträvar: en studie som drives av den gra- al. Övriga komponenter som - att tillverka med minsta möjliga fiska branschen genom Grafiska förekommer i processen såsom

resurser. Forskningslaboratoriet och som tvätt- och rengöringsmedel upp- - att minimera miljöpåverkande syftar till att göra en s.k. livs- fyller de krav som ställs för att

emissioner av olika slag från cykelanalys för kuvertet som pro- kunna hanteras av personalen.

tillverkningsprocessen. dukt. slutmålet är att kunna mil-

-att välja råvaror som har god- jömärka produktema ur fler ENERGIFÖRSÖRJNING kända miljökriterier och är kriterier än de nu förekommande. Lågsvavlig olja användes då Upp-

återanvänd bara. värmning inte sker med el.

- att aktivt deltaga i förändrings- RÅVAROR VärmeåterVinning förekommer arbetet på alla områden för en Ett kuvert består, i de flesta fall, på alla energikrävande steg i pro- bätte miljö. av papper, fönstermaterial, tre cessen och ventilationen.

N edan lämnas en miljööversikt sorters lim, tryckfcirg och ett

( ,.

Kuvert som är koncernens stör- wellemballage som förpackning. PRODUKTIONSPROCESSEN sta produktömråde. Andra verk- Papperet väljer vi efter våra kun- Under tillverkningen används samheter kommer att beskrivas d ers krav. Vi tillgodoser dem värme för att torka överklaffs- senare. som önskar papper tillverkat av gummeringen på kuvert Vi strä-

returpapper och dem som priori- var efter att minska energiför- AlLMÄNT terar nytt rent papper tillverkat brukningen genom att använda Vi är verksamma inom en av klorfri massa. Vi anser att det gunimeringstyper som torkar bransch som är förhållandevis senast nämnda alternativet bör med ett minimum av värme.

väl påpassad vad gäller miljön. prioriteras då vi i Skandinavien Emissioner av etanol och alkohol För att kunna sälja våra produk- har stora outnyttjade resurser av minskar kraftigt genom över- ter måste vi leva upp till konsu- jungfrulig fiber. Ett papper kan gång till nya tryckmetoder.

mentens krav på miljöanpassad endast återvinnas ca 5 gånger Plastklicheema som används vid vara och helst ligga steget före. därefter är fibern förbrukad. Det tryckning av kuvert tvättas idag Kuvert har en mycket stor sprid- är därför viktigt att tillföra mark~ ut med nya vätskor som ersatt ning och befordras till alla hus- narlen ny fiber och det är en den tidigare använda canceroge- håll och företag varje dag. Bongs angelägenhet för oss i N orden na peranolen. Bullret har min-

~

svenska kuvertverksamhet som med våra skogstillgångar. l båda skat och där det ännu inte kun- flyttade till nya lokaler 1989 fick fallen är papperet Svanenmärkt nat komma till acceptabla nivåer

begära koncession av myndighe- efter det nordiska miljökriteriet används effektiva bullerskydd av

0 '

tema för att genomföra flyttning- Vi försöker minimera pappers- personalen. Tunga lyft har redu- en. Alla våra emissioner och för- spillet och allt avfall går till åter- cerats genom införande av min- brukning av råvaror blev utsatta vinning. dre askar och kartonger. Nya för kritisk granskning och efter Fönstermaterialet är till övervä- lyfthjälpmedel och ergonomisk prövning fick vi beslut om de gande del av polystyren men utbildning av personalen minskar emissioner, vad gäller lösnings- även pergamyn förekommer. dessutom belastningsskadoma.

medel och buller samt råvauför- Båda mateialen är Svanengod-

brukning, som är tillåtna. Idag kända applicerade i kuvert. MilJÖRAPPORTER

kan vi konstatera att vad gäller ·Limmerna är vattenbaserade och Miljörapporter lämnas till myndig- emissioner är de kraftigt minska- därmed upplösbara i återvin- heterna varje år.

de genom övergång till ny teknik ningsprocessen. Detta gäller inte vad gäller klicheframställning för självhäftande kuvert då late- och tryckmetoder. Arbetet med xemulsionen på klaffen för hin- att minska miljöpåverkan bedri- drar att papper med denna ves kontinuerligt. Det sker beläggning kan återVinnas.

d ''

··~

FÖRETAGSFÖRVÄRV M.M.

I avtal träffat i juli 1994 förvärva- des med tillträde 15 augusti 1994 samtliga aktier i Karlslunda Kuvert AB i Kalmar. Detta bolag producerar och marknadsför kuvert för i huvudsak den sven- ska marknaden. Antalet anställda uppgår till c:a 50 per!Soner.

Förvärvet beräknas tillföra affärs- område Kuvert en årlig försälj- ning om c:a 50 Mkr.

Dreyer NS, moderbolag för kon- cernens rörelsedrivande bolag i Norge, är numera ett helägt bolag sedan utelöpande aktier motsvarande c:a 0,5% av samtliga aktier i bolaget inlösts.

I maj 1993 forvärvades 60% av ett mindre tryckeri i Gdansk i Polen.

I företaget, som arbetar under namnet Nova Print Poland Ud, har under året en mindre pro- duktionskapacitet byggts upp och anpassats för etikettproduk- tion.

Beslut har tagits att inte utnyttja rätten till konvertering av det av ICEANS, Danmark utgivna konvertibla förlagslånet om 4,5 MDKK som tecknades av Bongs Fabriker AB 1988. Anledningen härtill är att verksamheten i ICEA inte utvecklats i förväntad riktning.

FAKfURERING

Koncernens fakturerade försälj- ning uppgick till 585,6 Mkr (443,5). För jämförbara enheter och inklusive effekter av forän- drade valutakursrelationer inne- bär detta en ökning med 13% järn-

fort med föregående år. Av 1993/94 års faktureringsökning svarade affärsområde Etiketters nyförvärv för c:a 80 Mkr och förändrade valutakurser for ca 30Mkr.

RESULTAT FINANSIELL SfÄlLNING

Koncernens rörelseresultat etter OCH LIKVIDITET

avskrivningar ökade med 25,1 Koncernens soliditet uppgick Mkr till36,2 Mkr (11,1). . f den 30 april1994 till 34% mot 32%

Resultatökningen är i första hand i föregående år. Likvida medel och hänförlig till de kostnadsreduce- ; kortfristiga placeringar uppgick rande åtgärder som de senaste

l

till 50,8 Mkr (28,9) vartill kom- verksamhetsåren "Vidtagits inom ; mer beviljade men per boksluts- affärsområdena Kuvert och f dagen ej utnyttjade checkräk- Pännar och som fått fullt ; ningskrediter på 15,6 Mkr (24,4), genomslag under 1993/94. ~ varav moderbolaget O Mkr Förvärvet i april1993 av den dan- l (15,0).

ska etikettrörelsen har även

bidragit till det forbättrade resul- , INVESTERINGAR

tatet Kostnader av engångska- ' Koncernens investeringar i raktär, i huvudsak flyttkostnader ; maskiner och inventarier upp- inom affärsområde Etiketter, har ! gick till17,7 Mkr (28,9) och i belastat rörelseresultatet med 2,2 : byggnader till1,6 Mkr (2,0).

Mkr. Investeringsfonder har i sam-

Räntenettot forsämrades med 2,0 Mkr vilket till övervägande del beror på en ökad upplåning vid forvärvet av Hagen & Sarensen A/S. Resultatet efter finansnetto uppgick till 26,8 Mkr (5,8).

Vinsten per aki:ie efter 28% (30) · schablonskatt uppgick till 5:90

(1:20) och efter full skatt till6:20 (1:10).

Avkastningen på eget kapital efter skatt uppgick till14% (3) medan det sysselsatta kapitalet avkastade 15% (8).

l

band med investeringar i moder- bolaget tagits i anspråk med 3,2 Mkr (7 ,2).

PERSONAL

Medelantalet anställda i koncer- nen ökade under det gångna året med ca 100 personer. Ökningen forklaras främst av affårsområde Etiketters expan-sion i Danmark och i viss mån även i Polen. I koncernens svenska delar har antalet anställda minskat med 25

; personer vilket i huvudsak beror

· på nedlägg-

i

niogen av tillverkningsenheten , för kuvert i Norrköping.

Konc@trn~r.~s fak1l:t1rer~n9

per affärsområdet Mkr 93/94 241.7 185.4 79.7 51.4 27.2

92/93 Kuvert

Etiketter Förlag Pärmar Repro

232.2 81.0 74.4 36.7 19.2 443.5

-·--··· ... --· ... _,. -·--.......

·--- ....

________ _

ÖVrig information om antalet anställda, lönesummor m.m.

framgår av not l. Omsättning per anställd uppgick till 0,9 Mkr (0,8).

FÖRSI.AG TILL VINSIDISPOSIDON

Till bolagsstämmans forfogande i moderbolaget står föregående års balanserade

vinstmedel

jämte årets resultat TOTALT

23.129 Kkr 17.901 Kkr 41.030Kkr

Styrelsen och verkställande direktören föreslår

följande disposition:

Till aktieägarna utdelas

kronor 1:40 per aktie 4.613 Kkr l ny räkning

balanseras 36.417 Kkr

TOTALT 41.030Kkr

Koncernens fria egna kapital uppgår till 60.256 Kkr.

Någon överföring till bundet eget 1

kapital föreslås ej. l

UTSlli..'TER FÖR 1994/95 Orderingången inom flertalet affårsområden under de första månaderna av innevarande verk- samhetsår har utvecklats positivt och beläggningen är dätfor över- lag god. Konjunkturen i Norden verkar allmänt ha förbättrats.

Lönsamheten inom moderbola- get håller på att återställas frarost genom tidigare nämnda kost- nadsanpassningar.Förvärvetav Karlslunda Kuvert AB förstärker lönsamheten inom affärsområde Kuvert. Dessa fa1.1:orer samman- tagna gör att koncernen torde kunna uppnå ett förbättrat resul- tat efter finansnetto. I samband med bolagsstämman den 6 okto- ber 1994lämnas en redogörelse för utvecklingen i koncernen under de första fyra månaderna och i delårsrapporten per den 31 december 1994 ges en resultat- prognos för helåret

- - - - - 0

RESULTATRÄKNINGAR

K kr Koncernen Mode bol get

1993/94 1992/93 1993/94 1992/93

... -...... ··~ ... " .• ... .

Fakturerad försäljning, not 2, 3 585.571 443.458 181.972 168.941

Övriga rörelseintäkter 1.393 1.460 1.355 1.460

586.964 444.918 183.327 170.401

Rörelsens kostnader, not l, 2, 3 -526.446 -412.803 -159.765 -166.594

Rörelseresultat före avskrivningar 60.518 32.115 23.562 3.807

ff l.

Avskrivningar enligt plan

Byggnader -3.535 -3.298 -1.326 -1.321

Maskiner och inventarier -17.753 -16.081 -{).875 -7.378

Goodwill -3.000 -1.597 -1.418 -1.418

Rörelseresultat efter avskrivningar 36.230 11.139 13.943 -6.310

Finansiella intäkter och kostnader

Ränteintäk-ter 4.849 4.880 9.809 9.290

Räntekostnader -14.639 -12.646 -7.496 -6.913

Valutakursdifferenser 405 2.431 -71 1.385

Resultat efter finansiella intäkter och kostnader 26.845 5.804 16.185 -2.548 Extraordinära intäkter och kostnader

Extraordinärt netto, not 2 -1.932 -671

Resultat före bokslutsdispositioner och skatt

inkl. minoritetsandel 26.845 3.872 16.185 -3.219

Minoritetsandel l

Resultat fore bokslutsdispositioner och skatt

exkl. minoritetsandel 26.845 3.873 16.185 -3.219

Bokslutsdispositioner

Förändring av valutakursreselV 167 -1.416

{ L

Minskning av uppskovsbelopp for lagerreserv m m. 3.632 3.631

Forändring av skatteutjämningsreselV K 7.147 -5.719

Avsättning till periodiseringsfond -5.624

Avskrivningar på byggnader avvikande från plan 363 703

Avskrivningar på maskiner och inventarier

l(

K kr

SKULDER OCH EGET KAPITAL Kortfristiga skulder

Skulder till dotterbolag leverantörskulder

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter Skatteskuld

ÖVriga kortfristiga skulder

långfristiga skulder Checkräkningskredit Banklån och övriga lån Avsatt till pensioner PRI Av·satt till pensioner övriga Övriga skulder

Latent skatteskuld

Minoritetsintre~sen

Obeskattade resetver

Ackwnulerade avskrivningar utöver plan, not 7 Uppskovsbelopp för lagerreserv m.m.

Skatteutjämningsreserv K Periodiseringsfond Allmän investeringsfond Valutakursreserv

Eget kapital, not 8 BWidet eget kapital Aktiekapital Reservfond Bundna reserver Fritt eget kapital Balanserade vinstmedel Fria reserver

Årets resultat

Summa skulder och eget kapital

Ansvarsförbindelser

Borgensförbindelser för dotterbolag Övriga ansvarsförbindelser

Eventuellt tillkommande skatt, not 9

on c 940430

37.564 31.852 11.094 44.172 124.682

9.772 93.941 16.805 7.848 2.700 34.979 166.045

32.951 58.515

39.754 20.502 151.722 442.449

2.006 2.763

non 930430

29.530 29.352 3.035 61.527 123.444

25.957 71.611 15.888 4.668 39.245 157.369 425

32.951 70.591

29.150 1.847 134.539 415.777

2.325 2.221

Moderbolaget 940430

" ... ~ .. -· ·-....... "' ... ~ ...

6.315 12.144 12.666 5.307 13.810 50.242

51.512 16.805 382 2.700 71.399

51.486 5.712 5.624 1.250 04.072

32.951 10.054

23.129 17.901 84.035 269.748

44.121 1.760 2.763

••••oH '•

8.741 9.661 13.977 6.547 38.926

45.782 15.888 382

51.266 3.632 12.859 1.714 1.416 70.887

32.951 10.054

27.854 -1.429 69.430 241.295

6.484 1.844 2.221

- - - --···-·-- ······· .. ··-·--·-.. --········

Moder-

Kkr Ko,t!erne bo lt~get

1993/94 1992/93 1991/92 1993/94 T:illfOrda medel

Resultat före bokslut")di~positioner och skatt 26.845 3.873 514 16.185 Avskrivningar och nedskrivningar

på anläggningstillgångar 24.301 20.976 21.883 9.620

och anläggningstillgångar -1.735 12.055 518 ''·

Summa använda medel 23.724 67.151 24.309 10.222

Förändring av rörelsekapitalet 33.962 -15.610 2.769 23.089

Specifikation av förändring av rörelsekapitalet

· :)

" t l

f

Förändring av varulager 2.811 18.636 -2.139 498

l Förändring av kortfristiga fordringar 10.495 15.123 -5.194 17.510

t j Förändring av kortfristiga skulder -1.239 -54.323 4.621 -11.316

Förändring av likvida medel och

kortfristiga plac('ringar 21.895 4.954 5.481 16.397

Summa förändring 33.962 -15.610 2.769 23.089

Rörelseresultatet uppgick för perioden till 234,0 Mkr att jämföras med 225,5 Mkr för motsvarande period föregående år, vilket innebär en rörelsemarginal på 11,2% jämfört

Nyemissionen syftar till att stärka bolagets finansiella ställning och säkerställa finansieringen för att slutföra de pågående åtgärderna för att vända utvecklingen i

Nettoomsättningen i koncernen utgörs av försäljning till konsument via egna butiker och grossistförsäljning till franchisebutiker inom Hemtexkedjan.. Det tredje

Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anled- ning att anse att bokslutskommunikén inte, i allt väsentligt, är

Eget kapital efter avdrag för eget kapital hänförligt till preferensaktier och hybridobligationer i förhållande till antalet utestående stamaktier.

Eget kapital efter avdrag för eget kapital hänförligt till preferensaktier i förhållande till antalet utestående stamaktier.

Detta förklaras främst av kostnader om 12,1 Mkr för nya butiker öppnade efter det tredje kvartalet 2011 och att marknadsföringskostnaderna är 14,3 Mkr lägre jämfört mot

Resultat per aktie före skatt efter utspädning: Resultat före skatt dividerat med genomsnittligt antal aktier för perioden, efter utspädningseffekt. Soliditet, %: Eget kapital