Share "Remissyttrande över Europaparlamentets och rådets förordning om dataförvaltning (dataförvaltningsakten) KOM (2020) 767"

SVAR Datum Beteckning 2021-01-14 FM2020-27206:3 Sida 1 (2) (ASA)

Postadress Besöksadress Telefon Telefax E-post, Internet

Försvarsmakten 107 85 Stockholm Lidingövägen 24 08-788 75 00 08-788 77 78 exp-hkv@mil.se www.forsvarsmakten.se

Ert tjänsteställe, handläggare Ert datum Er beteckning

Försvarsdepartementet,

Bitr. enhetschef Catharina Hallström 2020-12-08 Fö/2020/01225

Vårt tjänsteställe, handläggare Vårt föregående datum Vår föregående beteckning

HKV LEDS JUR Maria Andersson, maria.x.andersson@mil.se

Remissyttrande över Europaparlamentets och rådets

förordning om dataförvaltning (dataförvaltningsakten)

KOM (2020) 767

Försvarsmakten har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på Europaparlamentets och rådets förordning om europeisk datastyrning (datastyrningsförordningen) KOM (2020) 767. Försvarsmakten har följande synpunkter på förordningsförslaget.

I kommissionens förslag till datastyrningsförordning (även kallad dataförvaltningsakt) anges att kapitel II inte ska tillämpas på data som är skyddad av skäl som rör nationell säkerhet, försvar eller allmän säkerhet. Som framgår av art. 4.2 fördraget om Europeiska unionen ska medlemsstaternas suveräna rättigheter avseende nationell säkerhet respekteras. Särskilt anges att unionen ska respektera statliga funktioner vars syfte är att hävda territoriell integritet och skydda den nationella säkerheten. Eftersom försvars- och säkerhetsområdet ligger utanför EU:s kompetensområde anser Försvarsmakten att myndighetens verksamhet helt ska undantas från förordningens tillämpningsområde. Försvarsmakten anser därför att Sverige vid de kommande förhandlingarna ska verka för ett generellt undantag för verksamhet som rör nationell säkerhet, försvar och allmän säkerhet.

SVAR Datum Beteckning 2021-01-14 FM2020-27206:3 Sida 2 (2)

I beredningen av detta ärende har juristen Karl Hammarlund, MUST, deltagit.

Detta yttrande har beslutats av chefsjurist Carin Bratt. I den slutliga handläggningen har dessutom ställföreträdande chefen för juridiska avdelningen Kerstin Bynander och tf.

sektionschef Helene Arango Magnusson deltagit och, som föredragande, försvarsjurist Maria Andersson. Carin Bratt Chefsjurist Maria Andersson Sändlista Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) För kännedom HKV LEDS STAB HKV LEDS STAB ÖB/GD STÖD MUST

En förordnings form och innehåll går inte utöver vad som är nödvändigt för att uppnå förslagets mål, nämligen att a) minska skillnaderna mellan nationell

när sökanden försöker fördröja eller förhindra verkställigheten av ett beslut om återsändande, eller när sökanden inte har ansökt om internationellt skydd i den medlemsstat

Detta bidrag ska användas för att finansiera stödet till de insatser som genomförs av övriga medlemsstater för att hantera krissituationen och följderna av att denna medlemsstat