Share "Remissvar till Finansdepartementet angående SOU 2018:74 Lite mer lika (KS 2019/125)Beslut"

MÖTESPROTOKOLL

Mötesdatum

Kommunstyrelsen 2019-05-08

Justerandes sign Utdragsbestyrkande

§126

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att lämna frivilligt remissvar till Finansdepartementet enligt följande lydelse:

”Lidköpings kommun är positiv till de föreslagna förändringarna i kostnadsutjämningen enligt SOU 2018:74 avseende mellankommunal kostnadsutjämning. Kommunen anser att förslaget bättre fångar samhällsutvecklingen i stort än tidigare modell. Dock bör man undersöka om det är möjligt att utgå från färskare befolkningsdata än med två års eftersläpning. Lidköpings kommun är tveksam till om konsumentprisindex med fast ränta, KPIF, (tidigare

nettoprisindex, NPI) som mått är bästa sättet att hantera uppräkning av kostnader i

verksamheter med en stor andel personalkostnader då risk finns att kostnaderna underskattas. För kommunen framöver är det av större betydelse vilka medel sektorn som helhet kan förvänta sig från staten. Det mellankommunala systemet jämnar visserligen ut för skillnader mellan kommuner men med en förändrad demografi med en större andel äldre och yngre är frågan om välfärdens långsiktiga finansiering större än frågan om hur omfördelning ska ske mellan kommuner. ”

Sammanfattning

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2019-02-20 att ge samtliga förvaltningar möjlighet att lämna synpunkter på SOU 2018:74 Lite mer lika. Betänkandet innehåller förslag till förändringar i den mellankommunala utjämningen.

Barn- och skolnämnden och vård- och omsorgsnämnden har inkommit med synpunkter på förslaget. Båda nämnderna är positiva och anser att de föreslagna ändringarna är till det bättre. Övriga nämnder har svarat att de inte har några synpunkter på förslaget. Kommunstyrelsens verksamheter är positiva till föreslagna förändringar och föreslår att Lidköpings kommun avger ett positivt svar till Finansdepartementet.

Kommunen ska senast 2019-05-17 lämna svar till Finansdepartementet. Expedieras till

Kommunfullmäktige Beslutsunderlag

 Borttagen på grund av personuppgifter.

MÖTESPROTOKOLL

Mötesdatum

Kommunstyrelsen 2019-05-08

Justerandes sign Utdragsbestyrkande

 Tjänsteskrivelse Remiss från Finansdepartementet - SOU 2018:74 Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting

 BSN § 41 Remiss från Finansdepartementet - SOU 201874 Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting

 Borttagen på grund av personuppgifter.  Borttagen på grund av personuppgifter.  Borttagen på grund av personuppgifter.  Borttagen på grund av personuppgifter.  Borttagen på grund av personuppgifter.

 UTN § 49 Yttrande i remiss från Finansdepartementet, ”Lite mer lika"  Tjänsteskrivelse UTN Yttrande på remiss Finansdepartementet

 Borttagen på grund av personuppgifter.

 TSN § 31 Remiss - Översyn av kostnadsutjämning för kommuner och landsting  Borttagen på grund av personuppgifter.

 Tjänsteskrivelse Remiss från Finansdepartementet Lite mer lika - Översyn av kostnadsutjämning för kommuner och landsting

 Sammanfattning av remiss Lite mer lika - Översyn av kostnadsutjämning för kommuner och landsting

Detta kan i sin tur leda till att tilliten till det samlade offentliga Sverige på sikt försämras och det kanske därför är läge att analysera om inte den nationella nivån måste

Till det har kommit förslag om att kommunstyrelsen ställer sig bakom yttrandet med tillägg om att kommundirektören får i uppdrag att komplettera yttrandet utifrrån diskussioner