16.10. Bilaga 9 - Remissvar SEOM

Academic year: 2022

Share "16.10. Bilaga 9 - Remissvar SEOM"

Sida 1 av 1

Datum: 2019-04-05 Diarienr: SE/2019/104

Sollentuna Energi & Miljö AB

Box 972, 191 29 Sollentuna | Tel 08-623 88 00 | Fax 08-623 88 99 www.seom.se | info@seom.se

Sammanställning över synpunkter på bolagspolicy och ägardirektiv

Bakgrund

En revidering av bolagspolicy och ägardirektiv för bolagen i Sollentuna kommunkoncern pågår sedan ungefär ett år tillbaka. Under våren 2018 genomfördes en gemensam

workshop för alla ledningsgrupper i Sollentuna kommuns bolag. De synpunkter som då framkom dokumenterades och presenterades för styrelsen i samband med styrelsens strategikonferens i slutet av september. Styrelsen fastställde bolagets synpunkter och kompletterade med ytterligare ett antal som presenteras för kommunledningskontoret som ett svar på en remissrunda. Nu har justeringar genomförts och i samband med det har förslaget åter remitterats till bolagen för synpunkter.

Synpunkter från SEOM

Bolagspolicy

• Bra

• Policydokument. Inte för många! Detaljstyrning – anda, gemensam anda. Bör framgå att policydokumenten ska tas i tillämpliga delar för att skapa en styrande effekt men flexibilitet då det kan finnas lagkrav som gör att detaljer behöver göras på annat sätt.

Ägardirektiv

• Vi ställer oss positiva till att avkastning på totalt kapital beräknas exklusive VA- och avfall och att nivån läggs på 7%. Det kommer att vara utmanande i den expansiva fas vi befinner oss i nu och med den nya elnätsreglering som ger ett lagstadgat avkastningskrav som ligger betydligt lägre än det. Då en översyn föreslås att göras respektive mandatperiod kan utvecklingen och eventuella justeringar genomföras vid dessa tillfällen vilket vi också ser som positivt.

• Även soliditetsmåttet bör beräknas exklusive VA och avfall.

Ansvaret avseende drift, underhåll och administration av allmän platsmark flyttas enligt det remitterade förslaget från Trafik- och fastighetsnämnden till Natur- och

Kommunstyrelsens arbetsutskott remitterade 2016-02-08, § 17/2016 motion väckt av Anki Elken (SP) om att inrätta ett ungdomsråd för personer med funktionsnedsättning till vård-

Kommunen verkar inom ramen för sina verksamheter för att möta arbetslivets digitala

Byggnaden ska inrymma verksamhetslokaler med plats för 2-4 hyresgäster som kan ha kontor eller verkstad. Företagsbyn har sedan 2019 en avloppsanordning, ett minireningsverk