Share "Remissvar avseende KLIVA:s delbetänkande. På väg-mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (U2019/02278/GV)"

Sid 1 (3) 2019-09-20 Dnr 19AFN81

Remissvar

Gävle kommun Välfärd Gävle Box 825, 801 30 Gävle Besök Magasinsplan 19

Växel 026-17 80 00 Fax 026-17 88 16 gavle.kommun@gavle.se www.gavle.se

Handläggare Per Åsbrink Utredare Utveckling och stöd Välfärd Gävle Tfn 026-17 73 42 per.asbrink@gavle.se Utbildningsdepartementet

Remissvar avseende KLIVA:s delbetänkande.

På väg-mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux

för elever med svenska som andraspråk (U2019/02278/GV)

Sammanfattning

Kommunstyrelsen i Gävle kommun har gett Välfärd Gävle i uppdrag att för direktbesvarande till Utbildningsdepartementet yttra sig över förslag över KLIVA:s delbetänkande; På väg-mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom kom-vux för elever med svenska som andraspråk.

Välfärd Gävle ställer sig överlag positiv till KLIVA:s delbetänkande, men med vissa förbehåll, en tydligare skrivning rörande ökat stöd och styrning från stats-maktens sida samt att utredningens förslag bortser från en stor målgrupp inom vuxenutbildningen.

Bakgrund

KLIVA1-utredningen redovisar i sin promemoria uppdraget att utreda hur utbild-ning kan erbjudas för nyanlända som omfattas av s.k. utbildutbild-ningsplikt. Utredutbild-ningen har även i uppdrag att utreda behovet av förändringar när det gäller kommunal vux-enutbildning i svenska för invandrare (SFI) och SFI i kombination med annan ut-bildning. Utredningen har även valt att göra bedömningar om vissa kvalitetshöjande insatser. Bedömningarna avser att stödja huvudmännen i genomförandet av den s.k. utbildningsplikten. Utredningens förslag och bedömningar kan anses gynnsamma även för andra målgrupper i vuxenutbildningen.

Yttrande

Förslag om sammanhållen utbildning för vissa nyanlända vuxna

Välfärd Gävle anser att förslaget om en sammanhållen utbildningsplan är bra. Det är dock viktigt att utbildningsplanen blir likvärdig för all vuxenutbildning i landet,

1 Utredningen för Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andra-språk

Sid 2 (3)

både i egen regi och i entreprenad. Skolverkets kurspaket ska kunna bidra till en likvärdighet i utbildningsplanens utformning.

Vad gäller garanterad undervisningstid, ställer vi oss positiv till förslaget om 15+8 timmar, främst för de elever som läser SFI i kombination med orienteringskurser. För en elev som läser en kombinationsutbildning (SFI + gymnasiala yrkeskurser) är det dock tveksamt om undervisningstiden (8 timmar) är tillräcklig. Välfärd Gävle anser att utredningen bör förespråka en mer flexibel fördelning av undervisnings-timmar i syfte att säkerställa elevernas behov.

Förslag om informationsöverföring från Arbetsförmedlingen till kommuner

Mycket bra förslag. Detta kommer underlätta för verksamheten i stort.

Förslag om Skolverkets stöd till huvudmän

Bedömning av garanterad undervisningskurs A och B

Bra förslag. Inga övriga synpunkter.

Bedömning om stöd och andra insatser

Bra förslag, även om det slutgiltiga målet bör vara att elevhälsa blir obligatoriskt inom vuxenutbildningen. Vad gäller övriga stödinsatser är det lämpligt om studie-handledning är ett område som ingår i stödet till huvudmän

Bedömning om kompetensutveckling för lärare

Bra förslag. Inga övriga synpunkter.

Bedömning om statistik och uppföljning

Bra förslag. Det är dock av vikt att det från statsmakterna sida ges tydliga och detal-jerade riktlinjer i statistikinlämning, i syfte att säkerställa jämförbarhet i landet.

Sid 3 (3)

Övriga synpunkter

Grundtankarna i utredningens förslag är bra, men det stora problemet är att den stora grupp som är i Jobb och utvecklingsgarantin inte omfattas av dessa förslag. De kommuner som har vuxenutbildningens verksamhet uppdelat i egen regi och entreprenad kommer att få svårigheter att följa en del av utredningens förslag. För att ytterligare möta målgruppens behov bör en yrkesutbildning på grundläg-gande nivå inrättas.

Katarina Stistrup

Kontorschef

Utveckling och stöd Välfärd Gävle

---

Gävle kommun har gett Välfärd Gävle i uppdrag att besvara denna remiss. Remissvaret är direktbesvarande och passerar således inte Arbetsmarknad och funktionsrättsnämnden. Utredare Per Åsbrink har varit handläggare i ärendet. Synpunkter har inhämtats från verksamhetschef för vuxenutbildningen Lisa Kvarnlöf samt övrig personal; rektor Erik Eriksson, rektor Mona Sandin Algotsson, t.f. rektor Anna Wilund.

[r]

Promemorian är en delredovisning från utredningen Stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk, KLIVA och avser i huvudsak åtgärder

Länsstyrelsen delar även utredningens bedömning att Skolinspektionen i ett tidigt skede granskar hur utredningens förslag om sammanhållen utbildning och utbildningsplan realiseras

Länsstyrelsen Skåne bifaller förslaget om sammanhållen utbildning för de nyanlända som omfattas av förordningen (2017:820) om etableringsinsatser för vissa nyanlända