Share "Remissvar avseende promemorian Film - ett nytt officiellt statistikområde (Ku2000/02350)"

MYNDIGHETEN FÖR

KULTUR

ANALYS

Remissvar Datum: 2020-12-04 Dnr: 2020-148

Remissvar avseende promemorian Film -

ett nytt officiellt statistikområde

(Ku2000/02350)

Myndigheten för kulturanalys har beretts möjligheten att lämna synpunkter på remissen Film - ett nytt officiellt statistikområde (Ku2000/02350).

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) ser positivt på promemorians förslag om att i förordningen om officiell statistik (2001:100) inrätta film som ett område. Kulturanalys ser även positivt på förslaget om att bli statistikansvarig myndighet och att, förutsatt att beslut fattas i enlighet med förslaget, i samråd och samverkan med Svenska Filminstutet och övriga berörda aktörer inom filmområdet genomföra uppdraget. Kulturanalys har under 2020, i enlighet med myndighetens regleringsbrev, genomfört omfattande förberedelser för att kunna genomföra uppdraget.

Det är viktigt att det föreslagna området för officiell statistik får benämningen "Film". Även om biografstatistiken blir vår första utgångspunkt i film som officiellt statistikområde, kommer även andra verksamheter att inkluderas. Till den konsekvensbeskrivning som presenteras i promemorian (s. 8-9) vill därför Kulturanalys tillägga att förslaget kan komma att få konsekvenser för fler aktörer än biografer. Beroende på hur den första samt framtida uppgiftsinlämningar utformas kan exempelvis såväl distributörer som ägare av andra visningsfönster komma att beröras.

Beslut i detta ärende har fattats av tillförordnad myndighetschef Jenny Johannisson. Statistiker Andreas Petersson har varit föredragande.

Göteborg, 2020-12-04

Jenny Johannisson

Tillförordnad myndighetschef

Myndigheten för kulturanalys I Postadress: Box 1001, 405 21 Göteborg I Besöksadress: Södra Vägen 54, 412 54 Göteborg