Remissvar gällande promemorian Film

Share "Remissvar gällande promemorian Film"

Yttrande Ku 2020/02350

KULTURDEPARTEMENTET Enheten för konstarterna

Remissvar gällande promemorian Film – ett nytt officiellt statistikområde

Riksföreningen Biograferna (läs Riksföreningen) avger här sitt remissvar på prome- morian Ku2020/02350. Riksföreningen omfattar idag 100 biografägare som medlemmar vilka driver 250 biografer. Det är frågan om föreningsdrivna, privata och kommunalt drivna biografer, på landsort, i mindre städer och i storstäder.

Det omfattande stödsystem som Filminstitutet administrerat under det s.k. Filmavtalet har varit beroende av en obyråkratisk överföring av statistik från filmbranschen.

För våra medlemmar så har denna ordning fungerat bra.

I och med att Filmavtalet, som reglerat svensk filmpolitik och dess finansiering,

upphörde 1.1.2017 så fanns det inte längre någon överenskommelse mellan Stiftelsen Svenska Filminstitutet och Filmägarnas Kontrollbyrå om statistiköverföring.

Vi välkomnar nu förslaget om att Film skall bli nytt officiellt statistikområde, där Myndigheten för kulturanalys blir ansvarig. Det ligger i linje med att filmpolitiken numera är helstatlig. Då våra medlemmars biografer drivs ideellt och idéburet så förutsätter vi att den statistiköverföring som är nödvändig för att upprätthålla

Filminstitutets stödsystem inte ger våra medlemmar en större arbetsinsats än hittills. Vi hoppas även att denna nyordning skall bidra till ett större, bredare och djupare, kunskaps- och analysunderlag än hittills. Ett underlag som kan komma landets biografer och filmbransch till nytta inför framtida utmaningar.

För RIKSFÖRENINGEN BIOGRAFERNA

Det föreslås vidare att Myndigheten för kulturanalys ska bli statistikansvarig myndighet för den officiella statistiken för området film.. Kulturrådets ställningstaganden

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) ser positivt på promemorians förslag om att i förordningen om officiell statistik (2001:100) inrätta film som ett område. Kulturanalys

Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) tillstyrker förslaget att film ska bli ett nytt officiellt statistikområde och att Myndigheten för kulturanalys blir