Academic year: 2022

Share "Sjuttonhundratalsskröna från Svenska Österbotten: Recension av Raul Pohjonens Petter målare 1779-1802. En allmogemålares liv och äventyr"

3
0
0

(1)

En sjuttonhundratals skröna från norra svenska Österbotten Raul Pohjonen, antikhandlare i Karleby, är författare till verken De österbottniska allmogemålarna och Allmogens skatter, fina och välgjorda böcker om allmogemöbler, friargåvor och dekorationsmålare med liv och säte i sjutton- och adertonhundratalets norra Österbotten. Den bok jag skall anmäla här, hans Petter målare 1779-1802. En

allmogemålares liv och äventyr (2009, eget förlag), utspelar sig i samma nordösterbottniska tvåspråkiga tidsrum; skillnaden mot de förra är att den här boken gör anspråk på de egenskaper som förknippas med en skönlitterär gestaltning, inte facklitteraturens.

Berättelsen är enkel. Efter lärlingstidens slut hos de två mästarna Johan Mattsson från Målasbacken i Gamla Carleby och konterfejaren Thomas Kiempe, ”utsänd av Herren att förgylla allmogens vardag i rikets nordliga östliga delar sedan år 1785,” påbörjar den lytte Petter, åtföljd av en annan ömklig utböling eller bönhase kallad Dåren, sin vandring för att sälja sina färdigheter som målare mellan gårdsgrupp och torp, rikedom och misär, jagade som villebråd, och ibland hyllade för sin konstart. I detta utanförskapets landskap, vid sidan om sociala och kristna konventioner, krav och beskydd, försvinner de båda till slut som någons slags antihjältar i ett darwinistiskt drama där de 'svaga' till slut får ge sig. De återvänder till naturen. Det som kvarstår är Petters konstart, det erkännande hans

penseldrag kan förmedla till en eftervärld och en postum medalj för visad tapperhet vid slaget i Oravais 1808. Makten/penningen och konsten i ett orättfärdigt gyckelspel. Här ligger boken ideologiska bas. Och jag gillar den här stilsorten.

Berättelsen om målaren Petters korta liv, hans lärlingsresa, umbäranden och målarkonst bär drag av den klassiska pikaresken om den utstöttes ömklighet, om

utmaningarna och prövningarna som han tvingas utstå. En berättelse som förvandlas till en moralitet eller en allegori för den icke-väckta eller den obildade. Jag tänker på John Bunyans kristna fabel Kristens resa och Voltaires sekulära Candide. Tillrättaläggandet och undervisningen bär också upp Pohjonens tilltal är på gott och ont. Det sämre är att läsaren infantiliseras. Det goda är de fall då läsaren inte har något emot att infantiliseras. Det är vara att välja.

Berättelsen letar sig fram i ett tidsrum, som också den innehåller formella drag som vore den en teaterscen kantad med flyttbara kulisser. Petters lidandets väg för överlevnad

(2)

med penslar och färgburkar i näverkonten, mellan rik kust och fattigt inland, är en sardonisk kommentar på den relativa nyrikedom som seglationen, skeppsbyggena och tjäran skänkte delar av landskapet i norr (en liknande parfras kunde göras om

minkfarmarnas småborgerliga uppståndelse ock fall i 1970- och 80-talens Österbotten; och sådana finns med all sannolikhet). Kontexten ger också plats för en vetgirig och agnostisk Anders Chydenius, för brinnande trähus i Karleby, och, som vi såg, för dödligt tumult mellan kosacker och österbottningar. I vissa av dessa tablåliknande episoder med råsupande kyrkoherdar, fördummade bönder, och obarmhärtiga kosacker, lyckas

Pohjonen undvika det teatraliska och frammana en slags kaosets och oförnuftets visuella omildhet och råhet.

Den andra inramningen, ”odet till allmogekonsten,” med vilka ord författaren själv definierar sitt projekt att integrera måleriet i sin berättelse, misslyckas. Med en enastående energi och beslutsamhet, som i sig är beundransvärda, presenterar han meny efter meny med olika färgblandningars sammansättningar, beskriver i utdragna paragrafer vad som sker när Neapelgult och Preussiskt blå blandas, hur färger bryts, hur och varför terpentin och olja används, hur blomsterdekor, treenigheten med Guds öga och en altartavla med den korsfäste kommer till. Som läsare placeras man längst ner i ett klassrum och instrueras att lyssna och hålla tyst! Det är stora krav. Dessa avsnitt är som tagna ur en manuell om allmogemålning eller varför inte ur någon av Pohjonens egna tidigare böcker. Dock en bra berättelse, en roman, läser man inte för att i första hand lära sig hur måla en gammal kista eller blanda bindemedel med Engelsk rött, utan för dess egen skull där dessa egenheter underställs berättelsens dynamik och villkor. Det sker tyvärr inte här.

Pohjonen har gett ut boken på eget förlag. Det har sina fördelar, men kanske ännu flera nackdelar. Fördelen (den illusoriska?) kan vara att man bestämmer 'allt' själv, men det kan betyda att man som författare då även avsäger sig den kompetens, de råd, den

medläsning och kritik ett förlag normalt erbjuder. Ställvis flyter Pohjonens prosa, då företrädesvis i de avsnitt (som vi såg) där tumultet, våldet och kaoset härskar. Men i stort är språket och rytmen stela, dialogen ur tiden och vid sidan om de karaktärer den skall ge röst åt, och syntaxen ofta stelbent uppställd och inlåst i grammatikens subjektled,

predikatled, och objektled. Sagt i all välmening: Även de bästa författare går på

(3)

skrivarkurser (se Horisont 3/2009).