REMISSYTTRANDE Vår referens: 2020/05/005 Er referens: 2020/02322/S2

Share "REMISSYTTRANDE Vår referens: 2020/05/005 Er referens: 2020/02322/S2"

REMISSYTTRANDE

Vår referens: 2020/05/005 Er referens: 2020/02322/S2 2020-05-25 Finansdepartementet fi.remissvar@regeringskansliet.se kajsa.kellerborg@regeringskansliet.se

Omställningsstöd till företag som fått minskad omsättning på

grund av Coronaviruset

Regeringskansliet föreslår att ett omställningsstöd införs för företag som fått minskad omsättning som en följd av covid-19 pandemin.

Svenska Bankföreningen, som i huvudsak ställer sig positiv till förslaget, anser att det på några punkter kan förtydligas och förenklas.

Beräkning av omsättningsstöd

Eftersom covid-19 pandemin inte gör skillnad mellan branscher eller företagsformer är det bra att stödet kan omfatta alla företag som driver näringsverksamhet med en viss minsta totala nettoomsättning. Det är också positivt att det är fråga om att företaget tillförs stöd i form av likviditet i stället för t.ex. lån.

Konstruktionen för beräkning av hur stort stöd som ett enskilt företag kan erhålla är dock komplicerad och skulle tjäna på att förenklas. I förslaget till förordning om omsättningsstöd anges i 8 § bl.a. att andelen fasta kostnader beräknas som den procentuella nedgången i nettoomsättningen för viss tid etc. I de två efterföljande paragraferna anges vad som avses med fasta kostnader respektive vad som inte räknas som fasta kostnader. Det är oklart hur begreppet fasta kostnader är avgränsat och varför vissa kostnader inte ingår t.ex. Telecom med flera tjänster. Detta bör förtydligas. Det kan även bli svårt för vissa företag att särredovisa

elkostnader som hör till produktionen då många företag saknar separata elmätare. Av förslaget till lag framgår att företaget till sin ansökan ska bifoga ett yttrande från revisor om det sökta stödet uppgår till minst 100 000 kronor. Detta krav bör ställas i relation till kravet på att ett företag måste ha en revisor. Många mindre företag har valt att ta bort kravet på revisor i bolaget. Dessa mindre företag skulle därmed, om stödet uppgår till 100 000 kronor eller mer, behöva anlita en revisor. Revisorn i sin tur bör enligt kraven på kundkännedom göra en närmare bedömning av bolaget innan revisorn åtar sig uppdraget. Kostnaden och tidsutdräkten kan för ett mindre

företag därmed framstå som alltför hög. Till detta kommer att företag som uppfyller kraven för F-skatt men som ännu inte har godkännande, ska ansöka hos

Skatteverket om F-skatt innan ansökan om omsättningsstöd görs.

Även om det framstår som ett rimligt krav att stöd som lämnas används för att finansiera företagets verksamhet och inte möjliggöra utdelning bör ändock beaktas att många små företag tillämpar en kombination av löneuttag och utdelning.

SVENSKA BANKFÖRENINGEN

Förslaget kan även komma att gynna utländska banker (utländskt huvudkontor) framför svenska banker (svenskt huvudkontor). 1) Svenskt huvudkontor lånar ut till utländsk filial

Svenska Bankföreningen har beretts tillfälle att lämna synpunkter på promemorian Anpassade tillståndskrav för tjänstepensionskassor. Svenska Bankföreningen har inga synpunkter

3 § p 2 i förslaget till förordning om omställningsstöd anges att företag över vilka staten, regioner och kommuner var för sig eller tillsammans, har ett direkt eller