Remissyttrande över betänkandet Modernare byggregler (SOU 2019:68)

Share "Remissyttrande över betänkandet Modernare byggregler (SOU 2019:68)"

1(1)

551 81 Jönköping • Besöksadress: Kyrkogatan 32 • Telefon: 036-15 53 00 • domstolsverket@dom.se • www.domstol.se/domstolsverket Öppettider: måndag–fredag kl. 8.00–16.30 Domstolsverket Datum 2020-05-12 Diarienummer DOV 2020/289 Finansdepartementet fi.remissvar@regeringskansliet.se

Remissyttrande över betänkandet Modernare

byggregler (SOU 2019:68)

Ert dnr Fi2019/04318/BB

Domstolsverket har granskat betänkandet mot bakgrund av den verksamhet som bedrivs av Sveriges Domstolar, dvs. utifrån hur förslaget på ett övergripande plan kan tänkas påverka verksamheten ekonomiskt, organisatoriskt och utbildningsmässigt samt hur förslaget kan påverka Sveriges Domstolars verksamhetsstöd och arbetsformer.

Förslaget innebär att Byggkravnämndens avgöranden kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) vilket innebär att MÖD tilldelas en ny måltyp. Utredningen har i konsekvensbedömningen dock inte uttalat sig om hur lagförslaget påverkar Sveriges Domstolar. Konsekvensutredningen är därmed bristfällig.

Utredningen gör bedömningen att ca 6 500 ärenden per år kommer att prövas av Byggkravsnämnden. Även om denna uppgift framstår som osäker står det klart att ett antal ärenden kommer att överklagas till MÖD. Redan en så låg överklagandeprocent som 1 procent av ca 6 500 ärenden skulle innebära runt 65 mål.

Vid bedömning av kostnaden kan jämförelse göras med PBL-mål. Kostnaden för behandling av ett sådant i MÖD var år 2019 var 41 816 kr. Detta innebär en totalkostnad om ca 2,7 miljoner kronor för 65 mål.

På s. 544 anges följande. ”Andra nämndmyndigheter med likartade uppgifter och en liknande organisation kan tjäna som en referens för de finansiella ramarna för Byggkravsnämnden. Ett exempel är Skatterättsnämnden som har ett kansli och en nämnd av samma storlek som vi föreslår.” Det kan därför som jämförelse noteras att ca 50 mål per år överklagas från Skatterättsnämnden till Högsta förvaltningsdomstolen. Dock saknas uppgift om hur många ärenden Skatterättsnämnden hanterar per år.

Mot bakgrund av det ovan nämnda kan konstateras att förslaget troligtvis inte endast innebär marginell påverkan på Sveriges Domstolar.

Detta yttrande har beslutats av juristen Maria Corneliusson. Föredragande har varit juristen Margareta Sandén.

Maria Corneliusson

Så som tidigare angetts gäller att en förutsättning för att en föreskrift som reglerar byggnader ska vara anmälningspliktig är att den innehåller tekniska föreskrifter

Förslagen har positiva effekter för såväl byggherrar, myndigheter, övriga aktörer samt samhället i stort för att gynna hållbara, flexibla och kostnadseffektiva lösningar i

I den slutliga handläggningen har biträdande generaldirektör Anders Lundquist och verksamhetsutvecklare Magnus Linnér som föredragande, deltagit.. 1.1.1