Share "Remissvar, Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar"

Yttrande Umeå universitet Rektor 2020-06-25 Dnr: FS 1.5-1385-20 Ert dnr: U2020/03769/UH Sid 1 (2) Utbildningsdepartementet u.remissvar@regeringskansliet.se

Remissvar, Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid

universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och

deras familjemedlemmar

Utbildningsdepartementet har anmodat Umeå universitet att yttra sig över promemorian Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar. Rektor har fastställt yttrandet.

Kort sammanfattning

Umeå universitet ser positivt på förslagen i promemorian Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras

familjemedlemmar. Tydligare besked kring anmälnings- och studieavgifter för brittiska studenter efter Storbritanniens utträde ur Europeiska unionen har varit en viktig fråga. Vi välkomnar därför förslagen i promemorian.

Det är viktigt att beslut om de föreslagna reglerna tas innan ansökningsperioden för vårterminen 2021 avslutas.

Övergripande synpunkter

I samband med Storbritanniens utträde ur Europeiska unionen fick Umeå universitet många frågor från oroliga brittiska studenter kring vad som skulle gälla för dem avseende anmälnings- och

studieavgifter efter ett eventuellt utträde. Under en tid rådde stor osäkerhet, framförallt kring vad som gäller efter den 31 december 2020. Det är därför glädjande att det nu kommer tydligare besked i frågan. Umeå universitet välkomnar förslagen i promemorian.

Kommentarer och ändringsförslag

7. Vissa brittiska medborgare och familjemedlemmar ska undantas från anmälningsavgift och studieavgift

Umeå universitet tillstyrker förslaget. Det är framförallt positivt för våra brittiska studenter som redan påbörjat sina studier att de får fortsätta sin utbildning under samma förutsättningar kring avgifter som gällde vid studiernas påbörjande.

En viktig fråga framöver blir att säkerställa att bedömningen av vilka studenter som omfattas av undantaget från anmälnings- och studieavgift kan ske tidigt, enkelt, effektivt och rättssäkert. En omständighet som kan vara svår att avgöra i specifika fall är om den sökande börjat nyttja sin rätt att uppehålla sig i Sverige vid rätt tidpunkt, samt att säkerställa att denna rätt fortsatt att nyttjas efter övergångsperiodens utgång. Det kan även vara svårt att bedöma familjeförhållanden som påverkar undantagsregelns tillämplighet i specifika fall.

Förslaget att på sikt koppla undantagets tillämplighet till den uppehållsstatus som omnämns på sidan 14 i promemorian anser Umeå universitet är en bra väg framåt. Vår förhoppning är att detta innebär att bedömningar i frågan om undantag från anmälnings- och studieavgift kan ske tidigt, enkelt, effektivt och rättssäkert, samt att få svåra bedömningar behöver göras av lärosätena i ett sent skede av ansökningsprocessen.

Yttrande Umeå universitet Rektor 2020-06-25 Dnr: FS 1.5-1385-20 Ert dnr: U2020/03769/UH Sid 2 (2)

För de studenter som ansöker till studier vårterminen 2021 förstår universitetet det som att

kopplingen till uppehållsstatusen inte kommer vara möjlig ännu. Det blir därför viktigt med ett gott samarbete mellan lärosätena och Universitets- och högskolerådet kring bedömningar av undantag från anmälnings- och studieavgift för brittiska studenter. Här ser vi gärna att gemensamma riktlinjer tas fram, så att studenter med lika situationer bedöms lika.

9. Ikraftträdande

Det är viktigt för både lärosäten och studenter att de nya reglerna beslutas om så snart som möjligt, för att tydlig information ska kunna ges till de sökande samt för att studenter ska veta vad som gäller och kunna planera sina studier. Promemorian föreslår den 1 september 2020 som datum för

ikraftträdande. Umeå universitet vill poängtera att nya studenter inför vårterminen 2021 ska lämna in sin ansökan om studier senast den 17 augusti. Umeå universitet anser därför att det är viktigt att ett beslut tas före dess.

Umeå universitet har inga övriga kommentarer eller ändringsförslag.

Yttrandet har beretts av Internationell koordinator Theo Berggren och enhetschef Ingrid Svensson vid enheten International Office, Umeå universitet.

Yttrandet har fastställts av rektor Hans Adolfsson efter föredragning av akademisekreterare Daniel Andersson.

Hans Adolfsson Rektor

Expedieras till

Utbildningsdepartementet

Kristina Haskas, Regeringskansliet International Office