Share "” DEMOKRATIVILLKOR FÖR BIDRAG TILL CIVILSAMHÄLLET ” (SOU 2019:35) JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETENS REMISSVAR PÅ REMISSVAR"

REMISSVAR

2019-10-30

Diarienr: 2019/301 1.4-2

Jämställdhetsmyndigheten Box 73, 424 22 Angered Besöksadress: Angereds Torg 9 info@jamy.se

www.jämställdhetsmyndigheten.se 1 (2)

Kulturdepartementet 103 33 Stockholm

JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETENS REMISSVAR PÅ

”DEMOKRATIVILLKOR FÖR BIDRAG TILL CIVILSAMHÄLLET”

(SOU 2019:35)

Jämställdhetsmyndigheten har anmodats att yttra sig över ovanstående betänkande. Jämställdhetsmyndighetens yttrande är avgränsat till de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde.

Jämställdhetsmyndigheten välkomnar betänkandet och dess förslag.

Vad gäller prövningen av bidragsmottagande organisationers demokratiska uppbyggnad instämmer Jämställdhetsmyndigheten i utredningens

beskrivning att bedömningar av demokrativillkor, rörande organisationernas syften, inte torde innebära några tillämpningsproblem. Dessa bedömningar har tidigare gjorts i relation till insänd dokumentation och en sådan

prövning är enligt Jämställdhetsmyndighetens bedömning lämplig att genomföra även i framtiden.

Jämställdhetsmyndigheten delar även utredningens övergripande problembeskrivning av prövningen av demokrativillkoren avseende de sökande organisationernas verksamhet. Däremot vill vi som bidragsgivande myndighet lyfta några centrala aspekter som berör handläggningsprocessen, rättssäkerheten och de resurser som förslagen skulle kräva enligt den

tolkning vi gjort. Det kan ifrågasättas om det är rimligt att kräva att enskilda handläggare ska pröva och ta ställning till om en organisation, eller någon av dess företrädare, inom ramen för verksamheten ”på annat otillbörligt sätt kränker den enskildes grundläggande fri- och rättigheter”, eller om en organisation eller någon av dess företrädare gör sig skyldig till

REMISSVAR

2019-10-30

Diarienr: 2019/301 1.4-2

www.jämställdhetsmyndigheten.se 2 (2)

diskriminering. Jämställdhetsmyndigheten bedömer att utredningens förslag skulle göra utredningsarbetet mer resurskrävande och kräva en avsevärd utökning av personella resurser. Detta inte minst mot bakgrund av att förslagen, så som vi uppfattat dem, innebär att prövningen inte avslutas då beslut om bidrag har fattats utan bidragsgivande myndigheter åläggs ett tillkommande tillsynsansvar för att garantera uppfyllandet av

demokrativilloren under hela perioden som bidragen betalas ut. Mot bakgrund av den betydelse som förslagen kan komma att få för

myndigheterna samt för de sökande organisationerna är det önskvärt att övervägandena i dessa delar utvecklas och förtydligas i den fortsatta beredningen av detta ärende.

Beslut i detta ärende har fattats av ställföreträdande generaldirektör Lena Leed efter föredragning av verksjurist Anna Tingbäck.

……… …….………

Lena Leed Anna Tingbäck Ställföreträdande generaldirektör verksjurist

Mot ovan angiven bakgrund kan dock övervägas om det även är lämpligt att införa krav på an- mälningsskyldighet för berörda bidragsgivande myndigheter till Polismyndig- heten

Att Riksidrottsförbundets praktiska tillämpning av förordningen, utifrån förbundets interna bestämmelser, tillmäts betydelse vid bedömningen av om beslut om LOK-stöd, som är