Share "Remissvar: Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället (SOU 2019:35) Uppdraget"

Kulturdepartementet

Öster Malma 2019 10 31

Remissvar: Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället (SOU 2019:35)

Uppdraget för utredning var att se över demokrativillkoren i statsbidragsförordningarna i syfte att säkerställa att bidragen fördelas till verksamheter som är förenliga med samhällets grundläggande värderingar såsom de formuleras i regeringsformen och i de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter.

Svenska Jägareförbundet anser att utredningen tagit sig an uppdraget bra och lämnat ett väl genomarbetat underlag. Uppfattningen att det behövs en enhetlighet i bidragsgivningen vad gäller demokrativillkoret i de förordningar som används delas.

SVENSKA JÄGAREFÖRBUNDET

Åke G nström

Vice generalsekreterare

Svenska Jägareforbundet