Share "Remissvar gällande: Boverkets rapport - Modell för årlig omräkning av högsta tillåtna normhyror"

3 december 2020

Post: Box 850, 161 24 Bromma Besök: Drottningholmsvägen 320 Webbplats: skb.org Telefon: 08 704 60 00 E-post: skb@skb.org Org.nr: 702001-1735 Momsreg.nr: SE702001173501 Bankgiro: 498-8481

Remissvar gällande: Boverkets rapport - Modell för årlig

omräkning av högsta tillåtna normhyror

Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) har tagit del av Boverkets rapport-Modell för årlig omräkning för högsta tillåtna normhyror och inkommer härmed med vårt

remissvar.

Om SKB- Stockholms Kooperativa Bostadsförening

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med drygt 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i Stockholm och fem närliggande kommuner är SKB den största privata

hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och den ekonomiska föreningen är öppen för alla. Vår ambition är att bygga 1000 lägenheter de närmsta 5 åren. Alla dessa i

kooperativ hyresrättsform. Under SKBs 104-åriga historia har vi aldrig sålt en fastighet utan har kvar dem för evighetsförvaltning som kooperativa hyresrätter.

SKBs synpunkter

SKB ställer i sin helhet sig bakom de synpunkter som Sveriges Allmännytta framfört i sitt remissvar och har inga övriga synpunkter att tillföra.

Vänliga hälsningar

Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) Eva Nordström

eva.nordstrom@skb.org, 08-704 6146

Finansdepartementet

Haninge kommun anser att Boverkets förslag, att 50 procent av kostnadsförändringen får genomslag på högsta tillåtna normhyra, är väl avvägt mellan att kompensera för

förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande anser nämnden att den föreslagna ändringen i stället borde utformas som ett

Yttrandet undertecknas inte egenhändigt och saknar därför namnunderskrifter..

Länsstyrelsen vill påpeka att sedan det infördes potter för fördelning av medel mellan storstad och övriga landet har besluten för de ansökningar som hör till övriga

(Stockholmsregionen) bedömer länsstyrelsen att byggaktörerna hittar ekonomi i projekten utan söka ett statligt investeringsstöd som sätter motkrav på reglering av hyresnivån.

Länsstyrelsen Kalmar län har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Boverkets rapport ”Modell för årlig omräkning av högsta tillåtna normhyror”.. Länsstyrelsen

När det gäller förutsägbarheten vill Länsstyrelsen påpeka att sedan det infördes potter för fördelning av medel mellan storstad och övriga landet, har besluten för

Malmö universitet ställer sig positiv till förslaget om hur de högsta tillåtna nivåerna för normhyrorna enligt 8 § förordningen (2016:881) om statligt investeringsstöd för