Share "Remissvar på Agenda 2030-delegationens slut-betänkande, ”Agenda 2030 och Sverige: Värl-dens utmaning – världens möjlighet”, Vimmerby kommun"

1 (2)

Yttrande

Miljö- och byggnadsförvaltningen

2019-06-28

Remissvar på Agenda 2030-delegationens

slut-betänkande, ”Agenda 2030 och Sverige:

Värl-dens utmaning – värlVärl-dens möjlighet”, Vimmerby

kommun

Förslag om svar på remiss av Agenda 2030-delegationens slutbetänkande.

Ordförandebeslut om remissmaterial

Hållbarhetsstrategen och Kommundirektören föreslår Kommunstyrelsens ordförande att lämna följande synpunkter på remissmaterialet.

Remissvar

Enligt remissutskicket från Miljödepartementet är Vimmerby kommun inbju-den att lämna synpunkter på förslagen och bedömningarna i betänkandet. Slutbetänkandet anger att stärkta förutsättningar på regional och lokal nivå är en förutsättning. Detta på grund av att, som det nämns ”en stor del av ansva-ret för de åtgärder som bidrar till genomförandet av Agenda 2030 ligger på kommuner och landsting”. Vidare rådges kommuner och landsting att inte-grera agendan i ordinarie styrning och ledning och nämner upphandling som första exempel. Upphandlingsmyndigheten uppges ha tillräckligt med kapa-citet för att ge stöd.

Slutbetänkandets förslag gällande kommuner för genomförande är att via re-geringen ingå i handslag med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) för att utveckla kunskapsförmedling och kunskapsspridning. Detta skulle i ett lo-kalt perspektiv vara värdefullt, men det är också ett av få förslag i slutbetän-kande som rör Sveriges kommuner. Andra förslag rör regionalt tillväxtarbete och Regionala Agenda 2030-forum. Övriga förslag på nationell nivå kan på sikt involvera kommunerna högst indirekt.

Slutbetänkande lyfter sedermera åter fram att det är i kommunerna som glo-bala åtaganden, internationell rätt och EU-rätt samt nationell lagstiftning ska omsättas i praktisk handling. Därtill att för konkret genomförande står kom-munerna som huvudmän för flera centrala verksamheter omnämnda i

Agenda 2030, däribland omsorg, skola, miljö- och hälsotillsyn och samhälls-planering.

Yttrande

Miljö- och byggnadsförvaltningen

2019-06-28

2 (2)

Det bedöms därför från lokalt perspektiv att slutbetänkandet i sig själv inte medför några särskilt avgörande eller stärkta förutsättningar för ett lokalt ge-nomförande av agendan.

Kommunerna, i synnerhet på landsbygden bör beredas större möjligheter för genomförande och därmed bör ett djupare resonemang i slutbetänkande be-röra detta. Det främsta hindret för ett lokalt genomförande är resurser både ur ekonomiska hänseenden som kunskapsmässigt hänseende. Kommunernas kompetens i hållbarhetsfrågor är för låg eller är inte tillräckligt aktuell sär-skilt gällande påverkan från verksamheter som inte har en bakgrund till miljö eller energi. Detta dock utöver hos enskilda tjänstemän och beslutsfattare. Det innebär att det tar för lång tid för att nå- eller överhuvudtaget nå genslagskraft. Satsningar och förslag som innebär att genomförande och om-ställning sker i lokala perspektiv är därför viktigt och bör ges större plats i slutbetänkandet.

Det framförs i slutbetänkande att genomförande kan ske i befintliga proces-ser och utan tillförande av alltför mycket medel. Detta går inte ihop i det lo-kala perspektivet och därför är det ett starkt önskemål att landsbygdskommu-ner tillförs extra ekonomiska medel, ekonomiska incitament och stöd för ge-nomförande på ett seriöst och kraftfullt sätt. Som exempel kan fortsatt ut-vecklande av såväl regional som nationell samverkan innebära skillnad för prioritering och genomförande. Som exempel kan också stöd gällande nä-ringsliv ges, där landsbygdens industrier bör tillåtas enklare tillgång till ex-empelvis Industriklivet och utökat stöd för energieffektivisering. I rådande läge ser vi istället att stöd till energi- och klimatrådgivning minskas drastiskt vilket innebär tjänster inte längre finns kvar, utan delas på flertalet andra landsbygdskommuner. Det finns också stora möjligheter gällande hållbart skogs- och jordbruk, där myndigheter och aktörer kan stödja kommuner till att exempelvis binda mer kol i skogen eller varför inte lyfta fram perenna sä-desslag om möjligt.

Avslutningsvis är slutbetänkandets 16 förslag en god fortsättning. Förslagen kunde dock varit fler och det saknas även konkreta åtgärder samt tydliga för-slag på hur lokalt genomförande ska/kan ske.

Beslutsunderlag

Länsstyrelsens har även i detta sammanhang en viktig roll som statlig myndighet på regional nivå genom att stärka förutsättningarna för kommuner och regioner att verka för

Länsstyrelsen i Jönköpings län bedömer att Agenda 2030-delegationens slutbetänkande lämnar en väl genomarbetad analys och många viktiga förslag i arbetet med att genomföra

Länsstyrelsen välkomnar även delegationens förslag om att länsstyrelserna får i uppdrag att arrangera regionala Agenda 2030-forum för olika sektorer och aktörer på lokal och