Academic year: 2022

Share "Remissvar på Transportstyrelsens promemoria Säkerhetshöjande åtgärder vid arbete på och vid väg"

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2020/131741 2021-02-23

Ert ärendenummer Sidor

I2020/02103 1(1)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon: 010-123 99 97 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Håkan Svensson Nationell Planering Mobil: 079-0633785

hakan.svensson@trafikverket.se

TDOK 2010:26 Mall_Brev v.3 (Fastslld av Trafikverket)

Mailadress

i.remissvar@regeringskansliet.se Kopia till

ylva.berg@regeringskansliet.se

Kopia:

Diariet GD kansli

Webb- och projektstöd Ärendeberedning Planering

Yttrande

Trafikverket har beretts möjligheter att lämna synpunkter på promemorian Säkerhetshöjande åtgärder vid arbete på och vid väg.

Trafikverket tillstyrker det författningsförslag som föreslås i avsnitt 6 gällande förändringar i 3 kap. 15 § trafikförordningen (1998:1276).

Övriga kommentarer:

I rapporten uttrycker Transportstyrelsen att den lagstiftning som finns inom området är tillräcklig. Det finns dock delar i lagstiftningen där Transportstyrelsen skulle kunna göra en del förtydliganden som vi ser är önskvärda, bland annat kring vägmärket A20 och hur hastigheter vid vägarbeten ska användas. Där skulle allmänna råd vara till stor nytta för alla väghållare.

Den statistik som presenteras kring olyckor och skadade vid arbetet på och vid väg är svår att dra slutsatser från då i vissa avseenden jämförbar data saknas. Här behövs ett fortsatt arbete för att utveckla god uppföljning inom området.

Trafikverket har noterat de förbättringsområden som Transportstyrelsen lyfter fram i rapporten, de ingår nu i pågående arbeten. Trafikverket ser gärna ett fortsatt samarbete med Transportstyrelsen för att ytterligare förbättra säkerheten för arbeten på och vid väg.

Föredragande, samråd och sakgranskning

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lena Erixon. Föredragande har varit utredningsledare Håkan Svensson. I den slutliga handläggningen har enhetschef Petra Fluor deltagit. Synpunkter har inhämtats från verksamhetsområdena Juridik och Planprövning, Investering, Underhåll och Planering.

Lena Erixon Generaldirektör

Dokumentet är elektroniskt undertecknat

1) Det ska finnas en särskild person som ansvarar för utmärkningen av ett vägarbete. Arbetsledaren ska således utse en person som är utmärkningsansvarig, om densamma inte påtar

• Yttrande om hur Trafikverket efterföljt föreläggande att vidta åtgärder för att minska partikelhalter vid väg E4, 2015-05-21. • Meddelande från