Share "Remissvar: En utvecklad organisation för lokal statlig service – slutredovisning (DS 2020:29) Fi2020/05128"

Förvaltning Dokumenttyp Sida

Kommunstyrelseförvaltningen Tjänsteskrivelse 1 (2)

Datum Diarienummer

2021-01-29 KS 2020/612

POSTADRESS 136 81 Haninge BESÖKSADRESS Rudsjöterrassen 2 TELEFON 08-606 70 00 E-POST haningekommun@haninge.se

Remissvar: En utvecklad organisation för lokal

statlig service – slutredovisning (DS 2020:29)

Fi2020/05128

Sammanfattning

Haninge kommun är remissinstans på Finansdepartementets utredning En utvecklad organisation för lokal statlig service – slutredovisning, Ds 2020:39.

I Haninge kommun finns ett statligt servicekontor, i Brandbergen.

Förvaltningens synpunkter

Utredningens uppdrag har varit att analysera och föreslå hur serviceverksamheten vid de statliga servicekontoren kan utvecklas, framför allt om på vilka nya orter nya servicekontor bör etableras och om fler myndigheter bör knytas till verksamheten.

Kommunstyrelseförvaltningen har tagit utgångspunkt i utredningens uppdrag och fokuserar synpunkterna på dessa områden.

Lokalisering av nya servicekontor

Utredningen föreslår att fler servicekontor etableras. I

Södertörnsområdet föreslås ett mindre kontor, med en till fem anställda, inrättas i Nynäshamn samt ett kontor i Södertälje. Ytterligare servicekontor föreslås tillkomma i Stockholmsområdet, men lokaliseringen av dessa kontor anges inte i utredningen, utan föreslås avgöras av Statens servicecenter.

Kommunstyrelseförvaltningen är generellt positiv till förslaget att öppna fler servicecenter. De bidrar till en ökad tillgänglighet till medborgarnära statlig service samt möjliggör för en statlig närvaro i lokalsamhället. Förvaltningen anser att valet av lokalisering av nya servicekontor bör ta sin utgångspunkt i medborgarnas behov och tillgänglighet till statlig service, framför allt för de målgrupper som nyttjar servicekontorens verksamhet. Detta för att de nya

servicekontoren ska komma till största möjliga nytta för medborgarna.

Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig positiv till utredningens förslag att genomföra pilotverksamhet med mobila servicekontor.

Förvaltning Dokumenttyp Sida

Kommunstyrelseförvaltningen Recit 2 (2)

Avdelning/Enhet Datum Diarienummer

Avdelningen samhällsplanering och ledning 2021-01-29 KS 2020/612

Handläggare

Annica Lempke, avdelningschef

Utökad myndighetssamverkan

Inom Statens servicecenter samverkar i dagsläget Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Kommunstyrelseförvaltningen delar utredningens bedömning att eftersträva att fler myndigheter ingår i samverkan, då detta bör bidra till förbättrad statlig service till medborgarna.

Utredningen föreslår att samverkan avseende viss allmän service initieras mellan Statens servicecenter och CSN respektive

Kronofogdemyndigheten. Kommunstyrelseförvaltningen anser att dessa myndigheter vore ett positivt tillskott till servicekontorens verksamhet och ställer sig bakom utredningens förslag.

Utredningen anser att en samverkan mellan Statens servicecenter och Trafikverkets förarprovsverksamhet bör prövas närmare.

Kommunstyrelseförvaltningen har inget att tillföra i denna del men anser att servicekontoren bör kunna lämna allmän

körkortsinformation.

Utredningen lämnar inget förslag avseende samverkan med Polismyndigheten, även om den lyfts fram som önskvärd. Förslag föreslås avvakta en pågående, gemensam kartläggning av

förutsättningarna för samverkan. Kommunstyrelseförvaltningen delar utredningens bedömning att samverkan med Polismyndigheten vore önskvärd och anser att tillskott av vissa polisiära servicetjänster inom servicekontorens verksamhet vore positivt för den statliga servicens tillgänglighet.

Utredningen föreslår att samverkan mellan Statens servicecenter och Lantmäteriets lokalkontor inte initieras.

Kommunstyrelseförvaltningen har inget att invända mot utredningens förslag i denna del.

Övriga synpunkter

Utredningen redovisar förslag på hur samverkan mellan Statens servicecenter och berörda myndigheter ska finansieras och regleras. Kommunstyrelseförvaltningen har inget att tillföra i dessa delar.

Filipstads kommun ställer sig positiva till föreslagen utökad statlig närvaro i kommunen.. Lokal statlig närvaro är, precis som utredningen lyfter fram, oerhört viktigt för

Hela Sverige ska leva ser positivt på att fler myndigheter välkomnas in i samverkan med Statens servicecenter, då det är en möjlighet för etablering på orter där myndigheterna

För att Kronofogdens anslutning till servicekontoren ska fungera så väl som möjligt är det angeläget att Kronofogden tillsammans med Statens servicecenter får utforma alla detaljer

Lysekils kommun har tagit del av utredningen ”En utvecklad organisation för lokal statlig service” och ser mycket positivt på den utveckling och samordning av statlig service