Resultat i RAR-finansierade aktiviteter

In document Ladda ner (Page 80-83)

2.3.3 Resultat i RAR-finansierade aktiviteter

Nedan redovisas kortfattat resultat i RAR-finansierade hämtade från de lä-gesrapporter som lämnas. Rapporterna finns att läsa i sin helhet på RAR:s hemsida www.rarsormland.se

TUNA

TUNA, en insats som vänder sig till personer med en psykisk ohälsa, har be-drivits sedan 2008 i Eskilstuna. Initialt finansierades verksamheten helt av RAR men sedan 2012 har förbundet bara finansierat samverkansdelarna, or-dinarie verksamhet finansieras nu av respektive part. Från 2015 har TUNA påbörjats i övriga kommuner och sedan december 2017 finansierar Förbun-det TUNA i hela länet. I Trosa och Gnesta påbörjades TUNA vid årsskiftet.

Då TUNA växer aktualiseras behovet av att kvalitetssäkra metoden. Dis-kussionen påbörjades under 2015 och i början av 2016 fastställde RAR:s Beredningsgrupp att man inom ramen för TUNA avsätta resurser för kvalitetssäkring som vänder sig till samtliga TUNA-insatser.

Målsättningen var att parterna, under 2017, skulle komma överens om finansiering och organisering av "Läns-TUNA" på motsvarande sätt man gjort avseende TRIS. Det arbetet fördröjdes då det uppstod frågeställningar om deltagarnas försäkring och finansiering. Den frågan är nu löst.

Förbundet bjöd in samtliga medlemmar till ett seminarium 7 februari 2018 avseende långsiktig finansiering av TUNA. Vid seminariet presenterades ett förslag till finansiering där Förbundet ansvarar för samverkansdelen och medlemmarna fördelar kostnad för den operativa delen med 25% per part.

Parterna kommer att lämna besked senast 15 juni. Förbundet har inte ekono-miska förutsättningar att finansiera hela verksamheten långsiktigt.

Projekt IBIS, ESF

Stöd till nyanlända. I mars 2016 påbörjades projektets analysfas och hösten 2016 startade verksamhetsdelen. I september 2016 startade verksamheten på fyra orter i länet. Den består främst av ti llämpning av utbildningsmetoden Suggestopedi samt Hälsoskola.

Projektets fokus ligger på Hälsoskola då projekt SS! som omfattar Sug-o.

gestopedi startat, se nedan. IBIS har succesivt levererat roesultat. Dels pa lll-dividnivå, dels avseende modell av Hälsoskola. Under varen kommer en modell att presenteras för landstinget och för berörda kommuner där syftet

är att IBIS ska över/funna en modell som bedöms som långsiktigt

hållbar.

Förbundet är projektägare.

Projekt SSI, ESF

SSI syftar till att utöka graden av evidens avseende Suggestopedi. Många utbildare är positiva till metoden men en förutsättning för att sprida den är att man kan påvisa goda resultat. Analysfasen startade i mars och verksam-hetsdelen i augusti 2017. Projektet pågår fram till juni 2019. Förbundet är projektägare.

7 (17)

Arsredovisning 2017 - RAR

rxx.t::xf:JOCJOOOOOOOOCJOOOCXXXfJOOOOOOOOOOOOOOrxxxxtJOOOOOOOOOOOOooet:Y:fX/YXXlJOOOOOOOOOOCf:JCJXfJOOOO Dn r RA It l 8-02

Projekt Integrationslyftet, ESF

Integrationslyftet syftar till att utbilda 600 personer anställda hos medlem-marna för att öka förståelsen avseende kultur & norm i andra länder. Dessu-tom ska 25 personer utbildas för att kunna hålla i kommande Hälsoskolor för nyanlända. Integrationslyftet och projekt IBIS samarbetar väldigt nära där resultaten från IBIS beaktas vid planeringenav utbildningarna inom In-tegrationslyftet. Förbundet är projektägare.

Processtöd LSG

Sedan 2015 har förbundet finansierat processledare i norra respektive västra länsdelen. I oktober 2016 anställdes en processledare även i södra länsdelen.

Det har medfört en tydligare enhetlighet avseende tillvägagångssätt och ge-nomförande av samverkanssinsatser. De lokala inriktningarna kvarstår då samtliga tre processledare har sin anställning hos förbundet medan det är re -spektive LSG som är uppdragsgivare. Den konstruktionen har funnits under ca tre år och erfarenheterna av det är positiva. Förutsättningarna att skapa en mer sammanhållen länsstruktur har förbättrats.

I norra länsdelen har processtödet bl a arbetat med:

• Esf-projekt IBIS

• TRIS

• TUNA

• Projekt RIGA, nollplacerade

• Utveckling av handläggarnätverk MISAM (Unga funktionshindrade) I västra länsdelen har processtödet bl a arbetat med:

• Ansökan projekt Vinka In samt stöd till projektet

• TRIS

• TUNA

• IBIS

• RIGA, nollplacerade

I södra länsdelen har processtödet bl a arbetat med:

• •

Ansökan utveckling av samverkan Gnesta-Trosa. (Ej upptyllt

ansök-ningskraven enligt mail)

TRIS

Den länsgemensamma överenskommelsen som reglerar parternas åtaganden mm i TRIS sades upp av Förbundet inför årsskiftet 2016/1 7. Motivet var att justera formuleringen avseende finansiering dock inte med intentionen att inte finansiera. Som ett resultat av det har parterna diskuterat inriktningen i en ny överenskommelse och som en del i den enades man om att landstinget övertar finansieringen av processledare under 2018, en tjänst som Förbundet

8 (17)

Arsredovisning 2017 - RAR

OOr::t:xfXfJfXXXJOO<:f)OOOOCOCL:JOCtXJOOooooooOOOOOCXXJOOooooOC!OOooooOOOC!OOOCXXXX:;OOOOOOOOOOr::lXlJOOCfJOO Dnr RAR! 8-02

finansierat sedan start. Det innebär att Förbundet inte har några direkta åta-ganden avseende TRIS. Däremot arbetar processledarna aktivt med TRIS på lokal nivå, totalt motsvarande ungefär en heltidstjänst. I den nya överens-kommelsen förskjuts beslutsmandatet från länsnivå till lokal nivå.

Under året har parterna närvaro i TRIS-teamen försämrats något. Samtidigt har de lokala teamen genomfört planeringsdagar och dialogdagar i syfte att kvalitetssäkra och utveckla modellen.

Vinka In

Projekt Vinka In startade i oktober 2016 i syfte att skapa en samverkans-plattform dit unga kan vända sig för att bli hänvisade till "rätt" instans obe-roende av vilken myndighet som avses. Utvärderingen konstaterade att an-slaget är rätt och att det finns ett behov av insatsen. Utvärderingen konstate -rade samtidigt att projektet har behov av förtydligande inom flera områden.

Under 2017 har man utvecklat och förankrat verksamheten och i slutet av 2017 beslutade Förbundet att finansiera samverkansdelen under åren 2018 och 2019. De operativa delarna finansieras av parterna.

RIGA, nollplacerade

Under 2015 och 2016 finansierade Förbundet projekt RIGA i Strängnäs i syfte att tillämpa de förslag som tidigare beskrivits avseende stöd till noll-placerade. Projektet gjorde en omstart i januari 2016. Aktivitetsplanen om-arbetades under våren, bl a beroende på ett beslut från Försäkringskassan att den sk Halmstadsmodellen ska tillämpas. Från hösten begränsades RAR:s finansiering då projektledaren finansierades av Strängnäs kommun. Utveckl-ingsarbetet avslutades inte under 2016 och har från 2017 övertagits helt av LSG utan stöd från RAR. RIGA har under 20 17spridits till samtliga länsde-lar, tillvaratagandet har nått olika långt, och målsättningen är att hela länet ska omfattas.

Socialt företagande Under året har det inte genomförts några planerade in-satser i syfte att stärka socialt företagande.

Finsam 9,0

i

Sörmland till 9,6 sjukpenningdagar senast år 2020. En rapport överläm-nades till medlemmarna i januari 2017 där situationen i Sörmland och för-slag till aktiviteter för att sänka sjukpenningtalet redovisades. Rapporten har behandlats i LSG:na och aktiviteter har genomförts i syfte att sänka sJukpen-ningtalet. Något motsvarande har inte skett på länsnivå.

2.3.4 Försörjningsmåttet

Försörjningsmåttet, utbetalningar av ersättningar per inv/dag från de offent-liga ersättnings- och försörjningssystemen.

Måttet har presenterats i Årsredovisningen tidigare år. Underlagen avseende 2017 lämnas från Statistiska Centralbyrån först i september 2018 varför måttet inte presenteras nu.

Arsredovisning 2017 - RAR

In document Ladda ner (Page 80-83)