Moderna tillståndsprocesser för elnät SOU 2019:30 Remissyttrande

Share "Moderna tillståndsprocesser för elnät SOU 2019:30 Remissyttrande"

Till:

Infrastrukturdepartementet

Remissyttrande

Moderna tillståndsprocesser för elnät SOU 2019:30

Synpunkter från Sveriges Allmännytta (tidigare

SABO)

Sveriges Allmännytta instämmer i att elnätet är en grundläggande infrastruktur i

vårt samhälle samt att en trolig utveckling framöver är att vissa verksamheter, bostäder eller mindre områden vill ha ett eget elnät för att fördela och styra användning och produktion av el internt. Sveriges Allmännytta har

medlemsföretag som redan idag är i startgroparna med dessa typer av interna elnät. Att byggnader byggs smarta och smarta tillsammans blir nödvändigt om vi på så kort tid ska ställa om samhället. Det gäller såväl för klimatfrågan som det nationella behovet av effekthantering.

Sveriges Allmännytta instämmer i utredningens bedömning att situationen

förändrats väsentligt sedan IKN-förordningen trädde i kraft 2007. Intresset för lokal mikroproduktion av el och energilager samt frågan om energigemenskaper aktualiserar frågan om möjligheten att få bygga och använda elledningar för överföring av lokalproducerad el mellan byggnader inklusive flerbostadshus.

Sveriges Allmännytta kommenterar endast de förslag som rör undantagen från

koncessionsplikt och möjligheterna till dispens. Övriga förslag i utredningen kommenteras inte då de framför allt gäller elnätsföretag och tillståndsprocesser.

4.3 Förslag om att undantag från koncessionsplikt och möjligheterna till dispens bör utökas

Sveriges Allmännytta tillstyrker bedömningen att de generella undantagen från

koncessionsplikt kan aldrig bli heltäckande och att nätmyndigheten i ett enskilt fall ska kunna ge dispens från koncessionsplikten om särskilda skäl finns.

Sammantaget innebär detta en ökad flexibilitet och möjlighet att bygga och använda en ledning utan stöd av nätkoncession om det är lämpligt.

Sveriges Allmännytta tillstyrker det föreslagna undantaget från nätkoncession om att ett internt lågspänningsnät för delning av energi får byggas eller användas utan tillstånd inom en egen fastighet och mellan byggnader och anläggningar som var och en även har en anslutning till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av nätkoncession.

Sveriges Allmännytta tillstyrker också att det inte bör finnas någon begränsning

i rätten att överföra el för annans räkning.

Vidare anser Sveriges Allmännytta att det vore önskvärt med en snabb

regeländring då flera medlemsföretag är i startgroparna med utbyggnader av interna elnät.

Stockholm den 25 oktober 2019

Jonas Högset

Det är inte utrett vad detta kan innebära för länsstyrelsen i termer av arbetsbelastning samt resurser. Beroende på ledningens sträcka kan ett ärende innebära att många

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation