Share "Remissvar på promemorian Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, S2020/09963"

Remissvar på promemorian Särskilda begränsningar för att

förhindra spridning av sjukdomen covid-19, S2020/09963

Svenska Nöjesparksföreningen har tidigare inkommit med remissvar på promemorian Covid-19-lag, S2020/09214 (bifogas) där vi ställer oss positiva till att en ny tillfällig lag ersätter förbudsförordningen i arbetet med att förhindra smittspridning. Det nu remitterade förlagen till förordningsförändringar är, precis som den föreslagna nya lagen, ett första men viktigt steg mot de anpassningar av ramverket som vi länge efterfrågat.

Det är av största vikt med ett effektivt ramverk som minskar smittspridningen men som inte i onödan begränsar alla de verksamheter som kan bedrivas på ett smittsäkert sätt. Vi vill mot den bakgrunden återigen påpeka att nöjesparkerna i resten av EU varit öppna utan att någon ökad smittspridning kunnat påvisats. Samma slutsats drar Folkhälsomyndighetens experter som har konstaterat att utomhusarrangemang så som nöjesparker inte medför någon eller liten ökad risk för smittspridning.

Av största vikt är nu att arbetet med att ta fram differentierade och än mer träffsäkra åtgärder fortsätter och intensifieras. Svenska Nöjesparksföreningen bistår givetvis

Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter med de erfarenheter och kunskaper vi har om hur verksamheten kan bedrivas på ett smittsäkert och ansvarsfullt sätt.

Nöjesparkerna har en betydande startsträcka för att kunna öppna. Även om förberedelserna för våren redan har påbörjats behöver vi tydliga besked för att kunna öppna på ett

ansvarsfullt sätt. Riktlinjer och rekommendationer måste finnas på plats i god tid innan

öppning så vi kan implementera dessa på bästa och mest effektiva sätt. Folkhälsomyndigheten måste färdigställa dessa inom de närmaste veckorna annars riskerar ännu en sommarsäsong för nöjesparkerna att gå förlorad.

Våra verksamheter befinner sig i en allvarlig kris. Stabila och förutsägbara förutsättningar för att kunna öppna och bedriva våra verksamheter framåt är efterlängtade och brådskar liksom politiskt utlovat ekonomiskt stöd för uteblivna intäkter. Vi saknar därför skarpa skrivningar gällande ekonomisk ersättning till de företag som drabbas hårt av de inskränkningar som nuvarande lag och förordning inneburit.

Magnus Widell

Svensk Live tillstyrker att länsstyrelsen får besluta om begränsningar i enskilda fall, eftersom det kan öka träffsäkerheten i restriktionerna och möjliggöra att verksamheter som

Svensk Scenkonst anser därför att förbud och begränsningar av del- tagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar alltid bör följas av en långsiktig plan för

Inom ramen för Svenska kyrkans församlingars och pastorats verksamhet bedrivs allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, bland annat i form av gudstjänster och