Share "Remissyttrande över promemorian Reglering av undersköterskeyrket – kompetenskrav och övergångsbestämmelser (Ds 2020:15)"

1 (2)

551 81 Jönköping • Besöksadress: Kyrkogatan 32 • Telefon: 036-15 53 00 • domstolsverket@dom.se www.domstol.se/domstolsverket Öppettider: måndag–fredag kl. 8.00–16.30 Datum 2020-10-01 Diarienummer DOV 2020/975

Socialdepartementet

s.registrator@regeringskansliet.se

s.sof@regeringskansliet.se

Remissyttrande över promemorian Reglering av

undersköterskeyrket – kompetenskrav och

övergångsbestämmelser (Ds 2020:15)

Ert dnr S2020/05223/SOF

Domstolsverket har granskat promemorian mot bakgrund av den

verksamhet som bedrivs av Sveriges Domstolar, dvs. utifrån hur förslaget kan tänkas påverka verksamheten ekonomiskt, organisatoriskt och utbildningsmässigt. Granskningen har även omfattat hur förslaget kan påverka verksamhetsstöd, arbetsformer eller rättssäkerheten generellt. Det ursprungliga förslaget om att yrket undersköterska ska regleras med en skyddad yrkestitel lämnades i betänkandet Stärkt kompetens i vård och

omsorg (SOU 2019:20). I betänkandet fanns en bedömning av vilka

konsekvenser förslaget skulle få för myndigheter inom Sveriges Domstolar. Utredningen utgick från att en procent av de 170 000 ansökningar som Socialstyrelsen förväntades få in under en femårsperiod skulle överklagas till förvaltningsrätten. I Domstolsverkets remissyttrande över betänkandet påpekades att kostnaderna för överklaganden från förvaltningsrätt till kammarrätt saknades i beräkningarna samt att cirka 20 procent av målen i förvaltningsrätt överklagas till kammarrätt.

I promemorian har förslag lämnats på nya övergångsbestämmelser som till stor del påverkar bedömningen av hur många ansökningar som kan förväntas inkomma till Socialstyrelsen och vid vilken tid. I

konsekvensbedömningen finns beräkningar av vilka kostnader

Socialstyrelsen kan komma att få med anledning av de nya bestämmelserna. Det saknas dock en bedömning av vilka kostnader förändringen kommer att medföra för myndigheter inom Sveriges Domstolar, trots att andelen ansökningar som får avslag kan förväntas överklagas i samma utsträckning som i det ursprungliga förslaget.

Socialdepartementet utgår från att 25 000 ansökningar kommer göras per år till Socialstyrelsen mellan år 2025 och 2035 och att ansökningarna därefter kommer att uppgå till 10 000 per år. Domstolsverket vill understryka att det är mycket svårt att uppskatta hur många ansökningar som kommer att göras, hur stor andel av ansökningarna som Socialstyrelsen kommer att avslå och hur stor del av avslagsbesluten som sedan kommer överklagas. För att ändå kunna göra en bedömning av hur stora kostnaderna för Sveriges Domstolar kan komma att bli utgår Domstolsverket – på samma sätt som gjordes i betänkandet - från att en procent av ansökningarna till

Socialstyrelsen kommer att överklagas till förvaltningsrätt. Vidare räknar Domstolsverket med att 20 procent av avgörandena från förvaltningsrätt överklagas till kammarrätt.

2 (2)

År 2019 var styckkostnaden för mål i förvaltningsrätt 7 633 kronor och för mål i kammarrätt 13 734 kronor. Liksom gjordes i betänkandet utgår Domstolsverket från att det kommer ske en viss förskjutning i tid innan målen inkommer till domstol.

Mot denna bakgrund anser Domstolsverket att Sveriges Domstolar bör tillföras 2,6 miljoner kronor per år under perioden 2026 – 2036 (varav 1,9 miljoner kronor avser kostnader för förvaltningsrätt och 700 000 kronor avser kostnader för kammarrätt) och därefter 1 miljon kronor per år.

I övrigt har Domstolsverket ingenting att invända mot de förslag som lämnas i promemorian.

Detta yttrande har beslutats av juristen Maria Corneliusson. Föredragande har varit juristen Sofia Lyth.

Maria Corneliusson

Mälardalens högskola har beretts tillfälle att lämna yttrande över promemorian S2020/05223/SOF Reglering av undersköterskeyrket – kompetenskrav och övergångsbestämmelser

Regionen stödjer förslaget om ändringar i vård- och omsorgsprogrammets utformning med krav på genomgången utbildning inriktning vård och omsorg och minst 1400

Region Kalmar län har fått möjlighet att yttra sig över förslag gällande kompetenskrav och övergångsbestämmelser för införandet av skyddad yrkestitel för