Share "Remissyttrande av promemorian Reglering av undersköterskeyrket – kompetenskrav och övergångsbestämmelser (DS 2020:15)"

POSTADRESS: 581 86 LINKÖPING BESÖKSADRESS: Östgötagatan 3 TELEFON: 010-223 50 00 TELEFAX: 013-10 13 81 E-POST: ostergotland@lansstyrelsen.se WEBBPLATS: www.lansstyrelsen.se/ostergotland ORGANISATIONSNUMMER: 202100-2270 Yttrande sid 1 (2) 2020-10-03 820-8260-20 RS2020/05223/SOF Socialdepartementet s.registartor@regeringskansliet.se s.sof@regeringskansliet.se

Remissyttrande av promemorian Reglering av

undersköterskeyrket – kompetenskrav och

övergångsbestämmelser (DS 2020:15)

Promemorian ska komplettera beredningsunderlaget till betänkandet Stärkt kompetens i vård och omsorg (SOU 2019:20).

Länsstyrelsen Östergötland synpunkter och kommentarer

Länsstyrelsen Östergötland svarar på remissen utifrån de uppdrag som myndigheten har.

Konsekvenser av förslaget i sin helhet

Länsstyrelsen Östergötland ställer sig positiva till förslaget, och instämmer med bedömningen att en yrkeskår med en allt mer enhetlig kompetens sannolikt medför positiva effekter i form av ökad trygghet för och förbättrad omsorg om brukare och patienter i livets alla skeden. Dessa effekter bedömer Länsstyrelsen Östergötland extra betydelsefulla i dagsläget med rådande situation med Covid-19 och de utmaningar som uppstått i äldreomsorgen.

Konsekvenser för jämställdhet

Länsstyrelsen Östergötland gör också bedömningen att förslagen sammantaget bidrar till det andra jämställdhetspolitiska delmålet om ekonomisk jämställdhet. Framför allt då det antas kunna ge flera tillsvidareanställningar för undersköterskor, som i stor utsträckning är kvinnor, ökar möjligheten till ekonomisk självständighet.

Hänvisning till tidigare remissvar SOU 2019:20, S2019/02078/FS

Då promemorian ska komplettera beredningsunderlaget till betänkandet Stärkt kompetens i vård och omsorg (SOU 2019:20) hänvisar Länsstyrelsen Östergötland till tidigare remissvar SOU 2019:20, S2019/02078/FS. I det svaret betonades två centrala aspekter. Den ena är att Länsstyrelsen vill understryka vikten av att förslaget kompletteras med insatser för att möjliggöra stöd för språkutveckling för anställda som kan komma att nekas yrkesbevis på grund av språkkravet. Den andra är att bredda kompetensen med kunskap kring våld i nära relationer i allmänhet och till exempel barnmisshandel och hedersrelaterat våld och förtryck inklusive könsstympning i synnerhet. Förekomst av våld och dess påverkan på hälsan är lika betydande som till exempel missbruk, beroende och riskbeteende, som nämns bland de 26 kompetensområden som Socialstyrelsen föreslagit ska utgöra nationella kompetenskrav för yrket undersköterska.

Yttrande sid 2 (2) 2020-09-25 820-8260-20

De som medverkat i beslutet

Beslutet har fattats av länsråd Ann Holmlid med Linda Pergelius Thorbjörnson, chef för enheten för social hållbarhet som föredragande. I den slutliga handläggningen har samordnare mänskliga rättigheter Susanne Stålhammar och jämställdhetsutvecklare Karin Linkhorst medverkat.

Denna handling har godkänts digitalt och saknar därför namnunderskrifter.

Ann Holmlid

Länsråd Linda Pergelius Thorbjörnson Enhetschef

Så här hanterar länsstyrelsen personuppgifter

Mälardalens högskola har beretts tillfälle att lämna yttrande över promemorian S2020/05223/SOF Reglering av undersköterskeyrket – kompetenskrav och övergångsbestämmelser