Academic year: 2022

Share "Trafikverkets remissyttrande gällande reviderade föreskrifter om kontroll av luftkvalitet"

Ärendenummer Dokumentdatum

TRV 2019/73957 2019-09-10

Ert ärendenummer Sidor

NV-02198-19 1(1)

Trafikverket 781 89 Borlänge

Besöksadress: Röda vägen 1

Texttelefon:010-123 99 97 Telefon: 0771 - 921 921 trafikverket@trafikverket.se www.trafikverket.se

Hung Nguyen Planering

Direkt: 010-123 16 17 Hung.nguyen@trafikverket.se

TDOK 2010:26 Mall_Brev v.3 (Fastställd av Trafikverket)

Naturvårdsverket

registrator@naturvardsverket.se

Trafikverket har beretts möjlighet att yttra sig över Naturvårdsverkets förslag till revidering av föreskrifterna om kontroll av luftkvalitet (NFS 2016:9), huvudsakligen med anledning av Europeiska kommissionens formella underrättelse angående genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/50/EG av den 21 maj 2008 om luftkvalitet och renare luft i Europa (luftkvalitetsdirektivet).

Yttrande

Trafikverket tillstyrker Naturvårdsverkets förslag och har inte några synpunkter på innehållet.

Föredragande, samråd och sakgranskning

Beslut i detta ärende har fattats av chef för verksamhetsområdet Planering, Stefan Engdahl. Föredragande har varit sakkunnig luftkvalitet Hung Nguyen, enhet Hälsa på Planering. Samråd har skett med David Goldberg på

verksamhetsstyrning Planering, Marie Hagberg Backlund, chef för avdelning Transportkvalitet, Jan Skoog chef för enhet Hälsa.

Stefan Engdahl

Planerings verksamhetsområdeschef

Trafikverket ser positivt på det arbete som pågår kring att skapa enhetlighet och digitalisera detaljplaneprocessen, och att Boverket tagit fram förslag till föreskrifter och

Länsstyrelsen vill även framhålla, angående förslaget om att Naturvårdsverket tar över beslutet om vem som ska ta fram åtgärdsprogrammet, kommun eller länsstyrelse, att det