Revisionens uttalande delår 2021 Nykvarns kommun.pdf Pdf, 308.3 kB.

Academic year: 2022

Share "Revisionens uttalande delår 2021 Nykvarns kommun.pdf Pdf, 308.3 kB."

Nykvarns kommun

Till kommunfullmäktige

Revisorernas bedömning av delårsrapport per 31 augusti 2021

Vi av fullmäktige utsedda revisorer har uppdraget att bedöma om resultatet i delårsrapport per 31 aug 2021 är förenligt med de mål fullmäktige beslutat. Revisorernas bedömning ska biläggas delårsrapporten inför fullmäktiges behandling av densamma. Till grund för vår bedömning föreligger en översiktlig granskning av delårsrapporten som vi låtit EY göra.

Granskningen ska ses mot bakgrund av kommunallagens krav på att skapa långsiktighet i den ekonomiska och verksamhetsmässiga planeringen för att på så sätt lägga grunden för en god ekonomisk hushållning. Lagen ställer krav på att budgeten ska innehålla finansiella mål samt mål och riktlinjer för verksamheten samt att måluppfyllelsen ska utvärderas och redovisas.

Revisorerna ska uttala sig om målen och om balanskravet uppfylls. Baserat på den översiktliga granskningen av 2021 års delårsrapport gör vi följande bedömningar:

✓ Bokslutsdokumentationen bedöms vara tillräcklig. Granskningen av resultat- och balansräkningar indikerar inte att det föreligger några väsentliga fel vad gäller resultat och ställning för perioden.

✓ Det är positivt att kommunen prognostiserar att god ekonomisk hushållning, enligt fullmäktiges definition, kommer att uppnås för helåret.

✓ Det noteras att den prognostiserade uppföljningen av fullmäktigesmål är bättre än tidigare år. Revisionen har för avsikt att följa upp detta i samband med granskningen av årsbokslutet.

✓ Kommunens prognostiserar att balanskravet kommer att uppnås för helåret 2021, vilket är positivt.

✓ Det är av väsentlig betydelse att kommunen verkar för en aktiv verksamhets – och ekonomistyrning. Detta för att fortsätta klara god ekonomisk hushållning och en ekonomi i balans framgent.

✓ Det är viktigt att kommunen säkerställer en god intern kontroll i ett brett perspektiv, men kanske särskilt kopplat till upphandlings- och inköpsprocessen. Detta för att säkerställa att omotiverade inköp inte sker.

Nykvarns kommun den 22 oktober 2021

För revisionen

Håkan Tornesque

Revisonens ordförande

Penneo dokumentnyckel: T6TGO-D3Q3L-O7UHM-Z47P2-X48FL-WY0XP

Detta dokument är digitalt signerat genom Penneo.com. Den digitala signeringsdatan i dokumentet är säkrad och validerad genom det datorgenererade hashvärdet hos det originella dokumentet. Dokumentet är låst och tidsstämplat med ett certifikat från en betrodd tredje part. All kryptografisk information är innesluten i denna PDF, för framtida validering om så krävs.

Hur man verifierar originaliteten hos dokumentet

Detta dokument är skyddat genom ett Adobe CDS certifikat. När du öppnar

dokumentet i Adobe Reader bör du se att dokumentet är certifierat med Penneo e- signature service <penneo@penneo.com> Detta garanterar att dokumentets innehåll inte har ändrats.

Du kan verifiera den kryptografiska informationen i dokumentet genom att använda Penneos validator, som finns på https://penneo.com/validate Signaturerna i detta dokument är juridiskt bindande. Dokumentet är signerat genom Penneo™ för säker digital signering.

Tecknarnas identitet har lagrats, och visas nedan.

"Med min signatur bekräftar jag innehållet och alla datum i detta dokumentet."

HÅKAN TORNESQUE

Revisionens ordförande Serienummer: 19650930xxxx IP: 81.232.xxx.xxx

2021-10-23 14:21:18 UTC

Penneo dokumentnyckel: T6TGO-D3Q3L-O7UHM-Z47P2-X48FL-WY0XP