Remissvar: Informationsutbyte vid samverkan mot terrorism SOU 2018:65

Share "Remissvar: Informationsutbyte vid samverkan mot terrorism SOU 2018:65"

Akademikerförbundet SSR Box 128 00, 112 96 Stockholm 08-617 44 00 kansli@akademssr.se www.akademssr.se SSR Direkt

Frågor om anställning och arbetsliv

08-617 44 71 ssrdirekt@akademssr.se

Medlemsservice

Frågor om medlemskap och avgifter

08-617 44 70 medlem@akademssr.se Remissvar Ju2018/04064/L4 Justitiedepartementet 103 33 Stockholm Stockholm 5 december 2018

Remissvar: Informationsutbyte vid samverkan mot terrorism SOU

2018:65

Justitiedepartementet har gett Akademikerförbundet SSR möjlighet att yttra sig över rubricerat betänkande.

Sammanfattning av utredningen

Utredningen har haft i uppdrag att utreda behovet av ändringar av regler om sekretess och informationsutbyte för bland annat socialtjänsten och

Polismyndigheten i arbetet med att motverka terrorism. Den kartläggning som utredningen gjort visar att samverkan mot terrorism inte avviker från den samverkan som kan finnas för att förebygga brott generellt. Det är sällan som socialtjänsten anser sig ha uppgifter som skulle vara av intresse för

Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen i arbetet med att förebygga terrorism hos vuxna personer som fyllt 21 år och kommunerna verkar inte se något större behov av fler sekretessbrytande regler. Utredningen föreslår att

Polismyndigheten ska få möjlighet att lämna ut uppgifter till socialtjänsten om vuxnas kopplingar till våldsbejakande extremism och terrorism för att

socialtjänsten ska kunna söka upp dem för att erbjuda hjälp och stöd. När det gäller utlämnande av uppgifter från socialtjänsten menar utredningen att det inte finns skäl för att socialtjänsten ska lämna ut sekretessbelagda uppgifter till Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen som inte avser brottsliga handlingar för att förebygga terrorism. Däremot föreslås att socialtjänsten ska få

möjlighet att lämna ut sekretessbelagda uppgifter som angår misstankar om begångna brott enligt rekryteringslagen, finansieringslagen samt begången förberedelse och stämpling till terroristbrott. Slutligen föreslår utredningen att återinföra möjligheten som socialtjänsten tidigare haft om att kunna lämna ut sekretessbelagda uppgifter i brottsförebyggande syfte om en person som inte fyllt 21 år till Säkerhetspolisen. Denna möjlighet försvann i och med

omorganisationen inom polisen.

Akademikerförbundet SSR:s kommentarer till utredningen

Möjligheten för socialtjänsten att lämna ut uppgifter om enskilda personer till så väl Polismyndigheten som Säkerhetspolisen innebär svåra avvägningar mot vad som är socialtjänstens uppdrag – att vara det yttersta skyddsnätet för så väl barn som vuxna. Akademikerförbundet SSR menar att utredningen resonerar klokt när det gäller dessa avvägningar kopplat till terroristbrott.

2 (2)

Utredningen menar att socialtjänsten får mer möjlighet till uppsökande arbete mot terrorism om Polismyndigheten kan lämna ut fler uppgifter. Detta kan skapa en förväntan på att socialtjänsten ska kunna agera utifrån dessa uppgifter. Förbundet ställer sig frågande till vad har socialtjänsten för möjligheter och ansvar att agera när det gäller vuxna som uttrycker

odemokratiska och våldsbejakande åsikter när kommunen inte har ett uttalat brottsförebyggande uppdrag?

Utlämnande av sekretesskyddade uppgifter från socialtjänsten

Akademikerförbundet SSR håller med utredningen om bedömningen att inte utöka socialtjänstens skyldigheter att lämna ut sekretesskyddade uppgifter till Polismyndigheten. Förbundet instämmer i bedömningen att det inte bör införas en bestämmelse som ger socialtjänsten utökade möjligheter att lämna ut sekretessbelagda uppgifter om enskilda som inte avser misstankar om brottsliga handlingar. För att socialtjänsten ska kunna uppfylla sitt uppdrag krävs att allmänheten har en hög tilltro till att uppgifter som lämnas till socialtjänsten inte förs vidare förutom i mycket specifika fall. Förbundet har inget att erinra mot förslaget att ge socialtjänsten möjlighet att lämna ut uppgifter om begångna brott mot rekryteringslagen eller finansieringslagen samt förberedelse och stämpling till terroristbrott, så länge det är en möjlighet och inte en skyldighet. Med tanke på att det kan vara svårt för socialtjänstens personal att bedöma till vilket lagrum en förberedande handling hör, är det bra att regleringen är lika. Akademikerförbundet SSR har inte heller något att erinra mot att socialtjänsten återigen får möjlighet att lämna ut uppgifter om en enskild som inte fyllt 21 år till Säkerhetspolisen i brottsförebyggande syfte.

Heike Erkers Josefine Johansson

Justitiedepartementet, enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap (L4). Intern digital kopia till: Ledningsgruppen, ledamöter

Lantmäteriet har utifrån myndighetens ansvarsområde inga synpunkter på något avsnitt i betänkandet.. I detta ärende har Lantmäteriets generaldirektör Susanne Ås

För att socialtjänsten ska kunna arbeta förebyggande är fundamentet i verksamheten att den som söker sig till socialtjänsten ska kunna känna sig säker på att uppgifter som