Share "Remissyttrande från Tobaksleverantörsföreningen rörande Beskattning av högkoncentrerade e-vätskor. Tobaksleverantörsföreningen"

Page 1 of 2 2020-05-04 Finansdepartementet Diarienummer: FI2020/00655/S2 Fi.remissvar@regeringskansliet.se

Remissyttrande från Tobaksleverantörsföreningen

rörande Beskattning av högkoncentrerade e-vätskor.

Tobaksleverantörsföreningen

Svenska Tobaksleverantörsföreningen är en intresseorganisation bestående av två av Sveriges största tobaksleverantörer; JTI Sweden, med Nordic Snus, samt British American Tobacco (BAT). Svenska Tobaksleverantörsföreningen bevakar

branschspecifika områden; exempelvis arbete mot illegal handel med tobak, andra

Page 2 of 2

Tobaksleverantörsföreningens ståndpunkter

Tobaksleverantörsföreningen tackar för möjligheten att få lämna synpunkter på finansdepartements promemoria om beskattning av högkoncentrerade e-vätskor och undantag från skattskyldighet för nikotinhaltiga produkter som förstörs av godkända lagerhållare.

Vår primära invändning mot förslaget är beskattning baserad på nikotinhalt. Därtill finns flera skäl. Förutom den administrativa bördan differentierade skattesatser innebär ser vi även en påtaglig risk för ökad illegal införsel och handel av dessa produkter (i synnerhet då det föreslagna beloppet överstiger våra grannländers nivåer). För cigaretter kan vi redan se hur smugglingen ökar och idag utgör en oerhört viktig inkomstkälla för kriminella gäng. Vid sidan av minskade skatteintäkter ökar vi samtidigt gängens finansiella muskler. Att göra samma misstag och skapa en illegal marknad för e-vätskor vore därför olyckligt då det finns andra metoder för att uppnå ökade intäkter.

Vi förordar därför en enhetlig skatt för alla e-vätskor som inte innebär ökande administrativa bördor och som inte skapar incitament för illegal handel. Ifall alla e-vätskor, med eller utan nikotin, inkorporeras i samma system och sedan räknas upp via KPI beskattas fler produkter och man undviker kraftiga höjningar som i sig självt riskerar att ge grogrund för smuggling, samtidigt som skatteintäkterna ökar succesivt över tid.

Tobaksleverantörsföreningen, Jonas Lundqvist

Med stöd av Kronofogdens beslut om åtgärder för att motverka spridning av det nya Coronaviruset undertecknas beslutet inte..

Läkemedelsverket har läst igenom förslaget som innebär att även högkoncentrerade e- vätskor med nikotin nu kommer att beskattas, vilket inte varit fallet tidigare..

Regelrådet saknar möjlighet att behandla ärendet inom den angivna svarstiden och avstår därför från att yttra sig i detta ärende.. Christian Pousette